kramp of honger??

Discussion in 'Baby en dreumes' started by heppiedepeppie, Jan 3, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Graag jullie mening:

ons zoontje heeft sinds een week verschrikkelijke krampjes. Op aanraden van de VK hebben we infacol gehaald. Ook zijn we met hem naar de osteopaat aan het gaan, vanwege de bevalling.

Maar....nu begin ik heel erg te twijfelen aan mezelf. Gisteren had mijn zoontje ook kramp en toen begon hij enorm te zoeken naar mijn tepel. Omdat het eigenlijk nog niet echt 'tijd' was om hem te voeden (ik probeer rond de 3 uur aan te houden tussen de voedingen maar voed hem wel op verzoek) heb ik hem toch maar aangelegd, dit na 1,5 uur. De krampjes leken hierdoor minder te worden... en hij viel als een blok in slaap. (terwijl ik altijd hoor dat krampjes erger worden van melk)

Vanmiddag had hij weer krampjes, en begon hij weer te zoeken...maar dit deed hij 20 minuten nadat hij gevoed was....

Is dit nou honger of zijn het krampjes? Ik ben zo bang dat ik het verkeerd inschat en dat ik hem honger laat lijden want dat zou ik verschrikkelijk vinden. Maar omdat hij soms dit heeft heel kort na een voeding kan ik me niet voorstellen dat het honger is. En als ik hem steeds moet aanleggen houd ik geen tepels over (ze doen nl al heel erg zeer en de LK is al twee keer langsgeweest daarvoor)

Hij komt ook ruimschoots aan, zo'n 30-40 gram per dag, het is dus niet zo dat hij genoeg voeding krijgt. Ik zit nu op ongeveer 7-8 voedingen waar meestal zo tussen de 3-4 uur tussen zit (met soms een uitschieter naar 5 uurtjes, maar dat is maar heel af en toe)

wanneer wij denken dat hij kramp heeft zien wij de volgende symptomen:
    - hij gaat trappelen met zijn benen, balt zijn vuistjes
    - hij wordt vuurrood en gaat zweten
    - hij huilt veel harder dan normaal
    - hij wil geen speen en zuigt ook niet aan mijn pink
    - deze huilbuien houden soms wel 3 uur aan en dan is hij compleet uitgeput en valt hij dus als een blok in slaap. Soms laten we hem dan gewoon doorslapen en mist hij dus een voeding.

Wel gaat hij dan vaak op zijn knuistjes sabbelen om rustig te worden tijdens zo'n kramp aanval. En soms gaat hij dus ook naar mijn tepel op zoek (echt hangen richting mijn borst).

Het zijn voor mij dus gemengde signalen...de krampjes komen overigens wel altijd in het begin van de avond (tussen 19-22 uur)

Ik weet dat ik mijn gevoel moet volgen, maar dat is soms zo moeilijk als ik hem dagelijks meerdere uren zo hartverscheurend hoor huilen....

2. Sallie

Sallie VIP lid

Sep 27, 2008
    8,257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Wij hebben hier in de kraamweek precies hetzelfde gehad, ook zoeken en ik in twijfel, vooral savonds en snachts. Hier leek het aanleggen ook te helpen, maar de krampjes bleven. Ik heb toen met de kraamhulp overlegd en die zei dat ze het als troost doen maar dat het uiteindelijk averechts werkt omdat hij dan weer meer pijn krijgt omdat de darmpjes dan geen rust krijgen. Zij gaf toen het advies om las na twee uur weer te voeden, daarvoor had hij echt geen honger. Wjj gebruikten wel een speentje omdat hij gewoon heel veel zuigbehoefte had (heeft). Nu kon mijn zoontje wel heel goed aan de borst drinken, dus leverde een speentje geen problemen op. Als je kindje moeilijk drinkt zou ik het denk ik niet doen....

Succes! Lastig he al die nieuwe dingen!

3. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Lijkt mij wel krampjes, als ik die symptomen zie...
    Vaak willen kindjes zuigen om zo de krampen te minderen en zichzelf te troosten!
    Wat vaak ook helpt bij krampjes is het buikje masseren, of op z'n buik op je arm laten liggen. Verder zou ik hem lekker bij je houden als hij krampen heeft...en evt dus aanleggen als hij er rustig van wordt. Heeft hij geen speen?

