Hoi dames. Mijn dochter wordt in mei 3 jaar. We wonen nu in een leuke kinderrijke buurt en ik merk dat sommige oudere kinderen het leuk vinden om met mijn dochtertje te spelen. Pas geleden stonden ze voor het eerst aan de deur of ze mocht komen spelen... Ik heb ze uitgelegd dat ik haar nog veel te klein vind daarvoor, ze mocht in de straat in de buurt van t huis wel spelen terwijl ik op de uitkijk stond, was ook wel nodig want madam ging vrolijk achter iemand aan de straat over. Ze hebben daarna nog wel even in de tuin gespeeld. Nu hoor ik wel van kinderen van dezelfde leeftijd van mn dochter die al op eigen houtje buiten spelen en geregeld bij vriendinnetjes binnen zitten enzo... Ik vind dit echt heel erg onverantwoord! Maar vraag me meteen af vanaf welke leeftijd laten jullie je Kids alleen buiten spelen?
Zoon wordt 5 maar zelfs dat vind ik nog te jong. Ik weet niet of ik hem deze zomer al alleen buiten laat spelen. Denk dat 6 wel een mooie leeftijd is.
Ligt wat mij betreft compleet aan het kind zelf, de buurt, de buurkinderen en hun ouders etc. Zelf speelden wij vanaf ons tweede op het pleintje bij mijn ouders voor met alle andere buurkinderen. Was een rustige woonwijk, waarbij het pleintje centraal lag, iedereen kende elkaar etc etc. Wij wonen nu aan een weg waar vrij hard gereden wordt, andere kindjes wonen iets verder weg (moet voor overgestoken worden bijv) en dit doet de oudste vanaf dit jaar zo ongeveer (6 jaar). Ze is wel iemand die vrienden is met iedereen, praat met iedereen etc dus ben daar wat terughoudender in geweest totdat ze zich onder andere goed bewust was van de gemaakte afspraken. De middelste (3) mag hier eigenlijk alleen op het omheinde schoolplein aan de overkant van de straat samen buiten spelen: ze kan er niet zelf af, heb er zicht op etc.
Mijn dichter is drie maar dát vind ik nog veeeeeeeeeeel te jong, wat wel een goede leeftijd is... Geen idee, daar moet ik zelf nog in groeien denk ik. Merk het straks vanzelf.
Mijn jongens mogen vanaf 4 jaar 'de poort uit'. Onze achtertuin grenst aan een autovrij straatje met een speeltuin, ideaal, de buurtkinderen jong en oud komen hier allemaal samen.
Vorig jaar mocht mijn zoon van toen 3 jaar alleen in de (doodlopende) poort spelen, wilde hij bij een van de buurkinderen in de tuin spelen moest hij het eerst melden, dit ging perfect. Nu wilde we net beginnen om hem wat meer vrijheid te geven zodat hij zelfstandig om het blok huizen kan fietsen, helaas is er gisteren een poging tot ontvoering gedaan bij een kind hier op de basisschool in de buurt, dus voorlopig mag hij alleen nog maar in de tuin spelen. Overigens wonen wij in een (normaal gesproken) rustige wijk en kent iedereen elkaar.
Geen idee maar voorlopig nog niet, oudste wordt over 2 maanden 4 jaar. Straat is redelijk rustig maar er spelen hier vooral veel oudere kinderen buiten en eigenlijk niet van haar leeftijd, dus ze heeft er ook niet veel aan.
Hier vanaf 3.5 straat/buurt is erg rustig met veel speeltuintjes en leeftijdsgenoten! Ze weet precies waar ze wel en niet mag komen en kijkt goed uit bij oversteken enz.... Tja alle kinderen spelen/fietsen hier buiten of komen aan de deur dan kan ik Chloe toch niet binnenhouden.....
Hier zijn we paar maanden voor ze 4 werd gaan oefenen. Gewoon voor het geval ze bij minder oplettende ouders zou gaan spelen. Dan wilde ik wel dat ze de basisregels een beetje kende. - niet te ver weg - niet oversteken.. Dat soort dingen. Maar alleen voor ons huis op de stoep. Wij hebben een glazen keuken dus dan ging ik in de keuken wat opruimen of iets dergelijks. Na tijdje kwam buurmeisje van 2 jaar ouder ook buiten spelen... Dus mochten ze van haar huis tot ons huis. (Ong half blok) En als buurmeisje van de andere kant er ook was... Mocht ze na een tijdje voor het hele blok. Dat werd na een tijd met een groepje rondjes fietsen OM het blok. (Geen achterom dus dan is ze echt uit zicht) En inmiddels speelt ze regelmatig "achter" omdat daar een groot grasveld is en veel meer kindjes wonen dan aan onze kant. Maar ze moet wel af en toe even langs fietsen voor mijn gemoedsrust Veel ouders zullen vrijer zijn... Maar wij wonen hartje Rotterdam... Ik ben toch een beetje zuinig op mijn guppie
Wij hebben trouwens een buurt app gemaakt met alle ouders van de kinderen die hier altijd buiten spelen, zo kunnen we elkaar ten alle tijde op de hoogte houden wat betreft onze kinderen!
