Hoi meiden, Wil even mijn hart luchten hoor. Al geprobeerd om me moeder of vriendinnen te bellen maar die zijn aan het werk. Dus daarom via deze weg. Vind het soms zo zwaar om moeder te zijn. Ik werk 3 dagen in de week en de rest ben ik thuis bij onze dochter. Maar de dagen dat ik thuis ben voel ik me meer een huissloof. De was, de vaatwasser, stofzuigen, dweilen, soppen, was vouwen, strijken ect. en dan ook nog voor je kindje zorgen. En alle troep van je partner opruimen pffffff. Als hij thuis is met onze dochter doet die alleen maar dingen met haar mij ff helpen om alvast even de was te vouwen of een stofzuiger er door heen te halen of even al die dingen die op het aanrecht staan ff in de kastjes zetten. Dat zou nou nooit in hem opkomen. Moet altijd alles maar dan ook alles vragen. Hij zegt dat die altijd moe is van werken en even tijd voor zichzelf moet hebben. Nou die tijd heb ik dus nooooooit. Pfffffffffff Zo zwaar af en toe.
Ik herken het wel een beetje. Mijn man is zeker niet onwillig maar hij ziet rommel bijvoorbeeld niet. Als ik hem iets vraag doet hij het direct. Maar omdat ik ook thuis werk, bezig ben met onze dochter en het me al veel energie kost gewoon de dagelijkse huishoudelijke dingen op peil te houden, komt hier weer 1 x per week iemand schoonmaken.
Ik ben afgekeurd dus thuisblijfmama en het huishouden blijft hier ook een hekel punt maar hij ziet het ook gewoon niet en als ik het vraag doet ie het allemaal zonder mopperen, klaagt dan niet over moe zijn en ziet wel wat ik allemaal doe en dat het me soms teveel is. Ik moet leren dingen te vragen en hij moet leren dingen zelf te zien...
Hier ook.. Ik ben dan wel 5 dagen alleen met haar, heel zwaar. Wil binnenkort er ook verandering in brengen, 2 dagen voor mezelf, om te werken en huishouden te doen. Ik word knettergek, dus snap je wel. Maar wel lekker dat je 3 dagen werkt!
Hier ook een man die door de rommel heen kan kijken en zich na het werk vrijwel direct laat bedienen met een biertje en een warme maaltijd . Nee, zo klinkt het heel erg, maar hij vindt wel dat hij dan even mag rusten en ontspannen. Helemaal gelijk, maar wij moeders hebben praktisch nooit rust. En als je even samen door de tent jaagt of dochter verzorgt, dan is het zo gepiept en kan je allebei ontspannen. Ik werk ( nog ) niet, maar ben de hele dag druk en bezig. Als hij een luiertje doet is het veel. Zelfs de leuke dingen zoals douchen en sporadisch een flesje geven laat hij liever aan mij over... knuffelen kan hij daarentegen wel heel goed, maar ja... echt ontlasten doe je mij daar niet mee. Ja ja, mama zijn is een fulltime job. En met een baan ernaast helemaal heftig! Petje af voor je TO. Ik begrijp helemaal wat je bedoelt!
Mannen zien het simpelweg niet.. Ik vraag dus ook gewoon alles, en dan doet hij het ook wel (soms later als ik in mijn hoofd heb maar goed ) En ik neem elke middag wat er ook op het te doen lijstje staat een uurtje voor mezelf als uk op bed ligt. Even op de i pad, bakkie koffie en relax! Daarna weer een wasje/stoffen oid.
Met 3 dagen werken vind ik dat je best wat taken bij hem mag leggen. Ik zou niet blijven verwachten dat hij het ooit zelf gaat zien maar gewoon heel duidelijk de taken die je van hem verwacht vast leggen. Als thuismama vind ik persoonlijk dat je wel het meeste op je kunt nemen. Ik ben nu ook thuis en mijn vriend doet het vuilnis, gras maaien en sochtends en savonds de hond uitlaten. Verder is het huishouden mijn ding en dat vind ik vrij logisch. Scheeld wellicht dat hij alles behalve lui is en savonds vaak bezig is met klusjes waarmee ik ook heel blij ben dat ze gebeuren. Hier zou ik soms graag zien dat hij wat meer speelde met dochterlief, maar goed, er is altijd wel iets te zeuren he?
Wat ik probeer (en waar ik niet goed in ben): één keer in de week een paar uur echt voor mezelf plannen. Een paar uur waarin ik niet hoef te werken, te zorgen of schoon te maken. Dan kan ik er weer veel beter tegen om de rest van de tijd veel ten dienste van anderen te staan. Probeer ook heel eerlijk te bekijken of je partner niet meer doet dan je denkt. Wie doet de klusjes in huis? Wie regelt de financiën, de belastingaangifte en dergelijke? En probeer niet alles af te meten. Claim af en toe tijd voor jezelf, dan maakt het toch minder uit of de een of de ander meer doet voor het huishouden. Als je echt vindt dat hij te weinig doet, bespreek dat dan héél expliciet. Geef aan wat er volgens jou allemaal gedaan moet worden, vraag wat hij daarvan vindt. En geef aan wat daarvan te veel is voor jou. Hopelijk kom je dan samen tot een oplossing die voor jullie werkt. (wij laten eens per week ons huis schoonmaken, omdat we daar allebei te weinig tijd aan kunnen/willen besteden.) Succes.
kun je er niet over praten met je man? vertellen zoals je je voelt zoals je hier hebt beschreven, misschien heeft hij het nooit zo bekeken en wil hij je best wat meer helpen?
