Esmee huilt sinds gisterenavond erg veel, wil niet slapen, alleen buiten in de kinderwagen. Op de arm is ze ook moeilijk te troosten. Het lijkt of ze steeds honger heeft. Vanmorgen kwam ze ook om 6 uur ipv 8 uur wat ze normaal doet. Ze krijgt al 5 schepjes, ze is net 5 kilo. Ik probeer nu of ze 6 schepjes op kan en dan makkelijker in slaapt. Ook maakt ze de tijd tussen de voedingen niet meer vol en wordt vaak dik een uur soms 2 uur voor de volgende voeding alweer wakker. Ik zie het zelf niet meer zo zitten en heb net een gigantische huilbui gehad , ook omdat ik alleen thuis was en geen advies kon vragen. Mijn man geeft haar nu de fles (6 schepjes) en kijken of ze dan wil slapen. Is dit een sprongetje? Herkenbaar? en met welke leeftijd kregen die van jullie dit en wat waren de symptomen?
Zou best kunnen dat het een sprongetje is, er is er 1 rond de 5 weken volgens oei ik groei en rond de 8 weken. Inge had die van rond de 5 weken met 4 weken en die van rond de 8 met 6,5 week. Ze zeggen dat het een week voor of na die tijd kan, dus het kan best. Volgens het boek wordt een sprong aangekondigd door de 3 H`s, hangerigheid, huilirigheid en humeurigheid. Als je goed kijkt merk je dat ze dan ok meestal wat nieuwe dingen kan. En na het sprongetje wordt dit weer meer. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ze gewoon even een dipdag heeft. Ook dat hoort er helaas bij.
Ze heeft vanaf vanmorgen 10 uur gehuild, nu heeft ze net de oogjes iets dicht maar slaapt nog niet. Ik zag net dat ze probeerde haar rammelaar te pakken en als ze iets onder haar voeten voelt probeert ze te staan. Het komt erg overeen met het boek oei ik groei. Ik hoop dat het een sprongetje is. Ik word hier echt niet vrolijk van...
CaatjeMo, er zijn er geloof ik 10 in de eerste 20 maanden. Ze zijn volgens oei ik groei rond de 5, 8, 12, 19, 26, 37, 46, 55, 64 en 75 weken, maar sommige duren langer dan anderen en ze kunnen iets eerder of later komen. Als je kindje eerder is geboren kunnen ze ook wat later komen is je kindje na de uitgerekende datum geboren kunnen ze wat eerder komen dacht ik. Al gaat dat misschien niet helemaal op ik weet niet hoeveel weken eerder uit kan maken, maar Inge is met 37,5 week geboren en heeft tot nu toe de sprongetjes eerder gehad met 4 weken, 6,5 en 11. Maar een vriendin van mij is 2 weken na de uitgerekende datum bevallen en haar zoontje had ze keurig 2 weken eerder, dus met 3 weken en 6 weken.
Hoe gingen bij jullie de sprongetjes? Esmee is zo onrustig en huilerig, ook op de arm. erg vermoeiend. Ze wilde gisteren om 23.00 uur voor het eerst niet in haar eigen bed slapen, ze heeft tussen ons in 'geslapen'. Om 6 uur wilde ze na de fles wel in bed en ligt er nu nog in. Ze wordt wel steeds wakker, huilt dan en valt weer in slaap. Zo onrustig.. Ik hoop maar dat het bij 1 dag blijft en dat ze vandaag weer de oude Esmee is.
O ja Esmee blijft na de voeding zoeken terwijl ze toch echt wel genoeg krijgt. Als ik haar in bed leg huilt ze, als ik haar op pak zoekt ze alweer. Ze krijgt dan de speen. Ik heb wel gelezen dat ze met een regeldag meer en vaker honger hebben maar dat kan toch niet meteen na de fles zijn? Zwaaiden ze bij jullie met een regeldag ook zo met de armpjes en beentjes?
Ik denk dat wout nu ook een sprongetje maak ( al weet ik niet wat je er verder mee moet ) Moet je daarnog iets mee doen dan , van bv meer eten of meer spelen ofzo. Of is het iets wat ze hebben en er verder niets gebeurd?
