hallo allemaal ons zoontje van deze maand 3. heeft een achterstand in taal van plus minus 12 mnd. hij heeft logopedie en zit op een behandelgroep sinds maart. hij kan inmiddels veel losse woordjes zeggen en ik begin hem te begrijpen. zijn uitspraak werd onder de 2 jaar geschat. als ik hem vragen stel wat wil je eten wet hij niet wat ik precies bedoel of wat heb je gegeten ook niet. hij kan nog niet tot 2 tellen dat lukt niet als ik zeg zeg maar na zegt hy 4 5 4. ook kan hij nog geen liedjes zingen hij zegt dan bijv to youuu to youuu. hij kletst op zijn manier veel enorm veel de hele dag. maar zie de achterstand steeds meer.opvallend mijn nichtje is nu 1 jaar jonger precies en ze lopen gewoon gelijk alleen kan zij wel tot 3 tellen en geeft ze antwoord op vragen. dit weten wij al n jaar en de achterstand loopt nog steeds niet in! zn iq is 115 en op sommige gebieden scoorde hij zelfs 4.6 jaar op situaties (voor wie er verstand van heeft) en een gemiddelde van 115 iq en dat kwam neer op een ontwikkelingsleeftijd non verbaal van 3.3 jaar. heel goed dus en totaal niet verwacht. motorisch is hij inmiddels ook prima op schema. ik snap niet dat hij opsomminoen als 1.2 niet kan maken...en niet kan zingen. je hoort weleens mensen zeggen ja mijn kind hield tot 4 jaar zn mond maar die slaan vaak alles op. mijn zoontje wil wel maar kan het echt niet. iemand die succesverhalen heeft? maak mij gewoon zorgen... op de groep praat hy niet trouwens 1 op 1 wel met de juf. wel op zijn manier uiteraard. hij spreekt nu 2 woord zinnetjes. hij speelt voornamelijk alleen en is erg snel afgeleid. ze denken voor alsnog niet aan een stoornis als autisme oid.
Mijn zoon is ook bijna drie en hij praat ook nog niet.heeft onderzoekjes gehad en ook logopedie. Er komen wel wat woorden bij maar het gaat langzaam. De woorden die hij gebruikt zijn wel heel gericht. Hij reageert goed op vragen (probeert dan op zijn manier antwoord te geven) en speelt ook graag met andere kindjes. Hj verzint klanken of gebaren voor woordjes, zo maakt hij een slik geluid voor drinken maar gebruikt het ook voor water/regen enzovoorts. Ergens wel slim denk ik dan haha. Iq op deze leeftijd vind ik onzin. En autisme of whatever zie ik ook niet. Hij heeft pas buisjes en ik hoop dat het in de komende tijd op gang gaat komen en anders gaat hij bij het audiologisch centrum een traject in (moet hij ook naar een speciale psz). Verschil met anderen is wel groot ja, dat merk ik ook. Maar ja... je kunt toch niet afdwingen dat ze gaan praten.
Ja heb je zijn oortjes al eens laten nakijken? Niet iedereen ontwikkelt even snel, en zeker jongens, die zijn vaak trager met taal. Ik zou veel boekjes met hem lezen. Goed dat je met hem naar de logopedie gaat. Maar ik zou me verder nog niet te veel zorgen maken hoor, hij zegt toch al 2woords zinnen.
Mijn zoon heeft ook een spraakachterstand en de speciale voorschool (kentalis heeft echt geholpen, daar ging hij naar toen met 3,8jaar en met 4,3 jaar ging hij naar de speciale basisschool voor kinderen met een spraakachterstand en dove kinderen (allebei op een aparte afdeling, maar met buiten spelen samen) Maar ze leren opzich dezelfde dingen als op een gewone basisschool, maar dan meer gericht op spraak en er is een logopediste intern, 1x klassikaal en 2x of alleen of met nog een kindje samen. Daar zit hij nu dus ruim een jaar op en dat gaat super goed, hij maakt enorme sprongen
hij zit dus al op n schooltje psz behandelgroep heet het maar zie wel vooruitgang maar niet qua inlopen van de achterstand. zn gehoor is helemaal goed audiologisch centrum traject al gehad!
