Sporthorloge - hartslagzones?

Discussie in 'De lounge' gestart door Baloei, 30 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baloei

    Baloei Niet meer actief

    Hallo meiden!

    ik ben begonnen met hardlopen, heerlijk vind ik het! Ik red met gemak 5km hardlopen, maar ik wil eigenlijk sneller gaan lopen. Nu begin ik telkens te snel waardoor ik uiteindelijk toch net meer dan 30 minuten over 5km doe, omdat ik zo snel van start ga dat ik het niet volhoud. Mijn doel is richting de 25 minuten per 5km (12km per uur).

    Nu kreeg ik als tip om een sporthorloge aan te schaffen die een alarm geeft als je hartslag buiten een bepaalde zone kom. Echter zie ik bij de sporthorloges meestal wel staan welke een hartslagmonitor hebben, maar staat er bijna nooit bij of ze ook een alarm kunnen geven als je buiten een bepaalde hartslagzone komt.

    Heeft iemand hier tips welk horloge dit wel kan?

    Groetjes, Baloei
     
  2. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.210
    917
    113
    Volgens mij heeft Garmin wel horloges die dat kunnen. Ik heb zelf de forerunner 645 vannacht Garmin en bij die geeft in ieder geval hartslagwaarschuwingen.

    Maar weet je wel wat je hartslagzones zijn?
     
  3. Baloei

    Baloei Niet meer actief

    Nou, wat ik van mijn man begreep geef je dan op basis van je hartslag in rust aan wat je minimale en maximale hartslag tijdens een training moeten zijn om zo optimaal mogelijk je conditie te kunnen verbeteren. Maar eerlijk gezegd ben ik me nog aan het verdiepen, tips zijn welkom :D
     
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Mijn man loopt veel hard en heeft een Garmin, hij is daar erg tevreden over.
     
  5. Ellen1989

    Ellen1989 Bekend lid

    21 dec 2009
    635
    264
    63
    Vrouw
    Militair
    Tilburg
    Garmin heeft dit inderdaad. Daarbij kan je bij een training aangeven binnen welke zone je wilt blijven en of dat aangegeven moet worden middels een waarschuwing.
     
  6. Esther2901

    Esther2901 Fanatiek lid

    3 jul 2014
    1.210
    917
    113
    Dat is natuurlijk mogelijk om het op die manier te doen, alleen moet je er wel rekening mee houden dat ieder mens zijn eigen maximale hartslag heeft. Er wordt vaak gezegd dat 220 minus je leeftijd je maximale hartslag zou zijn.

    Als je echt heel gericht wilt gaan trainen dan zou ik adviseren om een sport medisch onderzoek te doen (als je aanvullend verzekerd bent krijg je dit vaak geheel of gedeeltelijk vergoed).
    Ik heb dit vorig jaar laten doen en daaruit bleek dat mijn maximale hartslag heel hoog is en dat betekent dat je hartslagzones ook heel anders liggen.
     
  7. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.834
    1.664
    113
    Leerkracht
    België
    Ik heb een polar, en deze kan dat, maar dan wel alleen als ik het op voorhand instel als training... bv bij start to run deed mijn horloge dit (ik vond het zelf frustrerend ;)), maar mijn man traint ook op hartslag...
    Ik zet nu bewust gewoon een training op en dan kan ik hartslag wel zien, maar krijg ik geen trillingen als ik te hoog zit... Maar als je dus een training: lopen 30 min instelt en hartslag moet tussen dat en dat zitten, dan kan mijn sporthorloge dit wel aangeven...
     
  8. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.993
    113
    Garmin horloges kunnen dit idd aangeven, die hebben een ingebouwde GPS, en hartslag meter waardoor je je afstand tijd en hartslag goed kan registreren. Zeker de forerunner serie heeft alle nodige functies voor hardlopen. Ik had de meest basic variant de forerunner 35, tegenwoordig is er de 45 als opvolger en die kon de hartslag zones al aangeven. Ik heb nu de vivoactive 4s en die heeft die functie ook.
     
  9. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.838
    25.932
    113
    Vrouw
    Je hoeft net perse op hartslag te lopen om sneller te worden.
    Train je ook weleens intervallen? Die zijn ideaal daarvoor.
    Wat je zou kunnen doen is (als je 3 keer per week traint) 1 keer pittige intervallen. 1 keer 5k op relaxed tempo (je raakt niet buiten adem en kan nog redelijk normaal praten)
    1 keer 45 min "vogels kijken". Dus op heel laag tempo lopen.

    Er zijn heel veel schema's te vinden voor een snellere 5k. Waarvoor je niet perse op hartslag hoeft te lopen.

    Maar als je wel een kek horloge wil (Ik ervaar het als heel motiverend om na elk loopje een heleboel gegevens te krijgen). Ik ben zeer tevreden over de TomTom runner 3. Je kunt je hartslag zones zelf instellen. En traint schema's erin zetten.
    Hij geeft alleen geen alarm wanneer je buiten je zone gaat. Dat moet je zelf in de gaten houden (wel visueel heel goed te zien). Maar na verloop van tijd weet je ook heel goed hoe een zone voelt.
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Toen ik nog kon hardlopen liep ik eigenlijk alleen op mn ademhaling. Tel 1 kant de stappen en daarover in en uit ademen (4 in, 4 uit, 6 in 6 uit etc.) zonder grappen liep ik veeeeeel beter zo dan op mn hartslag. Pauze (wandelen op tempo) wanneer je te kort komt op je zuurstof en die stappen niet meer redt. Naarmate je conditie verbeterd kan je makkelijker op 6/8 blijven (tenzij je ga sprinten).
     
  11. Jo33

    Jo33 Actief lid

    20 jul 2011
    380
    24
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een Garmin, een forerunner 245 music, en daar ben ik super happy mee! Je kan daar inderdaad een alarm instellen als je buiten je gewenste hartslagzone komt. Maar zoals al is gezegd, op zich kan je ook prima zonder zo'n horloge lopen (want het is wel een uitgave). Je kan het beste starten op een tempo waarbij je zelf het idee hebt dat je veel te langzaam gaat, de meeste mensen gaan te snel van start.
    Maar als je wel graag op hartslagzones loopt, dan is dat natuurlijk hét perfecte excuus om zo'n horloge aan te schaffen! :D
     
  12. Baloei

    Baloei Niet meer actief

    Hahaha... ik moet wel lachen om je berichtje. Ik ben namelijk echt niet zo’n horlogemens en zou dat ding denk ik alleen dragen bij het sporten. En dan vind ik die Garmins ook wel echt duur weer.

    Xiaomi vallen dan meer in de prijsklasse die ik het waard vind. Hebben die ook alarmen bij hartslagzones? Iemand ervaring?
     

Deel Deze Pagina