Spreidbroekje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sientje, 29 apr 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Doordat Valentino tot de 35e week in een stuit heeft gelegen controleren ze extra of de heupjes goed staan, er zijn dus vorige week een aantal foto's gemaakt en naar aanleiding daarvan zijn we gisteren bij de Orthopeed geweest, en helaas constateerde ook hij een afwijking.. HIj moet nu dus 3maanden een spreidbroekje aan,23 van de 24 uur, dat ding is gisteren gelijk aangemeten en we hebben m gisteravond aangedaan, nou DRAMA!! ons vrolijke manneke heeft alles aan elkaar geschreeuwd om vervolgens uitgeput in slaap te vallen, vannacht ging t wel redelijk en vanochtend ook weer wat beter Valentino is een echte bikkel!! maar wat zielig om je kindje zo te laten huilen en dat domme ding aan te doen, ondanks dat ik weet dat het het beste is, heb ik er echt zelf bij zitten te huilen...
    Zijn er dames die hier ervaring mee hebben, of die me tips kunnen geven? Ik heb al wel een site gevonden www.heupafwijkingen.nl daar staat superveel info op, maar ervaringen zeggen me vaak toch meer...
    Hij slaapt bijvoorbeeld veel meer dan normaal,is dit gebruikelijk??
    Hoop dat iemand me wat antwoorden kan aanreiken

2. carry

carry Fanatiek lid

30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Ik werk op een creche en ik heb al vaker kids op de groep gehad die zo,n spreidbroekje aan moesten voor een heupafwijking, nou moet ik zeggen dat ik weinig tot geen kinderen heb gehad die het heel erg vonden om zo,n broek te dragen, wat dat betreft zijn kinderen bikkels.
    Kan me voorstellen dat Valentino het heel vervelend vond, maar ik weet haast wel zeker als ik jou verhaal zo hoor dat hij er heeeeel snel gewend aan is.
    Ik heb zelfs kinderen op de groep gehad die er zelfs mee gingen staan uiteindelijk en zich absoluut niet lieten belemmeren dat ze zo,n broek aan moesten.
    Even vervelend, maar ik denk dat jullie er straks meer last van zullen hebben dan Valentino ;)
    En om nog even een hart onder de riem te steken, ik heb ook nog nooit gezien dat de kinderen na het dragen van een spreidbroekje nog steeds last hebben van de heupafwijking, dus ze doen goed hun werk!!!
    Groetjes Carry

3. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Dankjewel voor je reactie Carry, een hart onder de riem doet me nu erg goed!!!

4. djara

djara Fanatiek lid

12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    och, ik hoop dat ie gauw het broekje weer uitmag, en dat alles goed is....

succes

5. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    He sien,

Dikke knuffel voor je ventje!

groetjes

6. Jolanda

Jolanda Fanatiek lid

26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    ohhh wat sneu zeg voor jullie kleine ventje :(

Maar beter nu dan over een aantal maanden hoor, hier was een kindje dat net kon lopen en toen in de beugels moest, dat kleintje moet straks weer opnieuw beginnen.
    Dat lijkt me ook heel zwaar, hij is ervanaf voor dat hij aan het lopen en kruipen begint, en dat heeft toch echt zijn voordelen.

Ik heb er geen ervaring mee, ik ben met Manon de dans ontsprongen, zij is ook meerdere keren gecontrolleerd door haar stuit ligging, maar gelukkig bleek bij haar alles wel in orde te zijn.
    ( was er al bang voor omdat ik ook altijd pijn heb van mijn heupen door mijn bekkenscheefstand).
    Maar dat bleef ons nu bespaard.

Ik hoop voor je dat het spreidbroekje goed zijn werk doet en dat hij er straks weer snel uit mag.

Knuffel van mij

7. Deb

Deb VIP lid

19 jul 2005
    7.394
    0
    0
    Noord- Scharwoude
    caitlin moest ook voor heup foto's maar daar werdt geen afwijking gevonden

hoelang moet je kleine vent het broekje aan ?

je hoort idd dat de kleintjes er zelf niet zoveel last van ondervinden ja in het begin misschien
    maar het went snel

hopelijk mag hij hem snel uit

8. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Dankjullie wel en inderdaad Jolanda beter nu dan als hij een aantal maanden verder is, maar goed het blijft echt een heel erg sneu gedoe!
    Gelukkig gaat t nu al wat beter, Valentino lijkt t ding al redelijk te accepteren, hji speelt en lacht gelukkig weer!!! Af en toe hoor je aan m dat hij boos wordt, waarschijnlijk omdat hij dan wil trappelen maar dat niet lukt, maar ik zie dat hij wel het normaal wilde getrappel met zijn beentjes nu gaat compenseren door erg wild te zwaaien met zijn armpjes!