Denk zeker wel dat je het goed inschat en hem dus zeker niks tekort doet! Het is een periode van een aantal weken voordat het helemaal over is...
    Het is zo sneu! Troost hem maar lekker...

Hier overigens ook altijd 's avonds krampjes gehad. Dan nestelde ik me met haar op de bank met haar en dan wilde ze ook vaak clusteren (vaak aan de borst liggen), zo kwamen we de avond dan prima door en tegen bedtijd was ze weer rustig zodat ze lekker kon gaan slapen...

4. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    bedankt voor jullie reacties! En fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met die twijfel!
    Lucas drinkt heel goed aan de borst en ook wij hebben dus sinds kort een speentje. Maar bij hevige kramp wil hij deze niet. Mijn kraamhulp zei ook dat het niet slim was om hem steeds aan te leggen omdat je melkproductie dat ook te veel omhoog gaat, Lucas niet echt honger heeft (hij komt ook veel aan) en de krampjes worden vaak erger.

Hij ligt nu weer even heerlijk te slapen boven.
    Wat is het toch zoeken hè naar mogelijkheden en ik merk dat ik best even de tijd nodig heb om mijn kereltje te leren kennen. Ik had me niet voorgesteld dat het zo lastig zou zijn!

5. misa

misa Niet meer actief

Krampjes kunnen minder worden door drinken en zuigen. Dus dat is altijd lastig om te bepalen. Misschien kun je een vinger of speentje geven om te testen of het echte honger is?

Naast infacol kun je ook cinababy van vsm en sab simplex gebruiken. Misschien kan de osteopaat ook eens kijken naar zijn buikje/krampjes?

Maar als je kindje van 2 weken wil drinken dan moet dat toch kunnen? Los van de krampjes. Dat je productie omhoog gaat is toch juist nodig bij zo'n kleintje? Weet niet hoor...! Ben maar een leek! ;)

En dat je het lastig vind, is helemaal logisch...! Ze praten niet en wij moeten alles zelf maar bedenken he. :) Maar probeer zoveel mogelijk je gevoel te volgen, dat werkt vaak echt het beste!

6. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Het kan ook een clustermoment zijn en dat kan dan ook weer samenvallen met krampjes.

Het is idd zo dat kindjes willen zuigen als ze krampen hebben en je kan hier toch echt wel best aan toegeven. Maar het is dan wel best om je 'legere' borst te geven. De vetste achtermelk werkt krampstillend en doet de darmen goed!! Je kindje krijgt dan ook geen hele 'sloot' nieuwe voeding meer te verwerken.

En 7-8 voedingen op deze leeftijd is echt minimaal... Mag ik vragen waarom je er graag min. 3u probeert tussen te houden? Op verzoek is op verzoek hè meid. ;)
    Als je je gewoon overgeeft aan je kindje, zal je jezelf véél minder vragen moet stellen. ;) Je kan je vraag ook altijd eens aan de LK van dit forum stellen trouwens.

7. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    @kristelstrijbos: hoeveel/ vaak lag ze dan 's avonds aan de borst? Ik heb hier nog niet echt clusteren meegemaakt dus ik herken het nog niet zo goed denk ik...
    Ik was nl eerst bang dat het huilen 's avonds clusteren zou zijn ipv krampjes...

Speentje en pink wil hij meestal niet. Speen sowieso niet omdat hij heel hard huilt houdt hij deze niet binnen. Pink zuigt hij even aan maar huilt daarbij ook door (dan klinkt het helemaal zielig!)

8. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Begin me nu dus ook af te vragen of het geen clusteren is wat hij doet....het is vaak namelijk tussen 19-22 uur....kan een baby dan dezelfde klachten hebben als bij krampjes? En als ik hem de borst zou aanbieden, en hij zou deze weigeren, kan ik er dan zeker van zijn dat het krampjes zijn.

Kan mezelf wel voor mijn kop slaan als ik hem nu dagen heb laten huilen terwijl het geen krampjes zijn geweest....ik ga er vanavond maar eens even lekker voor zitten in bed met hem en hem aanleggen als hij daar behoefte aan heeft...

