Sporten? Wat doen jullie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Hartje1, 25 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Velobabe

Velobabe Fanatiek lid

11 jul 2006
    2.272
    0
    0
    Ben gisteren bij de VK geweest en heb gevraagd hoe dat nou zit met je hartslag. Normaal trainde ik gemakkelijk met een gemiddelde hartslag van 160 slagen per minuut. Mijn maximale hartslag is 220 slagen per minuut.

Ze zei dat ik het beste met een gemiddelde hartslag van 120 kon fietsen.
    Ik heb de racefiets nu in de kamer staan zoals altijd in de winter.
    Toen vroeg ze hoe vaak fiets je dan en toen zei ik 5x per week een uur,
    natuurlijk veel rustiger dan anders. De VK zei dat dit niet goed is voor de kleine. Meer dan 2 x per week raadt ze af. Zwemmen mag wel vaker dus toen zei ik oh, dan ga ik elke dag baantjes zwemmen... Nee, zegt ze je mag wel gewoon zwemmen maar dan geen baantjes want dan stijgt je lichaamstemperatuur nog te veel en dat is dus niet goed...

En ik maar denken dat ik best elke dag kon sporten.
    Maar voor ons lieve kleine wondertje doe ik alles!

2. Hartje1

Hartje1 Bekend lid

7 okt 2006
    894
    0
    0
    He da's wel balen, rustig aan doen dus. Maar ach, je mag nog 2 keer per week toch?
    Ik ga nog gewoon lekker door en bekijk op het moment dat ik zwanger blijk te zijn hoe het dan in elkaar steekt. Nu geniet ik er nog lekker van, ga vanavond weer een uurtje spinnen!

3. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Raar hoor, zo'n sportadvies. Heb ik nog nooit van gehoord. Klinkt juist alsof je zelf al goed bezig bent. Door je hartslag goed in de gaten te houden ken je je eigen lijf volgens mij goed genoeg. Maar goed, ik ben geen deskundige. Zou het zelf nog wel eens bij een ander navragen voor ik zo drastisch minder zou gaan sporten.

4. Velobabe

Velobabe Fanatiek lid

11 jul 2006
    2.272
    0
    0
    @Pendrag,

Ja, ik denk er ook over om het nog eens na te vragen, maar waar?
    De VK weet tenslotte waar ze het over heeft...
    Dan voel ik me weer zo eigenwijs :(

5. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Tuurlijk ben je dan eigenwijs maar terecht toch? Het is jouw leven en jouw lijf. Misschien kan de VK hier op het forum je verder helpen?

Mijn VK heeft aangegeven dat ik net zo zou mogen sporten als voor die tijd. Het is onverstandig om juist als je zwanger bent te beginnen met fanatiek sporten. Maar als je dat al doet, kun je best doorgaan op een aangepast niveau. Zeker als je gewend bent met een hartslagmeter te trainen. Dan kun je je belasting goed in de gaten houden. En als geoefend sporter raak je ook niet zomaar oververhit. Maar goed, dit is wat ik van mijn VK heb meegekregen. Ik sport zelf niet fanatiek en heb nu veel klachten dus ik doe helemaal niets meer.

Hoop dat jij een goede middenweg vind waar zowel jij als je baby zich prettig bij voelen.

6. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Van de site babypret:

Beweging en sport
    Stelregel nummer één; In principe kun je als je zwanger bent alles doen wat je normaal gesproken ook doet, zolang je je er goed bij voelt en geen onnodige risico’s neemt. Een gezonde zwangerschap kan best wat hebben. Luister wel altijd naar je lichaam.
    Wat sporten betreft, kan je dit in principe gewoon blijven doen. Natuurlijk vermijd je hierbij sporten die een risico opleveren voor het kindje in je buik, zoals bungy jumpen, paardrijden en parachute springen. Forceer als je zwanger bent niets. Lichaamsbeweging is goed voor de conditie, maar ga niet ineens aan een nieuwe sport beginnen.

Geregeld bewegen is goed voor de bloedsomloop, wat je heel goed is voor je ongeboren kind. Door beweging stroomt er meer bloed en dus meer voeding naar je kind. Fietsen en wandelen kun je bijna heel je zwangerschap blijven doen. Ook is zwemmen en goede manier om je lichamelijke conditie op peil te houden tijdens de zwangerschap. In het water gaan bewegingen geleidelijk en kan je niet snel iets forceren of kunnen er niet gauw blessures ontstaan. Daarbij is het prettig dat de opwaartse druk van het water je een soort gevoel van gewichtloosheid geeft. Regelmatig bewegen tijdens je zwangerschap is dus goed voor je kindje. Al is het maar een wandeling.

Deel Deze Pagina