Sporten

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door debq, 24 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik ben even benieuwd naar jullie mening over sporten bij jonge kinderen.
    M wordt half oktober 4 jaar. Begin november start ze met zwemles. Ik twijfelde of dat niet te jong was, maar ze geeft zelf aan de ze heel graag wil leren zwemmen en wil zelf ook al veel oefenen.
    Iets na haar 3e verjaardag is ze gestart met paardrijden, dat is kleuterrijden, eens per maand waarbij een ouder er steeds bij is en mee loopt (eigenlijk is het vanaf 4 jaar maar ze mocht mee kijken en qua motoriek en concentratie kon ze gewoon met de rest mee). Hier geniet ze heel erg van en dat mag ze ook zeker blijven doen. Nu met de Corona maatregelen is het niet door gegaan, maar dat mist ze echt.
    We gaan komende winter op wintersport (ervan uitgaande dat het gewoon door gaat). Hier zal ze dit keer voor het eerst mee gaan met een ski klasje. Haar zus had de eerste paar jaar eerst in Nederland nog skiles zodat ze alvast wat aan het gevoel kon wennen van het skiën. Ik wil M dit ook graag laten doen. Die skilessen in Nederland beginnen een paar weken voordat ze 4 jaar wordt. Het startmoment staat hierin vast. Het is dan 8 weken dat ze skiles krijgt.

Nu hebben we de discussie of het niet te veel is om de skiles er ook bij te doen. Het is 3 weken dat ze en skiles en zwemles in dezelfde week zal hebben. Waarschijnlijk zal daar 1 keer het paardrijden bij zitten. En school begint dan natuurlijk ook.

Wat zouden jullie doen, wel of niet ook laten skiën?

2. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Heel eerlijk vind ik dat best veel voor een kind van nog geen 4 jaar.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.991
    4.006
    113
    Das best veel ja, vooral omdat ze ook net gestart is op school dan...

Als je haar perse wilt laten skien zou ik in die periode het paardrijden even laten.
    School is echt wel vermoeiend in het begin en ook zwemles kan er flink inhakken als ze nog zo jong zijn.

Ik ben echt pro sporten op jonge leeftijd (hier altijd ouder-kindzwemmen gedaan vanaf baby en gymmen vanaf 2 jaar) maar het moet wel te behappen zijn.

4. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.478
    3.934
    113
    Vrouw
    Kan ze niet een groepje later starten met zwemles? En gaat je dochter straks makkelijk naar school denk je?
    Het valt ook allemaal in de Sinterklaasperiode, dan kunnen ze bij ons vaak een stuk minder hebben, maar misschien is jouw dochter daar minder gevoelig voor.

Bij mijn jongste had ik wel school, zwemles en skiles kunnen doen (zeker omdat het maar 3 weken overlapt met elkaar). De oudste had al voldoende aan alleen school, dat had zoveel impact voor hem.

Ik zou in ieder geval wel proberen die skiles door te laten gaan en evt. zwemmen en paardrijden even uitstellen. Het helpt ze zoveel als ze in Nederland al een aantal lessen gehad hebben.

5. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Owja, de Sinterklaas periode begint dan ook nog. Even niet aan gedacht :(. Gelukkig is dan het skiën net of bijna afgelopen, dat scheelt dan weer.

School heeft ze super veel zin in. Daar maak ik me eigenlijk geen zorgen over. We wonen in een heel klein dorp, het kdv zit in hetzelfde gebouw als school. Ze kent de juffen al en bijna alle klasgenootjes. Ook spreekt ze al regelmatig af met vriendjes en vriendinnetjes waarbij ze straks dan ook in de klas zit.

Even een keer niet paardrijden is wel een optie. En dan gewoon kijken hoe moe ze is ofzo.

6. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Mwah ik ben dan wel makkelijk in, op die leeftijd deden ze hier zwemles plus nog een sport erbij.

7. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.563
    2.859
    113
    Vrouw
    Mij lijkt het ook erg veel. Mijn oudste stroomde met 4 jaar op school met 2 hele dagen kdv en een ochtend psz als ondergrond. Ze ging pas een half jaar nadien op zwemles. Nog geen andere dingen erbij. Nu is ze 6 jaar en gaat ze 1x naar de bso en na de zomer vanaf groep 3 dus turnen erbij. We zwemlessen ook 1x per week. Mijn jongste wordt volgende week 4 en is net begonnen op school. Ze gaat nog niet naar de bso of iets anders en toch is heel erg moe. Veel moeier dan de oudste destijds. Ik zou rustig aan doen. Wij gingen zwemmen met 4 jaar en 3 maanden, En we hebben nog geen A. Eigenlijk een jaar te vroeg gestart. Ik zou het zwemmen nog even uitstellen.

8. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.478
    3.934
    113
    Vrouw
    Als ik het zo lees, zou ik het gewoon doen. En inderdaad anders een keer het paardrijden overslaan.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.263
    4.495
    113
    Hmmm 4 jaar is jong voor zwemles, bij het zwembad hier zijn zwemlessen vanaf 5 jaar omdat ze hier zeggen dat de meeste 4 jarigen de kracht en concentratie missen om echt nut te hebben van de lessen. Daarom doen de meeste 4 jarigen er dan ook langer over om hun diploma te halen. Daarbij optellend dat je kind dan ook net met school begint wat vaak veel energie vergt, het sinterklaas tijd is, ze paardrijdt zou ik er toch iets tussen uit halen.

Zelf zou ik er voor kiezen om later te starten met zwemlessen, denk zelf niet dat die ene keer paardrijden overslaan veel druk van de ketel zal halen.

puzzelstukje en rijo vinden dit leuk.
  10. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Zwemles gaat zeker door. Ik twijfelde ook over starten met 4 jaar en hier hebben we het lang over gehad. We wonen in een klein dorp waar kinderen allemaal redelijk vrij spelen. Natuurlijk blijf ik er bij in de buurt van water, maar ik weet niet wat ze doet als ze ergens anders is. Daarbij komt dat een grote recreatieplas op loopafstand is en we hier regelmatig heen gaan. Hoe sneller ze zo goed mogelijk kan zwemmen hoe beter. Zo ging ze gister al behoorlijk lang zelf oefenen met drijven en probeerde de schoolslag netjes te doen, wat best aardig ging. Ze wil het zelf dus ook echt leren. En qua concentratie, ze had natuurlijk nooit een jaar eerder met paardrijden mogen beginnen als de concentratie niet goed genoeg zou zijn.
    Zwemles is dus eigenlijk het enige wat echt 100 % vast staat wat ze vanaf november gaat doen. Ze is ook al ingeschreven en heeft een plekje.

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.991
    4.006
    113
    Ik zou dat zwemdiploma niet overschatten. Onze oudste is 8 en heeft A en B al ruim een jaar, maar die gaat echt nog niet zonder toezicht zwemmen. Dus wat dat betreft maakt dat wel of geen zwemdiploma hier uit voor de bandjes die dan af mogen, maar verder niet.

12. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    @ikkie97 Alleen A en B vinden we ook zeker niet genoeg. Zeker moet C erbij en eigenlijk ook zwemvaardigheid 1, 2 en 3. Dat heeft de oudste ook en kan zich prima redden.

13. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.523
    3.772
    113
    Mijn kinderen gingen ook pas goed zwemmen bij c. En ik durf mijn 8 jarige wel alleen te laten zwemmen niet in de zee maar wel in een zwembad.
    Ik denk dat jij het beste weet wat voor je dochter haalbaar is. Mijn kinderen zijn met ruim 3 jaar gestart met zwemles dat zou ik hier niet moeten vragen. Naast zwemles hadden ze nog 1 sport bij en dat ging allemaal prima. Het hoeft allemaal geen probleem te zijn.

14. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.991
    4.006
    113
    Gaat mij niet om het aantal diploma's, meer om hoe kinderen reageren in paniek situaties.

Hier niet voor C gegaan omdat ons zwembad dat niet aanbiedt en we dan over moesten stappen op een ander zwembad wat niet uitkwam qua tijd. Daarbij zie ik wel meerwaarde in C, maar alleen als je daarna ook blijft zwemmen. Die paar weken extra zwemmen met kleding aan geven geen zwemvaardigheid, conditie en kracht om na enkele jaren ook nog toe te kunnen passen. Zie dat wel bij vriendinnetjes van mijn dochter. Zwemmen geen haar beter. En dat zeiden de zwemjuffen hier ook. Het zegt meer hoe vaak je kind zwemt na het diploma, dus hoe je het onderhoudt, dan dat je voor C gaat en vervolgens nooit meer zwemt.

Mijn mening is gewoon dat mensen teveel hangen op het diploma en denken dan kan er niks meer gebeuren. Ik denk van wel.

15. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    @ikkie97 daar ben ik het zeker mee eens hoor. Q zit bij de waterscouting, daar stellen ze ook eisen aan de zwemvaardigheid. Maar ook daar moet iedereen, dus ook de pubers, gewoon een zwemvest aan als ze vanaf de bootjes gaan zwemmen.
    Mijn man en ik hebben beide aan wedstrijdzwemmer gedaan, man een stuk langer dan ik en ook wel het eea gezien wat niet goed ging. Water moet je nooit onderschatten, ook niet met zwemdiploma’s. Maar het geeft wel een goede basis.

16. Archie83

Archie83 Actief lid

23 nov 2019
    410
    236
    43
    Ik denk dat dit heel erg aan het kind ligt. Ze vindt het paardrijden en zwemmen leuk en aan concentratie en motivatie geen gebrek dus dan zou ik t wel aandurven. Een keertje paardrijden overslaan kan altijd nog (en desnoods een zwemles overslaan als t echt veel blijkt...?). Misschien haalt ze er juist wel heel veel uitdaging/voldoening uit...

17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.436
    10.362
    113
    Echt afhankelijk van je kind. Die van ons ging net naar school en zat al op judo. Dat was ook nog eens aan het einde van de week.

Met 4.5 is hij gestart met zwemmen. Heel praktisch omdat ze dan in theorie in Gr 2 a en b hebben en dan in groep 3 en 4 schoolzwemmen en verder konden onderhouden.

Inmiddels versneld dus die vliegt ging niet op:roflmao:. Afgelopen weekend zijn b behaald. Hij is net 6 geworden. Nu moest hij door het versnellen 2 keer op dezelfde dag zwemmen, 1 keer schoolzwemmen en daarna snel naar huis en even wat eten en drinken en weer door voor eigen zwemmen.

Op de dag dat hij naar de judo gaat heeft hij gym. Die knul heeft meer energie dan ik:roflmao:

18. MinnieMouse94

MinnieMouse94 Niet meer actief

Hier zou ik het niet hoeven doen, ondanks dat ze heus wel allemaal leuk zou vinden en willen doen. Maar ze zou er niet gezelliger van worden. Als jij denkt dat ze het kan, gewoon doen toch. Mij lijkt het wat veel maar jij kent haar beter dan wij.

19. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.687
    27.323
    113
    Vrouw
    Ligt aan t kind. Hier gestart met zwemles voor hij 4 werd. Ja tov 5 jarigen mist hij wel wat kracht maar heeft een top concentratie, beter dan de 5 jarigen die ook lopen te klieren tot zijn ergenis haha
    Hij zwemt 1 keer per week in de avond. Maar ging in t begin (vanaf eind november) maar halve dagen naar school tot de kerstvakantie. Sinterklaas, kerst, indrukken van school, broertje op komst zorgden wel voor noodzaak om s middags te slapen.

Na de kerst was school, zwemles in de avond en elke zondag bij t paard zijn geen probleem. Na school speelt hij ook nog fanatiek buiten met de buurtkinderen. Op zaterdag is t even rustiger aan doen

Ik zou t gewoon proberen.

20. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.156
    8.887
    113
    #20 NiekeKris, 24 jun 2020
    Laatst bewerkt: 24 jun 2020
    Als ze het zelf ook graag wil, zou ik het gewoon doen. Je kunt inderdaad altijd paardrijden een keer skippen of haar desnoods een keer een vrijdag thuis houden van school als het echt te veel blijkt (natuurlijk niet de insteek, maar het kan en mag wel).

Hier zijn ze beiden met net 4 op zwemles gegaan (de oudste was nog net geen 4). Ging prima. (Ik merkte overigens ook (zeer) veel verschil tussen B en C, vooral bij de oudste. En hier krijgen ze nog schoolzwemmen, dus ook de paar jaar na het behalen van hun diploma’s zwommen ze nog regelmatig.) De oudste zat ook vanaf 3 op dansles, dus dat liep ook door toen ze 4 werd. De jongste was geloof 4,5/bijna 5 toen ze op dansles erbij ging, daarvoor had het prima gekund qua energie, maar ze durfde niet zonder mij. Dansen was hier in het weekend, dat scheelt wel, denk ik. Ze zijn overigens beiden meteen fulltime naar school gegaan en vrij snel ook bso erbij. Was hier geen probleem. Na een dag waren ze wel moe natuurlijk, maar dat lijkt me logisch.

Deel Deze Pagina