hallo dames, Ik ben op dit moment bijna 17 weken zwanger en sinds week heb ik pijn/zeurderige gevoel laag in de onderrug, bij mijn stuitje. Nu werk ik in de gehandicaptenzorg en vooral in de ochtend is het cliënten helpen bij de dagelijkse handelingen, douchen,wassen, aankleden, verzorgen etc.. kan het zijn dat ik nu al te veel doe? Ik ben het van mijzelf al helemaal niet gewend, ben persoon die doorgaat en nooit ergens last van heeft gehad. is het bekkenpijn? doe ik al te veel? is het aanpassen en kijken wat mijn lichaam kan? ik heb een contract van 32, kom totaal niet aan mijn uren, denk dat ik nu zo 22 tot 26 uur werk. Is misschien oplossing deels ziektewet? want nu bouw ik ook nog eens min uren op. als ik wat meer rust houd merk ik wel dat het pijn/zeurderige gevoel minder wordt. Ik loop bij de gynaecoloog, heb een medische indicatie. Weet ook niet zo goed waar ik met mijn vraag terecht kan. Ziekenhuis bellen? of contact leggen met verloskundige bij mij in het dorp? Hopelijk is beetje duidelijk
Klinkt herkenbaar, had ik ook al vrij vroeg als ik teveel gedaan had. Maar ik had geen instabiliteit, het is gewoon wat weker en sneller overbelast. Ik zou een fysio bellen om te vragen de situatie te beoordelen, kan gewoon zonder doorverwijzing!
Ik had bij de tweede zwangerschap al vanaf week 6 last van de onderrug en met 14 weken kon ik nauwelijks nog zitten. Ik heb een kantoorbaan. 2 weken later kon ik bij de bekkenfysio terecht die gevorderde bekkenpijn vaststelde. Mijn advies is dan ook om een bekkenfysio te bellen voor een afspraak. Wellicht kan je met wat oefeningen en wat meer rust nog een hele tijd vooruit.
Inderdaad even langsgaan bij een bekkenfysio en ernaar laten kijken. Zij kan je het beste advies geven, maar ik denk dat dit inderdaad meer rust gaat zijn zeker met een lichamelijk zware baan. Niet leuk, maar wel nodig. Ik ben zelf vorige week geweest en bij mij was het gewoon vermoeidheid van de bekken. Dat kon niet, dacht ik, want ik deed al zo weinig en rustig aan. Nou, dit weekend van 4 dagen bijna het hele weekend gezeten, benen omhoog op de poef, met de laptop op schoot (van alles uitzoeken voor baby + trouwdag) en ik heb er serieus minder last van.
Ik herken het wel, heb bekkeninstabiliteit en bij mij begon het inderdaad met pijn laag in de rug en stuitje. Maar de enige die dat kan vaststellen is een therapeut. Zorg wel dat je dat optijd doet voordat je er te lang mee rond loopt (zoals ik) want dan ga je echt last krijgen met alles wat je doet.
dames bedankt voor jullie feedback, ik heb een afspraak gemaakt bij een Cesar therapeut, die behandelt ook zwangerschap klachten. Verder doe ik het rustig aan en let op wanneer de pijn komt opzetten bij werken/rust, veel gedaan of niet.
Ik kreeg pas op het eind bekkenpijn en precies wat jij omschrijft. De laatste dagen kon ik geeneens meer een been optillen zo erg werd het. Wel had ik vanaf 17 weken af en toe harde buiken, dus voor mij een teken dat ik rustiger aan moest gaan doen en hoe moeilijk dat ook was, het hielp wel