Mijn vriend en ik deden voor dat we de kleine kregen veel samen in huis en stiekem werd dat steeds minder. Als ik het weekend werk en ons meisje slaapt dan ligt hij languit op de bank... terwijl ik die tijd benut (toen ik nog niet zwanger was) met het doen van de was of iets anders. Maar gelukkig kan ik hem wel dingen vragen en die doet hij dan ook. Ik ken helaas teveel mama's die alles zelf doen. Een vriendin van mij smeert zelfs nog zijn brood en is tot laat in dit avond met de was bezig en hij geniet dan van de tv. Je moet echt zelf in actie komen en vaak sluipen dat soort dingen er stiekem in....
Hier nog eentje, werkt fulltime en heeft vrijdag een thuiswerkdag met kleine erbij. En guess what: zwaarste dag van de week Gelukkig is de kleine van bijna 17 maanden zelfstandig en kan hij makkelijk 2 uurtjes aan de puzzels en blokken zitten...maar zeer bekend verhaal dames. Mannen zien dat gewoonweg niet. Ik zeg: verplichte me-time inlassen.
Ik denk dat vaak het grote verschil tussen man en vrouw idd is dat de vrouw verwacht en het fijn vindt als een man uit zichzelf iets doet, terwijl een man er bij wijze van spreke over moet struikelen en er dan nog overheen stapt. En soms zelfs dat niet. Na 12 jaar kan ik mijn man nog steeds niet duidelijk maken hoe irritant het is, dat hij een leeg pak op de aanrecht legt, zodat ik het later weer moet weggooien.:x Maar ach, 't hoort ook een beetje bij hem. Hier een man die dingen absoluut niet ziet, maar wel bereidwillig is en ook gerust wel een aandeel in het hh leverde. Maar nu ik al een paar maanden helemaal uitgeschakeld ben en hij "alles" moet doen (en dan bedoel ik niet ramen zemen en meer van dat soort dingen, want dat laten we maar gewoon even voor wat 't is), kwam hij toch tot de conclusie dat ik altijd véél meer deed, dan hij dacht. En dan moet je weten dat de frequentie van de dingen (dus bijv. dweilen etc. al ernstig naar beneden is bijgesteld, omdat ik 't anders toch wel zielig voor hem vindt). Vroeger dacht hij altijd, wel voor huisman geschikt te zijn, nu denkt hij daar ineens heel anders over
Ik zou om te beginnen hiermee ophouden, je bent zijn moeder toch niet? Of het hoogstens op zijn helft van het bed gooien
Was de huishoudelijke verdeling wel gelijkwaardig toen je nog geen kindje had? En is dit gekomen omdat jij nu twee doordeweekse dagen thuis bent? Bij veel van mijn vriendinnen is dit ook zo. Bij ons is dat nooit zo geweest gelukkig omdat we bij de eerste allebei een dag per week thuis waren en daardoor van elkaar wisten hoe heftig zo'n dag kan zijn en dat je soms echt nergens aan toe komt. Misschien is het weleens goed om hem dat te leren en er een dag (en nachtje) tussenuit te gaan? . Volgens mij moeten mannen echt ervaren dat een dag thuis pittiger is dan een dag op het werk anders begrijpen ze er helemaal niets van. Hmm verdere tips die t bij ons goed doen: - plan momenten in die alleen van jou zijn, liefst op een vast moment. Bijv een vriendinnenavond en een sportavond per week of 1 keer in de maand een zaterdag vriendinnendag of iig iets wat jij fijn/leuk vindt, wat jou ontspant, want je bent meer dan alleen mama. - jij bent de aangewezen coordinator van je huishouden en kind (qua verzorging (ben ik hier ook hoor) dus vraag je vriend gewoon dingen te doen. Even kindje in bad doen, fles geven, zeg wil jij even wandelen en gelijk deze boodschappen meenemen? Of wil jij na het volgende slaapje ff met kind in bad/douchen. Of ik ga als hij/zij slaapt even boodschappen doen wil jij dan ondertussen ff stofzuigen? Kortom: vraag hem gewoon dingen te doen. - om het eea gelijkwaardiger te maken zou je kunnen vragen of hij bv een aantal uren vanuit huis kan werken (of het liefst zelfs een dag pw maar dat kost geld). - plan eens in de bv 6 weken een avond uit voor jullie tweetjes - zou hulp in de huishouding iets voor jullie zijn? Iig moraal van dit verhaal. Manlief zal mijn inziens echt moeten ervaren dat een dag thuis geen vrije dag is. Als hij zich dat heeft gerealiseerd en jij weet hoe je het makkelijker voor jezelf kunt maken kun je hem dat voorleggen. Blijf geen ploetermoeder maar denk na over de grootste frustraties en hoe je hoe je het anders wilt. Wel een tip. Op de een of andere manier vinden mannen een kind hebben ook loodzwaar, zij moeten daar ook gewoon aan wennen en worden er moe van ook al doen ze minder dan de mama's, die gevoelens zijn er echt.