misschien onzin.. voor mij voelt t wel goed dat hij non verbaal qua ontwikkeling dus niet achter loopt
Ik herken onze jongste zoon helemaal in je verhaal. Hij wordt 3 in september en zingt niet, spreekt met losse woorden (veel onverstaanbaar). Heeft een normaal iq en snapt heel veel, alleen komt het er niet uit of onverstaanbaar uit. We zijn nog niet zo ver in het traject. Hij heeft net alle onderzoeken bij kentalis gehad. Mocht er eind augustus geen verbetering zijn, dan moet hij ook naar een peuterbehandelgroep. Hij krijgt over een paar weken opnieuw buisjes, en heeft ook logopedie. Ik kan er ook niet uitkomen wat het nou precies is, en waarom zijn spraak niet vooruit gaat. Tellen lukt niet, net als de uitspraak van veel klanken...
Mijn zoon is net 2 en praat ook niet,er komt genoeg geluid uit maar grotendeels binnensmonds,geen woorden.De paar woordjes die hij zei zegt hij ook niet meer.Hij begrijpt wel heel veel en communiceren met mijn zoon gaat goed,hij kan me heel goed duidelijk maken wat hij wil.Als hij bv naar bed wil dan loopt hij naar zijn slaapkamer,wijst naar zijn slaapzak en kruipt in bed. Hij gaat in september naar een vve psz,eerst voor 3 dagdelen en vanaf januari 4 dagdelen.Volgende week naar een kno arts en hij word aangemeld bij kentalis.De wachttijd is jammer genoeg wel erg lang. Het is niet dat ik me er heel erg druk om maak,voor mijn gevoel vind hij praten nog even niet belangrijk genoeg maar het is de druk van oa het cb en de buitenwereld....mijn zoon is best groot voor zijn leeftijd (+2) en dat zorgt voor onbegrip van de buitenwereld,opmerkingen zoals,goh praat hij nou nog niet?of,je leert hem toch wel praten?
ik zou me bij net 2 nog geen zorgen maken hoor! mijne word deze maand 3. ja indd dat je veel moet lezen en nou we doen niks anders als benoemen praten logopedie etc etc maar t haalt weinig uit .. dat is soms best vervelend. ik maak me wel enorm zorgen maar de meeste nemen het niet serieus de mensen zeggen altijd ach komt vanzelf. maar zo voel ik dat niet.
Ik maak me nog geen grote zorgen,het is meer de druk van buitenaf zoals het cb,volgens hun zit hij met zijn spraak op babynivo....aan de ene kant is het fijn dat ze er vroeg bij zijn maar aan de andere kant.... Jij doet zelf al heel veel om je kind te helpen maar als ik het goed lees begrijpt hij je niet altijd?Waarom gaan ze hier niet serieus mee om? De juf moet toch ook merken dat je zoon zich afzonderd,dan is er toch meer aan de hand als alleen niet willen praten?Is je zoon bv heel erg verlegen? Als voor jou gevoel de achterstand niet voldoende ingehaald word waarom doen ze daar dan niets mee? Vervelend als je omgeving je niet serieus wil nemen als er voor je eigen gevoel meer aan de hand is. Ik kreeg van het cb de vraag of ik open stond voor camera observatie bij mij thuis om te zien/horen hoe het thuis ging,ik zit daar nog niet om te springen...mocht het ooit nodig zijn dan laat ik het wel toe,hebben ze dit wel eens voorgesteld bij jou?of dat je zelf filmpjes maakt en die laat zien.
