.............en die vertaal computer is mama meestal. Het zit zo: onze zoon begon redelijk laat met praten, is prematuur geboren en begon overal laat mee eigenlijk, behalve de fijne motoriek. Maar het gaat hierom: inmiddels blijkt dat tijdens alle autoritjes dingen uitleggen, boekjes voorlezen ed. hun vruchten wel afgeworpen hebben, want het lijkt wel of alle woordjes/zinnetje in zijn koppie zijn opgeslagen, want inmiddels is zijn woordenschat oneindig. Hartstikke leuk. En ook zinntjes. Maar...... het is vaak zo slecht verstaanbaar. Voor anderen dan papa en mama al helemaal. Als je nog een keertje vraagt of hij het wil zeggen, oid, dan wordt hij verlegen en zegt het dus liever niet meer. Mijn vraag: ik neem aan dat dit vanzelf beter zal gaan? Tenminste, ik begreep dat het bij mijn neefje van nu op driejarige leeftijd ook niet te begrijpen was eigenlijk, en ineens binnen drie weken, sprak hij alles goed uit. Daar hoop ik ook op. Maar kan het zijn dat het gebruik van een speen (tijdens slapen 's middags en 's avonds)de uitspraak negatief kan beinvloeden? Ik heb soms dat idee, omdat hij zijn tong met praten voorin de mond heeft zie ik. En een beetje in de 'stand van het speentje' zeg maar. Herkent iemand dit?
Onze dochter heeft nooit een speen gebruikt, maar ik denk dat ik wel weet wat je bedoeld. Twee andere kindjes in onze omgeving hebben wel een speen gebruikt en zijn hier beide nog niet zo lang mee gestopt. Ze zijn nu ruim 3,5 jaar, bijna 4. Ik heb ook moeite om hen te verstaan en ze houden allebei hun tong op een 'rare' manier. Het wordt wel minder hoor, maar het is een soort slisje ofzo. Mijn neefje van ruim 2,5 jaar heeft ook nooit een speen gebruikt en hem versta ik weer veel beter. Op de peuterspeelzaal hadden ze ook wel tegen mijn zusje gezegd dat hij erg duidelijk spreekt voor zijn leeftijd, dus daar kan het ook aan liggen. Maar je kindje is nu toch net 3, anders ff navragen bij het cb voor de zekerheid?
o ja hoor ik herken dat wel! Mijn dochter praat voor andere ook onduidelijk, soms versta ik haar niet en dan vertaald mijn andere dochter het wel even. Ze gaat al een tijd naar logepodie maar de ene keer gaat het beter als de andere keer... want ja er zit ook een kop op haha. Mijn dochter praat in steno of zinnen die ze omgooit. Op het dagverblijf noemde ze het ook wel drents praten terwijl wij thuis gewoon abn praten. ( ik noem het ook wel eens turks of japans haha)
hihi, ja zo kun je het ook noemen. Mijn zoon zegt bijvoorbeeld geen 'allemaal'' maar dat klinkt meer als aolmoal haha, snap je?
oja en appelsap is angelsap. Andere dingen gaan weer prima, maar hij vertelt een verhaal aan de telefoon aan oma ook in steno, en dan met dit soort woorden..........best een moeilijke puzzel voor opa en oma Ik heb een boekje gevonden van Oskar en de spenenastronaut. Misschien is dat wat voor hem. Ik weet wel dat ik zoooooooooo zielig ga vinden als hij gaat huilen om zijn speentje. OMG, ik WIL het gewoon niet meemaken. Maar het moet.
Goh, lastig vooral dat hij het niet durft te herhalen. Als dat niet zo was zou ik zeggen dat je aan kan kijken maar je wilt ook niet dat hij onzekerder wordt. Ik zou toch even het CB laten meekijken. Ik duimde als kind veel en mijn tong lag onder in mijn mond (die ook nog eens veel open hing). Logopedie gehad en neusamandel geknipt. Dat had een goede invloed op de verstaanbaarheid. D. Duimt ook masr enkel bij het inslapen en als hij heel moe is. Mijns inziens is hij aardig te verstaan. Heb je het idee dat enkel de uitspraak een puntje is of merk je bvb ook in zinsbouw (voor wat je kan verstaan) of begrip een "achterstand"?