M.b.t. om de drie uur voeden...dat is niet iets wat ik zelf graag wil maar meestal slaapt hij 2-3 uur en als hij wakker wordt voed ik hem, en meestal zit er dan dus 3-4 uur tussen. Het is dus niet zo dat hij niet meer mag drinken. In het boek van de kraamzorg, waar we de eerste dagen alles in hebben bijgehouden, staat dat 'normaal' is dat kindjes van deze leeftijd tussen de 6-8 voedingen hebben op een dag. Dus daarom dacht ik dat 7-8 voedingen normaal was....

9. adi

adi Niet meer actief

Kraamzorg boek is meestal gebaseerd op kunstvoeding hoor.

10. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    :) ow dat wist ik niet...heeft mijn kraamhulp ook niets over gezegd.
    Maar omdat Lucas wel veel aankomt (bovengemiddeld) dacht ik dat 7-8 voedingen goed was.
    Kan het wel dat er al een beetje regelmaat in zit? Ik laat hem namelijk echt niet huilen of zo...en 's nachts leg ik hem bij de eerste signalen direct aan. Maar meestal is dat dus echt na 3-4 uur...

11. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Mijn dochter is 3 maanden en krijgt nog 8 voedingen per dag.
    Wil je baby drinken, zou ik het gewoon geven.

12. heppiedepeppie

Apr 6, 2011
    3,296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    ben hem nu de afgelopen 1,5 uur aan het aanleggen, het lijkt te werken! Alleen als hij dan klaar lijkt te zijn (tepel niet meer nemen, mond stijf dicht) zet ik hem rechtop en na 5 minuten speentje begint hij ineens keihard te gillen...toch kramp?

Wel intensief voor je borsten en tepels...en die waren al heel pijnlijk. Op deze manier kunnen ze niet echt tot rust komen...maar dat clusteren is niet de hele dag dus dat moet ik er even voor over hebben. hoop alleen niet dat de kramp hierdoor erger wordt....

13. dds

dds Fanatiek lid

Jan 1, 2009
    3,936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Mijn meisje gilt ook na een voeding. Dit komt omdat ze niet meer over de schouder geboerd wil worden maar zittend op schoot. Maar ze is wel wat weekjes ouder dan jouw baby.

14. gebakje

gebakje VIP lid

Dec 15, 2010
    5,130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Het kan ook nog een regel moment zijn. Bij de meeste mensen is het een regeldag, 1-3 dagen, bij mij duurde een regeldag wel een week. Gek werd ik ervan.

Infacol werkte hier goed, maar kreeg het idee dat hij hier maag zuur van kreeg, over gestapt op cinababy en dat was echt super. Ik had een heel ander kind daarna.

15. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Mag ik eens vragen waar je je LK gevonden hebt? Is ze gecertificeerd? Wat heeft ze gedaan en gezegd?

Ik vind het ontzettend moedig van je dat je je onzekerheid zo durft te uiten en ondanks de pijn toch zo doorgaat! :)

16. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Wilde hetzelfde vragen als Elke ;)

Laat je je tepels na elke voeding aan de lucht drogen nadat je er wat melk op hebt gesmeerd? Evt daarna ook nog wat vette creme, niet chemisch, ik geloof dat dat lanoline heet? Liefst geen compressen als je zonder kunt, en katoenen bh? Of ieg vaak nieuwe compressen, en let op of ze niet irriteren?

En verder, als jij je kleintje kunt troosten danwel voeden met de borst en dat helpt, gewoon doen hoor! Hij is nog piep en heeft mama nodig, hij zat al die tijd in je buik tenslotte :) En clusteren komt heel veel voor, gewoon aan toegeven, lekker samen op de bank, en een rustige avond samen en met je kindje. Dat gaat voorbij, en na een paar maanden (? Weet het niet precies meer) gaan ze eerder naar bed en heb je weer je avond voor jezelf.

Sterkte!