Lijkt wel een beetje op het verhaal van mijn zoon. Die sprak ook weinig. Puur functioneel toen hij zo oud was. Praatte ook nog veel in een eigen taaltje en was er dan (zo leek het tenminste) van overtuigd dat je hem wel begreep. Hij is met 2,5 begonnen met logopedie met een achterstand van ruim 7 maanden. Een jaar later had hij nog steeds een achterstand van ruim 7 maanden. Mijn zoon heeft wel ASS. Hij scoorde zeer goed op de PO (129). Maar begreep heel vaak niet wat ik (of anderen) tegen hem zei. Hij heeft naast (of door zijn ASS, daar ben ik nog steeds niet over uit) een TOS. Hij is naar het MKD geweest en daarna met 4,5 eindelijk naar school gegaan, cluster 2. Dit heeft hem enorm goed gedaan en na groep 2, dus dit schooljaar, is hij overgestapt naar het reguliere onderwijs. Hij heeft een enorme groei doorgemaakt, maar nog steeds is gesproken taal onwijs lastig voor hem. Dit merk je in alles. Hij heeft veel meer tijd nodig om de taal te verwerken en dan een antwoord te formuleren. Tenzij het over Lego Nexo knights gaat, dan ratelen de woorden zijn mond uit. Maar dan is er totaal geen wederkerigheid in gesprek. Dan boeit het niet of je wel of niet luistert. Een IQ is niet nietszeggend. Zeker voor een kind wat moeite heeft met taal, is het wel handig om te weten op welk level het ongeveer zit. Mijn zoon had een forse ontwikkelingsvoorsprong, maar ik dacht met vlagen dat hij wel een verstandelijke beperking kon hebben. Wij hebben via het MKD de training voor ouders gedaan: de Hanencursus (google maar eens). Dit was een enorme eyeopener voor ons en heeft de communicatie tussen ons en onze zoon enorm verbeterd. Vraag er eens naar bij de behandelgroep. Misschien bieden zij ook wel zoiets. Communiceren is zoveel meer dan praten alleen. Echt een aanrader. Wij werkten met het boek: Praten doe je met z'n tweeën. Als je lid bent van de bieb kun je die misschien voor jezelf ook lezen. Succes.
Nou, het kan wel richting geven hoor, al was het alleen maar om te bepalen welke vorm van hulpverlening wellicht het beste aansluit. En dan gaat het misschien niet om het precieze getalletje, maar kan wel een schatting gemaakt worden of je maken hebt met een beperkt, gemiddeld of begaafd kind. Mijn zoon kreeg eerst IQ test (non-verbaal, een SON-R) toen hij net 3 jaar was en hiermee scoorde hij al zwakbegaafd, bij latere testen bleek hij nog lager uit te vallen. En in veel besluiten in hulpverlening wordt IQ meegenomen... ON topic: wij hebben de 'autisme'-variant van de Hanencursus gedaan (More than words) bij Kentalis en dat was echt een hele goede cursus, als je de kans krijgt om zoiets te doen, zou ik meteen ja zeggen .
En toch zegt het wetenschappelijk onderzoek dat je voor de schoolgaande leeftijd beter kunt afzien van het afnemen van IQ testen. Zowel de validteit als de betrouwbaarheid zijn dan lager dan wenselijk is. Ik heb het idee dat de hulpverlening hier helaas niet altijd van op de hoogte is. On-topic: Goed dat je ermee bezig bent! Hij is nog zo jong. De kans is groot dat het uiteindelijk wel mee zal vallen, maar alvast eea uitzoeken kan natuurlijk geen kwaad (tenzij je er teveel nodeloos over gaat stressen natuurlijk ). Succes!
Dat laatste is het probleem denk ik. In mijn ervaring met hulpverlening (vooral als het gaat om zorgindicaties, behandeling, behandelgroepen en speciaal onderwijs e.d.) is dat altijd om de getalletjes wordt gevraagd en er ook besluiten op worden genomen. We hebben aardig wat te stellen gehad doordat IQ test een bepaald getalletje had, wat voor ons ongunstig uitpakte. Wat dat betreft ben ik echt geen voorstander van IQ test, maar je krijgt niets geregeld zonder... Ik weet dat mijn zoon ook een PEP-R heeft gehad, een algehele ontwikkelingstest, wellicht dat dit het beter doet in die jonge categorie kinderen? (geen idee wat de wetenschap daar over zegt )
Is zijn gehoor inderdaad al eens getest? Hoe is zijn logisch denkvermogen? Dus puzzeltjes, duplo bouwen enz? Kijk even verder dan spraak en taal en probeer erachter te komen of hij een algehele ontwikkelingsachterstand heeft of dat het alleen het talige gebied betreft. Kan hij wel torens bouwen? Sorteren op kleur? Wie heeft die IQ test afgenomen? dat is toch niet betrouwbaar op deze leeftijd lijkt me? HOe hebben ze deze test afgenomen? als hij maar 2 woorden in een zin kan zeggen lijkt het me dat hij het anwtoord aan moest wijzen, een plaatje dus. Er kan dan ook iets met de verwerking niet in orde zijn. Dan begrijpt hij dus wel alles maar komt dat er niet uit, weet hij niet hoe hij de gedachte vanuit zijn hoofd doormiddel van spraak naar buiten moet brengen zeg maar. Verder heb je ook nog een korttetermijn geheugen dat niet in orde kan zijn terwijl het IQ wel goed is... Dus, probeer even verder te kijken en zoek anders eens Pravoo lijsten of Kijk! observatielijnen op oid om helder te krijgen welk ontwikkelingsgebied het betreft...