Debbie, Valentino moet 3 maanden dat ding om,over 2 weken moeten we op controle bij de orthopeed, en dan 1 augustus weer op controle en dan worden er foto's gemaakt, en we hopen dat dan alles goed is.
    Er is wel een goede kans dat het dan ok is, doordat we er zo vroeg bij zijn..

Oja misschien leuk om te weten voor anderen, de orthopeed zei dat dit NOOIT voorkwam bij de Indianen en Eskimo's doordat zij hun kindje op de rug dragen en hierdoor de beentjes automatisch in een spreidstand staan, nou daar gaan we dan met onze moderne wereld :confused: :(

9. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.277
    2.978
    113
    Hoi Sarina,

Sinds 3 weken zit onze dochter ook in een spreidbroekje. Zij lag vanaf 18 weken in stuit.

Heb jij meteen te horen gekregen hoelang hij het moet dragen? Wij krijgen nl. helemaal geen informatie van de orthopeed. Over 2 maanden moeten we terug komen en dan gaan ze weer een foto maken. Afwachten dus...

Past Valentino nu nog wel in de maxi cosi? Wij moeten dat ding echt af doen als we met de auto weggaan. En ze past ook niet meer in de reiswieg. Dus zit ze nu al in de wandelwagen...

Ik hoop dat Valentino net zo snel aan zijn spreidbroek went.

Enne... Mocht je nog goede tips hebben...

Groetjes Lotte

10. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    He die Lotte, dat wist ik niet van jullie meid, wat een ***ding he?? Je voelt je in het begin zo machteloos.. :cry:
    Nee wij zijn nu op zoek naar een ander autostoeltje, er is er dus een van Bebe Comfort, die kan in de lig stand en de breedt van deze stoel kan verzet worden, ideaal dus voor kindjes in een spreidbroekje.. op Marktplaats worden er vrij veel aangeboden..
    Er bestaan autostoeltjes speciaal voor spreidbroekjes maar die krengen kosten al gauw 900euries en dan moet je kindje wel kunnen zitten, dus nog niks voor Valentino.

Wij zijn nu bezig met het huren van een tweelingwandelwagen/buggy voor deze periode die zijn te huur op de site www.heupafwijkingen.nl hier kan je ook superveel info vinden en er zijn veel moeders met praktische tips!

Tja, de Orthopeed zei 3maanden, over 2 weken moeten we terug komen om even na te kijken of alles goed zit (broekje enzo) en dan hebben we pas 1 augustus weer een afspraak, dan worden er foto's gemaakt en mag hopelijk dat nare ding weer af..
    Ik vind wel dat de orthopeed ons veel te weinig info heeft gegeven, we hebben echt veel zelf moeten uitvinden via internet enzo, je krijgt een broekje mee en het advies "om even door te zetten :rolleyes: " en dat was t weer...

Ik hoop voor je dat ze er snel uit is, heeft ze er helemaal geen last van gehad??

Oja, volgens de vuistregel draagt een kindje ongeveer het spreidbroekje zolang als hij/zij oud is, in ons geval kloppen die 3mn dus wel aardig.
    liefs Sarina

11. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.277
    2.978
    113
    Hoi hoi,

Nee ze heeft er helemaal geen last van gehad, wij hadden er meer last van.
    Ook bij ons in het Ziekenhuis kregen we bijna geen informatie.
    Eén van haar beentjes bleek iets korter dan de ander. We vroegen op een gegeven wordt daar nog naar gekeken? Toen zei hij 'daar kijken we niet naar, we kijken nu alleen naar haar heup'. Later kwamen we erachter dat dat verschil komt door de heupdysplasie en vanzelf weer goed komt door het dragen van het spreidbroekje.
    Welke orthopeed hebben jullie?

Groetjes,
    Lotte

12. Jenny

Jenny Fanatiek lid

14 mei 2005
    1.432
    0
    0
    Begeleiding dagbesteding
    WW
    Hallo, ik heb zelf een heupafwijking die ze veel te laat ontdekt hebben. En het is/was nog wel best een ernstige. heb drie maanden vanaf mn tenen tot mn middel in het gips gezeten toen ik al ruim alnderhalf jaar was en al liep. Ik scheen er op dn duur alles mee te kunnen doen. Daarna heb ik een half jaar in een spreidbrroek gezeten, je went eraan, maar ja leuk is het niet. Wat ik heb is erfelijk dus onze kleine kan het ook krijgen. Soms wel eng want ik heb geluk dat ik kan lopen en dat er vanaf de buitenkant niets te zien is. Bij ons kindje is het nog afwachten. Hebben jullie zelf ook een heupafwijking als ik vragen mag?
    Liefs Jenny

13. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Lotte, wij hebben Dr. W. in Doetinchem, moet zeggen dat het wel een supervriendelijke kerel is, maar druk.druk.druk.en ook bij hem kregen we dus weinig informatie!! :confused:
    Vind ik (zoals gezegd) een super slechte zaak!! fijn dat jullie meid zo makkelijk de broek accepteert, Valentino had er dus best moeite mee, maar nu gaat t wel goed hoor, steeds een beetje beter, en straks weet hij niet beter meer ;) !
    Heb je geen moeite met vasthouden enzo? Ik voed Valentino al in zijn wipstoeltje dan ga ik lekker bij m op de grond zitten, want op de arm ligt zo ongemakkelijk!
    Maar waarop baseren ze die 2maanden dan?? en hoeveel graden afwijking had ze als ik vragen mag??

Jenny,
    Als je er gelijk bij bent, en tegenwoordig wordt er op het consultatiebureau echt goed naar de heupjes gekeken zeker bij erfelijkheid en stuitligging, is er best wat aan te doen, zoals bij Valentino is de afwijking nu nog minimaal en van daar ook nu al de behandeling om dus die gipsbroek of een operatie op latere leeftijd te voorkomen.

Ja Valentino heeft dubbel pech, hij heeft tot de 34e week in een stuitligging gelegen, en bij mijn man komen heupproblemen erg veel voor in de familie (moeder,oma, oom) maar zoals gezegd als het goed in de gaten wordt gehouden kan het (meestal) goed behandeld worden.

14. patries38

patries38 Bekend lid

2 mei 2006
    811
    0
    0
    verpleegkundige
    Hoi,

Mijn nichtje heeft er eentje moeten dragen. Ze wennen eraan, en het is verbazingwekkend hoe handig ze ermee worden! Emma kon bijna alles ermee. Ze heeft er bijna een jaar! ingezeten.Gelukkig heeft het goed geholpen.De grap is dat ze al heel snel ging lopen nadat ze hem overdag af mocht, dus daarin is het ook geen belemmering.Het meer slapen hoort erbij, het ding is ook gewoon zwaar. Geen zorgen om maken, vooral volhouden. Niet gemakkelijk, snap ik goed.
    Veel succes
    groetjes Patricia

15. mieke

mieke Bekend lid

ik heb t even aan mn moeder gevraagd
    omdat ik zelf ook een spreidbroekje
    heb gedragen
    en die zei dat ik in het begin er ook helemaal niks van moest hebben
    maar toen ik er eenmaal aan gewend was ging het wel
    goed het was alleen passen en meten om mij overal in te krijgen
    ook ik sliep veel maar dat kwam doordat t ding nog al onwenig en lomp was en je er snel moe van werdt dus
    dat zei mn moeder want daar weet ik echt niks meer van

bij mij begon de ellende later toch weer opnieuw
    het spreidbroekje had geholpen zeiden de artsen
    maar niks was minder waar
    toen ik 4 was zakte ik constant door mijn rechter heup
    en is mijn moeder met mij naar de ha gegaan
    die dit afwimpelde met aanstellerij??
    en zo tot5 keer toe
    totdat ik in elkaar storte en niet meer kon lopen
    toen zijn ze weer met mij naar de ha gegaan
    en wat zei die
    allemaal aanstellerij over een uutje loopt ze weer
    nou mn pa en ma de auto gepakt en met me naar de eerste hulp
    ik moest acuut blijven nadat er foto's waren gemaakt

ik heriner me het nog als de dag van gister
    daar lag ik dan met gewichten aan mijn benen op me rug
    niets kunnen niet in een andere houding liggen niks
    het deed geen pijn maar ik werdt er gek van dat dag in dag uit dezelfde positie
    ook heb ik na de operatie in een gipsspalk gezeten
    van mn tenen tot aan mn buik gespreid
    met van voor naar achter een gat in het gips om toch naar de wc te kunnen pppppppfffff dat was een gedoe
    er is bij mij toen ook een plaat in gezet om de heup in de kom te houden
    deze is later verwijdert
    omdat ik groeide en de plaat op springe stond
    verder heb ik nergens meer last van gelukkig
    maar ik vraag me wel af of ik er misschien nog last van ga krijgen als ik zwanger ben
    en natuurlijk of mijn kindje dit ook zal krijgen ??

sorry voor mn lange verhaal :oops:

veel liefs mieke

16. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    maakt niet uit hoor Mieke!!
    In principe heb je er wel meer kans op, doordat het ook erfelijk kan zijn, maar goed als jij dit aangeeft bij je verloskundige dan wordt daar na de geboorte van je kindje gewoon extra op gelet!