17. Babel44

Babel44 Niet meer actief

En o ja, dat leren kennen duurt nog een hele poos: ze veranderen nl steeds ;) Dus verwacht maar niet van jezelf dat je alles weet, snapt of aanvoelt, dingen veranderen en dan moet jij je ook weer even aanpassen. Maar daaraan (die verandering steeds) wen je wel weer :)

18. Nova81

Nova81 VIP lid

Nov 18, 2009
    5,879
    1
    36
    Het was een beetje verschillend hoe vaak ik ze dan aanlegde, dat gaf ze meestal zelf eigenlijk wel aan... Soms waren het maar een paar teugjes om in slaap te vallen en dan liet ik haar gewoon lekker bij me liggen!

Ik gaf gemiddeld rond die leeftijd ook 8 voedingen, dat was gewoon op verzoek en niet omdat ik niet vaker wilde voeden! Met 6-7 weken sliep ze door tot 6u 's morgens vanaf 22u, door 1 borst per keer leeg te drinken en kwam goed aan. Prima leek me... (de andere borst kolfde ik dan leeg, in ieder geval voor de nacht en in de ochtend ook!) Dit was overigens tot ik weer begon met werken, toen dronk ze 2 borsten per keer...

In principe voed jij toch ook op verzoek, al is het om de 3 uur... Als hij niet eerder wakker wordt..
    Het blijft toch proberen wat voor jullie het beste werkt en het zal ook best zo zijn dat hij krampjes heeft na het drinken. Ook dat is normaal voor z'n leeftijd. Wat betreft de speen: vaak hebben ze nog moeite deze in de mond te houden, dan gewoon even vasthouden tot hij een 'ritme' heeft...

19. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Heb je ook pijn aan je borsten trouwens? Pijnlijke tepels met of zonder kloven en zeker icm pijnlijke steken in je borsten tijdens maar ook los van het voeden wijst op spruw. Dit kun je ook hebben zonder zichtbare tekenen bij jou of je kindje. Zichtbare tekenen zijn witte vlekken of parelmoer rozige stukken op of rond mondje of tepels. Spruw is een rot kwaaltje en gaat in principe niet vanzelf over.

In principe zou bv geen pijn moeten doen, anders dan even kort bij het aanzuigen, zeg 20 sec. Beschrijf je pijn eens? Wat voel je en wanneer?

20. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

Feb 4, 2010
    1,912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Hai!

Ben geen expert, maar wil je even een hart onder de riem steken. Niet te snel denken dat je het niet goed doet hoor! Ieder kindje is anders en het duurt inderdaad een tijd voordat je je eigen kindje kunt doorgronden.

Onze Steven had in het begin ook veel last van krampjes en wilde dan zuigen. In het begin accepteerde hij de speen niet van mij, maar wel als een vriendin van me 'm gaf. Waarschijnlijk dacht 'ie als hij in mijn armen lag en de speen kreeg: wat moet ik met dat nepding? :) Overigens begonnen we pas bij een week of 5 met de speen. Daarvoor alleen maar pink. Als ik m'n pink een beetje omhoog kromde tegen z'n gehemelte achter z'n bovenkaakje, kreeg hij een zuigreflex en was het goed. Als de laatste voeding meer dan 2 uur geleden was, legde ik 'm aan. Steven kreeg namelijk wél last als ik 'm te vaak aanlegde (clustermoment 's avonds niet meegerekend) en mijn tepels waren ook heel pijnlijk. Ik gebruikte een lanoline-crème: Lansinoh. Die kun je in webwinkels wel bestellen.

Als jij trouwens gemiddeld om de 3 uur voedt, zit je op 8 voedingen hoor. En als het om de 3 à 4 uur is, zit je dus op 6-8 voedingen. Klinkt prima.

Oh ja, bij mij hielp de draagdoek heel erg goed. Dat vond ik zelf ook prettig omdat ik dan m'n handen vrij had om even te computeren, of de was op te hangen ofzo.
    En hij vond het ook heel fijn om plat op z'n buikje op mijn buik te liggen (ik lag dan languit op m'n rug midden op ons grote bed) Dan draaide hij z'n hoofdje naar één kant en dan zoog hij aan m'n pink (en later dus aan de speen) Zo viel hij heerlijk in slaap. (en ik uiteindelijk ook :) ) Ik denk dat de warmte van mijn buik als een soort grote kruik werkte :)

Share This Page