Wat als... je kind niet eet.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door xxessiexx, 15 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    S'avonds dan.
    Overdag eet onze dochter erg goed.
    Gewoon haar brood, fruit, koekje alles gaat er in.
    Maar s'avonds dan eet ze de ene keer heel goed en de andere keer dan weigert ze sowieso. Alsof ze nog geen trek heeft op dat moment ofzo. Ik weet niet wat het is.

Maar dan nu de vraag: Wat doe je dan?

A Oké ze eet niet maar ze krijgt wel een toetje. En dan s'avonds niks meer.
    B Ze eet niet, maar krijgt wel een toetje en later nog iets bijvoorbeeld fruit of cracker iets wat ze wel eet.
    C Geen toetje en ook later niks meer.
    D andere optie

Eerder gaven we wel toetje en verder niks meer. Maar daar voel ik me ook niet altijd lekker bij omdat we om 18:00 eten dus als ze dan niet eet (wel toetje) dan eet ze dus van 18:00 tot de volgende morgen 8:00 niks meer. Nou kan dat misschien geen kwaad. Maar heb ook geen zin in een kind dat niet door slaapt omdat ze trek heeft.
    Hoe doen jullie dat?

2. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Even ter aanvulling:

Dit is wat ze globaal eet op een dag:
    8:00 1 boterham met beleg
    10:00 fruit of koekje
    12:30 1 á 2 boterhammen met beleg

Dan slaapt ze van 13:00 tot 15:00

16:00 fruit of een ander tussendoortje
    18:00 avondeten + toetje
    Drinken doet ze normaal op momenten dat ze eet. Dus daar kan ze ook niet vol van zitten.

Ze is nu bijna 2 jaar en zit in kledingmaat 92/98 en weegt ruim 11 kilo.

3. marjolijn195

marjolijn195 Actief lid

29 dec 2008
    364
    0
    0
    Papendrecht
    Tja, ik kan je eigenlijk niet helpen, want wij hebben inmiddels alle opties geprobeerd en uiteindelijk maakt het niets uit: mijn dochter eet nog steeds (bijna) niets tijdens het avondeten.
    Zelfs geen toetjes meestal!

Maar ja: ze is gezond, bovengemiddels qua lengte, wel wat aan de lichte kant qua gewicht, meestal vrolijk, ze ontwikkelt zich goed, wordt 's nachts niet wakker van de honger en als ze 15 is eet ze vast wel meer dan alleen komkommer en aardappelpuree ;)

Dus ik maak me er inmiddels maar niet druk om en als zij een half uur of later na het eten zegt dat ze trek heeft krijgt ze fruit.

Doe vooral dat, waar je je goed bij voelt!

4. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Hier nog zo;n slechte eter. Echt precies zoals xxessiexx besschrijft.
    Ze krijgt gewoon een toetje en soms nog wat fruit en verder niks.
    CB vond het ook geen probleem, was een fase? Duurt hier wel erg lang, alhoewel we sinds een paar weken zover zijn dat ze aan het eten likt ;)

5. xxessiexx

xxessiexx Actief lid

2 jun 2010
    427
    12
    18
    Ja af en toe weet je het gewoon niet meer :(

Ik maak me er niet druk om dat ze niet eet. Want als ze echt trek heeft kan ze ook wel goed eten. Maar ik vind het zo vreemd om vanaf 18:00 niks meer te eten dat lijkt zo lang.
    Dat hou ik zelf niet vol :)
    En zij is smorgens nog wel eens chaggi van de honger haha.
    Dus ja.. maar ja
    Ze heeft vanavond ook niks gegeten maar eet nu haar cracker ook niet op, dus ze gaat maar naar bed...

6. Anta

Anta Actief lid

10 aug 2009
    208
    1
    0
    NULL
    NULL
    Wij doen optie A. We dwingen nooit, variëren veel, geven altijd een toetje als we dat in huis hebben. Nooit als beloning trouwens. Voor t slapen gaan nog een half bekertje warme melk.
    Wat we wel doen is soms rauwe groente net voor of tijdens de maaltijd aanbieden: paprika, tomaat, augurk etc.
    Bij de oudste werken inmiddels sommige trucjes wel: Neeee jij gaat toch geen hap nemen? Of gewoon zeggen: nog drie hapjes.

7. tonka

tonka Bekend lid

2 nov 2008
    784
    1
    0
    Hengeloooo
    Kon het schema van mijn dochtertje zijn! Ik geef wel een toetje als ze dit wil en een chocolaatje wanneer ze goed heeft gegeten. ( krijgt er dus maar twee soms drie per week) wel heb ik eensapcentrifuge gekocht en doe er vaak groente bij in, wat appels, wortels, ander fruit, biertjes, selderij spinazie kan allemaal! Dit maak ik samen met mijn dochter, vind ze bijzonder leuk om te doen. Zo krijgt ze in ieder geval wat binnen en ja, vit. Uit een potje extra:)

8. avon

avon Fanatiek lid

6 apr 2010
    1.177
    0
    0
    verpleegkundige
    Regio Groningen
    hetzelfde eetpatroon van mijn zoon, hij wordt volgende week 2. ook kledingmaat 92/98 en weegt net 10 kilo.
    Op het CB werd geadviseerd er niet z veel aandacht aan te geven en dat het een periode is. Maak het gezellig tijdens het eten. Eet ie niet dan is het zo en maak je er geen woorden aan vuil. Eet ie wel dan prijs je hem. Dus dat doen we maar.
    Maar dat het frustrerend is zeker.

9. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Jij bepaald wat ze eet, zij bepaald hoeveel. Zou me echt geen zorgen maken als ze voor de rest normaal eet.

10. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hier ook altijd zo geweest. Eet 's avonds altijd weinig tot niets. Ze is er maar 1 keer wakker door geworden in haar hele leven. Ze krijgt wel een toetje (ook dat wil ze regelmatig niet), maar daarna niets meer. Ze gaat ook om 7 uur naar bed, dus kan ook niet. Een enkele keer hebben we haar nog wel eens een banaan gegeven voordat ze ging slapen, maar ze was/is dan ook best klein en licht, dus we proberen nog wel eens wat.

Ik zou me er vooral niet door laten irriteren, want dat gaat enorm frustreren en het helpt helemaal niks. Hier tot nu toe ook geen oplossing, maar ik laat het maar gaan..

11. Snowtje

Snowtje Fanatiek lid

6 dec 2009
    1.409
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier optie A. Eten moet je niet dwingen vind ik, heeft geen nut en maakt een negatieve sfeer. Dus jij bepaald wat er voorgeschoteld wordt, zij hoeveel erin gaat. is dat niks, prima, geen enkel probleem (gezien het feit je kind gewoon goed groeit/ontwikkeld en de rest vd dag voldoende eet).
    Toetje krijgt ze hier wel, maar eet er tegenwoordig maar een paar happen van. Toetje is gewoon standaard (meestal yoghurt/kwark enz), niet als beloning. Dan naar bed zonder extra's, want als ze doorkrijgen dat ze iets anders voor het avondeten in de plaats krijgen, dan zullen ze helemaal niet meer moeite gaan doen om hun avondeten op te eten.
    En het gebeurd hier best vaak dat ze dus zonder al te veel avondeten naar bed gaat, maar ze is nog nooit wakker geworden van de honger!
    Dus hier maakt het voor de nachtrust niet uit.
    Ik geef trouwens gedurende dag wel veel fruit en kommer/worteltjes ed zodat ze wel aan haar vitamines komt voor mijn gevoel..

12. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Als uk hier stiert en dus ook echt de kont tegen de krib gooit is er geen toetje. Dat is wel geteld 2x gebeurd en nu eet uk minimaal een hap van wat wij eten. Ik pas het wel eens een beetje aan maar over het algemeen eet hij of iets of niets. Althans of het moet iets met aardappel zijn dan wil uk graag nog een bord!

Ik heb eens bij moeten houden wat uk eet op een dag en dat is voldoende dus ze kunnen makkelijk wat maanden wat minder eten. Je hoort het overal en dus maak ik me er na een half jaar niet druk meer om. En waarempel er wordt meer gegeten!

Zou het dan toch allemaal aan mij liggen? :D

13. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter heeft 1.5jaar lang structureel het avondeten geweigerd. Niet af en toe, niet soms een paar hapjes. Nee niks, geen hap! Alles geprobeerd, uiteindelijk maar opgegeven en haar savonds een boterham gegeven om het toch beetje normaal te houden aan tafel.

Tegenwoordig..eet ze alles wat ik haar voorschotel, lust ze alles, wil ze alles en is t gewoon leuk en gezellig. Tuurlijk heeft ze nog steeds soms haar buien of dingen die ze minder lekker vindt, maar dat hoort er bij.

14. btje

btje Actief lid

24 nov 2009
    295
    0
    16
    NULL
    NULL
    Kijk, van zulke verhalen krijg ik weer hoop :D

Hier eentje die nooit goed zijn warm eten heeft gegeten, alleen worteltjes gaan er soms goed in (oranje snoepjes! ;)). De laatste tijd neemt ie wel een een paar happen omdat papa zegt dat ie daar sterk van wordt en daar hoort dan veel sterke-mannen gedoe bij :D Maar vaak helpt dat ook niet.
    Toetje krijgt hij wel altijd. Soms krijgt hij nog wel wat fruit, vanavond ook omdat hij na een flink toetje nog meer wilde en toen leek een kiwi mij een beter idee. Hij wordt nooit wakker van de honger en groeit goed dus het zal wel goed zijn.

15. Madelief32

Madelief32 Actief lid

16 jun 2009
    196
    0
    0
    met 2 jaar maat 92/98 hebben is in mijn beleving zelfs groot! Kinderen nemen wat ze nodig hebben. Geen punt van maken. Mijn jongste dochter eet ´s-ochtends en 's-middags erg goed, maar vanaf een uur of 16, staat ze niet zo meer te springen om eten.

Vla krijgen ze altijd. Maar wel 1 bakje. Niet meerdere omdat ze honger heeft, daar trap ik dan niet in! Succes!

Deel Deze Pagina