We zijn gisteren weer met Valentino bij de Orthopeed geweest en het zag er goed uit volgens hem, hij had goede hoop dat het na die 3 maanden klaar is..we duimen :D !!

Lotte, weet jij inmiddels meer over hoelang ze het moet dragen??
    Oja, ons hebben ze t niet verteld, maar let erop dat als ze een beetje hard groeit, die spreider bijgesteld moet worden!! Misschien wist je dat al, maar goed je krijgt zo weinig info :rolleyes: !

17. mieke

mieke Bekend lid

hey sientje,

ik duim met jullie mee !!!! :D

veel liefs mieke

18. monique71

monique71 Fanatiek lid

18 mei 2006
    1.108
    0
    0
    Hoi,

Mijn oudste heeft als een baby een spreidbroek gehad zij was toen een maand of 4.....in het begin was het even doorbijten maar na een dag of wat was Kim er al aardig aan gewend. Omdat zij op haar rug sliep hebben wij als zij naar bed ging een handdoekrol onder haar benen gelegd zodat ze rustiger sliep. Meestal zegt een ortopeed er geen termijn bij hoelang een kind zo`n spreidbroek moet dragen. Kim heeft deze broek gehad tot anderhalf jaar. Eerst 23 uur per dag tot een jaar en daarna 18 uur per dag. Ze kon er alles mee........kruipen staan lopen en ga zo maar door.

Ik denk dat je er als ouder meer moeite mee hebt dan dat het kind het heeft....tenminste dat is mijn ervaring!

Sterkte en ik hoop voor jou dat jou kindje er snel van af zal zijn

19. Thea

Thea Bekend lid

19 mei 2006
    507
    0
    0
    Onze jongste dochter Emelyne is nu anderhalf en is vanaf haar 4e maand al bezig met haar heupjes. Zij heeft een luxatie op links, in haar geval betekent dit dat haar linkerheup geen of nauwelijks een heupkom had.

Toen ze 4 maanden was heeft ze 2 weken in het ZH in tractie gelegen, met haar benen omhoog, om de heup goed op zijn plek te krijgen (toen wist met nog niet dat die kom er niet zat en er dus niks goed te zetten was...). Toen dus na die 2 weken het echte probleem bleek, mocht Emelyne mee naar huis om te wachten tot ze 7 maanden was: zij moest worden geopereerd, een andere oplossing was er helaas niet.

Na 3 weken in het ZH gelegen te hebben, mocht ze naar huis: met een gipsbroek over over beide beentjes. Die gipsbroek heeft ze 3 maanden gedragen en daarna ging ze over op een spreidbroek, de Campspreider. Die heeft ze 23 uur per dag moeten dragen. Nadat ze aan dat ding gewend was deed er alles mee, op het laatst ging ze er zelfs mee lopen.

Toen ze dus begon te lopen kreeg ze een andere spreider: de Hilgenreiner. Die heeft scharnieren en een veel betere ondersteuning dan de Campspreider en wat ze daar allemaal mee doet? Je houdt het soms niet voor mogelijk, maar onze dochter heeft niet voor niks de bijnaam: klimgeit. Ze doet er echt alles mee. En ze heeft er ook totaal geen last van. Deze moet ze overdag de hele dag om en snachts moet ze dan nog die andere beugel.

Dit duurt in ieder geval tot oktober, als ze 2 jaar is, dan krijgt ze een scan nadat contrastvloeistof in de heup is gespoten, om te kijken hoe de kom gegroeid is. En wat er daarna gebeurt, mocht de kom goed zijn, daar weet ik nog niks van.

Tot die tijd moet Emelyne elke 6 weken voor controle naar het ZH en elke 2e 6 weken krijgt ze een rontgenfoto om te zien of de stand van de heup nog goed is.

Al met al een heel verhaal, waarbij ik nog ff extra wil benadrukken dat de ouders meestal meer last van de spreiders hebben dan de kinderen zelf. Die kids zijn zo flexibel, meestal zijn ze er na een paar dagen al aan gewend.

20. Linda10280

Linda10280 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.764
    1
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    ik heb het zelf ook gehad.
    Zal is bij m'n moeder na vragen hoe het bij mij ging.
    Ik was ook in stuit geboren.
    1 been was normaal maar mijn andere been lag langs mijn hoofd.
    Ik zoog daarom in het begin ook niet op mijn duim maar op m'n grote teen hahaha

Deel Deze Pagina