Hallo allemaal, Al een aantal maanden hoop ik zwanger te worden, nu net weer ongesteld geworden. Nu het volgende “dilemma”. Ik moet op 5 april een kaakfoto laten maken bij de ortho. Omstreeks 30 maart heb ik mijn ovulatie. Wat zouden jullie doen? Deze maand overslaan met proberen of kan het met een eventuele prille bevruchting geen kwaad? Iemand die het antwoord weet? Bedankt voor de reacties!
Ik zou voor de zekerheid een maandje overslaan met proberen. Vooral vroeg in de zwangerschap zijn de stralen erg schadelijk voor je kleintje. Edit: Ik zie dat het over 2 weken al is.. misschien heb je net mazzel met een late eisprong. Als je na je foto begin met klussen kan het sowieso geen kwaad.
Ik zou de foto gewoon laten maken. Je bent nu namelijk niet zwanger. Anders kan je m nooit laten maken toch? En als je alles nu al gaat vermijden, want stel je voor.... overigens heb ik in mijn zwangerschap ook ‘gewoon’ een foto laten maken. Soms kan het niet anders.
Je kunt dit bij de tandarts aangeven dat je mogelijk zwanger kan zijn. Ze bieden je dan als het goed is een schort aan. Althans dat deden ze hier wel, überhaupt wanneer je aangaf bezig te zijn. Wij zaten weliswaar in de mmm met eigenlijk geen kans op natuurlijk maar werd die 4,5 jaar wel rekening mee gehouden.
Dit inderdaad... en je hoopt er niet op, maar wat als het zwanger worden op zich laat wachten? Kan je dit misschien jaren niet doen...
Een schort schijnt juist niet goed te zijn is mij pas verteld in t ziekenhuis. Werd hier dus niet meer gebruikt.
Maar wat gebruiken ze dan nu? Is voor mij overigens nieuwe informatie. Heb in juli nog een schort aangehad omdat ze bij mijn oudste de foto moesten maken (bij de tandarts dan toch) overigens moet je normaal ook als ouder naar buiten maar oudste was nogal in paniek en de situatie van hem maakte dat dit de beste uit slechte oplossingen was.
Ja klopt, ben ik met helemaal met je eens hoor. Het kan maar zo eens lang gaan duren. Maar het is gelukkig geen belangrijke kaakfoto, geen medische noodzaak ik denk nu ik erover nagedacht heb, ik de foto liever verzet naar een moment dat ik ongesteld ben of iig voor mijn ovulatie zit
Ik zou gewoon een röntgenfoto laten maken. Heb dit voor je gevonden: Is het bij een zwangere vrouw noodzakelijk om een onderzoek te doen van een gebied van het lichaam, waarbij de röntgenstralen niet in de buurt van haar buik komen, zoals een foto van longen, ledematen of hoofd? Dan kan het onderzoek zonder meer plaatsvinden. Er komen dan vrijwel geen röntgenstralen in de onderbuik bij de baby terecht.
Helemaal niets. Ik heb de foto laten maken in t ziekenhuis, gewoon op röntgen afdeling. Ze vertelde dat is gebleken dat de stralen juist onder het schort weerkaatsen, en ze dan dus erger zijn dan zonder schort. Ik moest een foto maken van mn arm en heb mn buik zover mogelijk weggedraaid toen.
Gewoon doen. Kan echt geen kwaad. Want zou je ook niet gaan vliegen als je zwanger zou zijn? Is net zoveel straling. Zelf bij de jongste ook een foto van het gebit gehad toen ik vier weken zwanger was. Geen probleem.
Dit klopt inderdaad, ik werk zelf als röntgenlaborant en schorten aandoen bij degene die de foto ondergaat heeft een averechts effect wegens bovengenoemde reden (het weerkaatsen van strooistraling). Het is al even achterhaald. Mocht je bijv. bij je kind willen blijven tijdens het maken van een foto, krijg je wel een schort aan.
Overigens zou ik geen ronde overslaan! Verder weg dan de kaak kun je bijna niet zitten van de baarmoeder, eventuele strooistraling kan niet zo diep in het lichaam doordringen dat het bij je baarmoeder komt. Foto's direct gericht op de baarmoeder zijn geen goed idee als je misschien zwanger bent
een kaakfoto kan gewoon. De 'shattering' (straling die andere vlakken dan je kaak raken) is heel minimaal met de huidige technieken. Ik heb voor een bedrijf gewerkt die software voor röntgenapparatuur ontwikkelt en levert en weet er dus best wat vanaf. Ik zie dat er ook al mensen met meer expertise dan ik hebben gereageerd. Ik ben trouwens zwanger en zou een rontgenfoto van voet, hand, kaak etc gewoon aandurven omdat ik weet hoe minimaal de straling tegenwoordig is en hoe goed er gericht kan worden op het daadwerkelijke doeloppervlak.