zoals ik al zei. zn gehoor is prima. de iq test was son r non verbaal. situaties dus juiste plaatjes zoeken puzzelen oorzaak gevolg etc. hij kan torens bouwen kleuren alles. de test is 80% betrouwbaar. en geeft zeker een ongevere schatting. hij heeft geen ontwikkelingsachterstand. vandag de tussen evaluatie gehad per oktober mag hij terug naar de gewone peuterspeelzaal omdat het alleen om een taalachterstand gaat volgens hun en verder ontwikkeld hij zich gemiddeld als het aan zn korte termijn geheugen ligt kan hij toch ook niet alle details.onthouden van school? wat anderen eten etc. wat ze doen of zeggen... en woordjes onthouden heel veel. maar indd tellen onthoud hij niet. kleuren wel weet ze allemaal.. namen ook van kindjes van de klas.
meer dan logopedie en een speciale school kunnen ze ook niet bieden.. camera training en krijgen we ook bij logo.. tussen 2 en 2.5 maken ze trouwens wel vaak een grote sprong.
Kan zijn, maar het geeft wel een indicatie van waar de ontwikkeling zich op dat moment bevindt. Het is voor ouders ook heel frustrerend dat je kind zich niet kan uiten, je past daar automatisch je taalgebruik op aan. Dat is dan weer heel frustrerend voor het kind wat die snapt alles prima, maar kan het zelf niet omzetten in woorden. Met name bij TOS-kinderen. Mijn zoon liet een heel raar beeld zien. Hij kon puzzelen als de beste, speelde spelletjes op de pc waar mijn neefje van 7 jaar ouder nog moeite mee had, rekende al jong, kende al kleuren en vele tinten en toch kon je geen fatsoenlijk gesprek met hem voeren. Als ik tegen hem zei: pak je jas maar uit de gang, dan keek hij mij alleen maar glazig aan. Maar als ik hem vroeg hoeveel 8+8 was kreeg ik antwoord. En gezien het feit dat taal toch wel het belangrijkste communicatiemiddel is, is het wel goed om daar op tijd bij te zijn. Mijn zoon heeft laatst op school nog weer logopedische testen gehad, waarbij hij torenhoog scoorde. Alles tussen de 8,6 en 11,3 jaar. Hij was zelf 6,6. Maar als je hem gewoon hoort praten, in de klas, of waar dan ook, zou je niet zeggen dat hij die kennis in zich heeft. Zijn zusje van bijna vier praat net zo goed. Alleen kent haar broer dan weer veel meer moeilijke woorden en kan ze ook goed gebruiken in 1 op 1 situaties, in een rustige omgeving zodat hij zich volledig op taal kan concentreren. En, een kind dat niet of weinig praat, wordt ook minder tegen gepraat. Hoe sociaal ze ook zijn, daar hebben ze ook last van. Andere kinderen begrijpen ze niet en zo kunnen in een isolement raken. Nou heeft mijn zoon daar sowieso al meer moeite mee door zijn ASS, hij wil wel contact, maar kan het niet onderhouden. Wat ik eigenlijk zeggen wil, het komt niet altijd vanzelf goed. En om een TOS te kunnen constateren, moeten ze een IQ-test/ontwikkelingstest afnemen.