Begrip absoluut geen achterstand, hij begrijpt alles. Hij heeft logopedie gehad, bij een zeer ouderwetse logopediste, ook al op leeftijd. Die begon een test te doen voor 4-6 jarigen, pff. Ze snapte er zelfook nog niets van, want ze had de paardjes en pony's voor het spel nog in het plastic zitten. L. vond haar dus 'niet zo' en hield zijn lippen stijf op elkaar. Logopedie heeft daarom geen meerwaarde gehad bij hem. Hij zit wel op een psz waar extra aandacht wordt besteed aan taal. Harstikke fijn, ze zeggen ook dat hij niet in stapjes, maar in sprongen vooruit is gegaan. Het gaat super goed. Het is echt dat ik zie dat zijn tong gepositioneerd is als bij iemand die slist, en ik hoor het ook bij de S. Mijn man en ik hebben dit allebei niet, ik vraag mij echt af of het door de speen komt. Die tongpositonering had hij namelijk behalve bij de speen, ook bij de flessen melk die hij dronk toen hij nog kleiner was. En ik vraag mij dus af door die bepaalde positie van de tong en het bewegen daar ook bij bij het uitspreken van de woorden, of daar de speen (mede) verantwoordlijk voor kan zijn........... Zinsopbouw is best redelijk, niet altijd volzinnen. Hij is trouwens niet onzeker over het praten zelf hoor. Hij is gewoon verlegen bij alles als 'vreemden' hem aanspreken en iets vragen. Dus helemaal als hij iets terug zou moeten zeggen of iets moet gaan herhalen.
Onze oudste sprak ook behoorlijk onverstaanbaar voor iedereen behalve mij. Ws erfenisje van de oorklachten en de vele verkoudheden, waardoor duidelijk praten gewoon lastig was en ze daardoor wat lui is gaan worden. Wij zijn er thuis gewoon mee begonnen: eerst een tijd alles heel duidelijk herhalen en er erg op letten dat wij alles duidelijk uitspraken. Daarna haar gaan vragen dingen die echt onduidelijk waren duidelijker te herhalen en dat gewoon steeds wat aanscherpen/de lat steeds een beetje hoger leggen. En daarna ook buitenshuis. Sinds november zit ze op school en sindsdien neemt haar spraak wel een duidelijke vlucht: ze praat echt stukken beter nu dan een jaar geleden, (heb ik het enkel even over de uitspraak). Toen ze naar school ging, heb ik bij de leerkracht wel genoemd dat we er niet gek van op gingen kijken als ze nog logopedie nodig ging hebben, maar inmiddels praat ze zo goed dat dat ws niet meer nodig zal zijn. Wordt eind van dit schooljaar beoordeeld, of ze dan voldoende duidelijk praat. Aan haar woordenschat en taalgebruik verder ligt het totaal niet iig: daarin loopt ze ver voor op het gemiddelde
Hier ook een heel slecht verstaanbaar jongetje. Hij heeft een spraakstoornis en kan veel letters niet uitspreken. Als je twijfelt ga dan naar een (andere) logopediste. Tot het 6e jaar halen kinderen het snelste achterstanden in. De speen kan zeker een oorzaak zijn. Wij moesten ook stoppen en hebben er voor gekozen iedere dag een stukje van de speen af te knippen. En opeens had hij alleen ng het plastic aan zijn knuffel zitten en zonder huilen van de speen af. Hij hield het plastic gedeelte tegen zijn gezicht aan.
Ts, als je zoontje eet, duwt hij dan ook met zijn tong tegen zijn boventanden (voor) en doet hij daarna zijn mond steeds een stukje open? En over dat herhalen, soms pakken ze dat ook té goed op. Onze dochter zei de R nog niet zo duidelijk wanneer het in een woord voor kwam. Dat zijn we ook gaan herhalen in zo'n zinnetje. Wij komen uit Brabant en door dat herhalen lijkt het echt of ze van boven de rivieren komt, ze zegt veel met een rollende R