Mijn zoontje is vier en dochter 6. Mijn zoontje mag alleen blokjes om fietsen of lopen/spelen, mijn dochter mag naar het speeltuintje lopen (vlakbij, maar ligt aan een sloot en ZL mag daar pas komen als hij zijn zwemdiploma heeft), ze mag ook op 1 punt oversteken, maar wil dat ze in deze wijk blijft, het is een klein wijkje met 4 straten. Soms komt ze huilend thuis, omdat sommige van de kinderen van haar leeftijd al veel verder mogen op de fiets en zelf het centrum in gaan. Als ik zie hoe slecht die kinderen opletten en ik weet dat mijn dochter ook niet zo goed uitkijkt in het verkeer en ik graag wil weten waar ze op deze leeftijd uithangt, dan is het toch jammer voor haar, maar dat wil ik niet hebben. Mijn zoontje hield zich eerst niet aan de afspraken, toen heb ik hem een maand niet meer buiten laten spelen en sindsdien houdt hij zich er wel aardig goed aan. Verder moeten ze het eerst thuis komen zeggen als ze bij buurkinderen of iemand thuis willen spelen. Ligt denk ik ook een beetje aan de wijk waar je woont.
mijn dochter is vanaf dat ze 4 werd alleen buiten mocht spelen ik sta op de uitkijk maar wij wonen in een hofje met veel kinderen ze weet dat ze niet verder als het speeltuintje mag en met niemand mag meegaan
4 jaar en mag nu alleen op de stoep voor de huizen. Rijtje van 10 woningen. Ik zorg dat ik dan wel in de voortuin ben. Scheelt dat die lekker ruim is, je kan er lekker zitten. Hier soms kinderen van drie die al alleen buiten komen. Laatst nog een 2 jarige met d'r zusje van vijf mee. Totaal onverantwoord.
Hangt helemaal van de buurt en kind af. Merk wel, dat je de oudste langer achter de poort houdt, dan de jongste. Wij wonen in kindrijke buurt. En de kinderen spelen hier vaak met elkaar. Toen de grote allemaal op school zaten bleven er 4 peutertjes over, die heerlijk met elkaar konden spelen. Dan zaten ze bij ons op de trampoline en dan weer bij een andere in de zandbak. Tja, sommige vonden dat onverantwoord, als ze die peutertjes van 3 jaar zagen lopen om van de ene tuin naar de andere te gaan. Ze hoefde niet de straat over en wonen allemaal in zelfde blok. We konden ze ook horen in welke tuin ze waren. Ging prima. Nu zit alles op school en mogen ze wel iets verder, maar meestal maken ze het zelfde rondje.
Hier alleen in de speeltuin die letterlijk aan onze poort grenst. Als de poort open staat kan ik haar dus altijd zien...is dus in principe nog niet zonder toezicht. Voor de huizen of een blokje om mag ze nog niet. Ze is 5,5. Ben volgens mij wel de enige hier in de buurt die zo "streng" is. Kindjes jonger dan haar mogen al wel blokjes om fietsen.
Hier hebben we 3 huizen naast elkaar, aan een rustig straatje, met 6 kindjes in dezelfde leeftijd: 2 van 2,5, 1 van 3, 1 van 4 en 2 van 5. Als het enigszins mooi weer is, staan alle poorten open en lopen ze alle 6 tussen de huizen heen en weer. Ook die 2 van 2,5 (mijn dochtertje), maar ik check altijd wel even of ze wel doorlopen en niet op de stoep gaan spelen en ik whatsapp ook regelmatig met de ouders.
Hangt van de omgeving en het kind af. Zoon (5,5) mag van mij buitenspelen. Dochter (bijna 4) alleen als ze gaat fietsen met broer (en dan hou ik een oogje in het zeil) en anders blijft ze gewoon lekker in de tuin. Van de zomer mag ze denk ik wel alleen buiten spelen maar daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Hier buiten de poort op geen enkele leeftijd, te gevaarlijk. In onze tuin speelt hij nu al alleen (3) maar hij kan dus niet op straat. Hij mag ook bij zijn neefje gaan spelen maar ik breng hem dan. Over een paar jaren mag hij wel met de fiets naar neefje (hij moet dan enkel 1 keer oversteken waar het niet zo rustig is, en we kijken op voorhand wel wanneer hij eraan toe is).
Mijn oudste is 4 maar ze mag echt nog niet alleen buiten spelen. wij wonen ook aan een hele drukke weg.