Ik geef geen fles maar de borst, maar kan het niet zijn dat ze niet genoeg heeft aan de fles. Ik bedoel met regeldagen willen ze meer, dan moeten vraag en aanbod opnieuw worden afgestemd. Kan eht dan niet zo zijn dat ze gewoon meer wil in 1 x? Ik heb geen idee hoor. Bij Inge is het zo dat ze vaker komt als ze regeldagen heeft en met de sprongetjes is ze ook erg hangerig en huilerig en wil niet slapen en de hele tijd de borst in de mond. Maar ze drinkt dan niet altijd. Misschien wil e ook gewoon de geborgenheid en troost van de fles? Ik weet het niet hoor, weet niet of de flesspeen hetzelfde werkt als de borst. In oei ik groei staat: eet hij slechter? Veel beaby`s eten 'slechter'. Borstbabys die zelf bepalen wanneer ze eten willen dat 'de hele dag'. Toch drinken ze niet. Flessenkinderen doen er langer over om de fles leeg te drinken, tenminste als dat lukt. Dat komt doordat de baby`s geregeld liggen te knabbelen aan speen of tepel zonder te drinken. Ze gebruiken nu de speen of tepel ook als troostbron. Ze willen er zo lang mogelijk aan liggen. Meestal doezelen ze langzaam in slaap. Andere baby`s grijpen moeder vast tijdens het voeden. Of leggen hun hand in moeders bloes. Ook als ze uit de fles drinken, alsof ze bang zijn dat de borst of fles weggaat. Ook het slechter slapen kan erbij horen en ze kunnen `s nachts extra komen voor voeding. Mijn meisje kan soms echt onuitstaanbaar zijn dan, wil echt alleen bij mij of haar vader zijn. Het liefst bij mij en dan in mijn armen aan de borst liggen. Als ze dan net heeft gehad hapt ze ook weer. Niet omdat ze honger heeft, maar omdat het veilig voelt denk ik. Ze drinkt dan namelijk eerst even snel twee slokken, want niet drinken is van de borst af en gaat dan liggen slapen/soezen en als ik haar eraf wil halen gaat ze snel weer drinken. Als ik haar dan in bed leg slaapt ze ook slecht en huilt ze veel. Maar ja probeer dan toch een beetje haar ritme aan te houden (slapen, eten, samenspelen/knuffelen, alleen spelen en bij eerste tekenen van vermoeidheid weer naar bed). Maar ik kan er soms ook moedeloos van worden. Grappige is dat ze vaak eerst zo vervelend is en ik het even niet meer zie zitten en kapot ben en dan pas bedenk dat het misschien wel eens een sprongetje kan zijn. En als ik dan het boek erbij pak klopt het meestal wel. Herken dan nieuwe dingen van de nieuwe fase en ook de huilerigheid etc. Hoe lang een sprongetje duurt wisselt. Ik hoop voor je dat ze er snel doorheen is, maar het kan soms best even duren. Maar ik vind vaak wel dat het na een tijdje minder erg wordt, of ik kan er beter tegen omdat ik weet wat er is en niet meer zo onzeker ben, haha. Maar het kan best dat ze morgen nog zo is hoor. Het kan een dagje duren maar ook langer. Sommige sprongetjes duren zelfs een paar weken. Die van rond de 6 weken is geloof ik vrij kort, die van rond de 8 weken weer wat langer. En het verschilt ook per kind. Maar als het een sprongetje is zal ze hierna weer gewoon even vrolijk en makkelijk zijn als hiervoor (dus als ze al pittig is weer even pittig, haha) en ze zal meer kunnen, wat erg leuk is om te zien, vind ik dan. Zo`n sprongetje is even pittig, maar daarna is het zo leuk om te zien dat ze de nieuwe vaardigheden gaan ontdekken en uitbreiden. Dan val je steeds in nieuwe verbazingen. En is het meestal heel gezellig. tot het nieuwe sprongetje zich aankondigt. Tenminste zo gaat het hier. Al is mijn meisje gewoon een pittige tante en tussendoor dus ook pittig, maar dat is toch anders.
Ze wilde dus vannacht ook niet slapen, alleen bij ons in bed . Vanmorgen heeft ze van 6 tot 11 geslapen, dus 5 uur. Hopen dat het sprongetje is afgelopen en straks na de fles ook weer slaapt... Ze lacht sinds vanmorgen steeds meer naar mij en grijpt dingen vast en probeert te gaan staan als ze wat onder haar voeten voelt. Ze heeft dus duidelijk wat geleerd. Nu nog slapen..
Vosje, volgens oei ik groei is een sprongetje dat een kind nieuwe vaardigheden leert. Of tenminste de mogelijkheid heeft om nieuwe vaardigheden te leren. Ze noemen het in het boek een nieuw vermogen een nieuwe winkel. Het kind heeft dan de mogelijkheid uit die 'winkel' nieuwe vaardigheden te leren, maar zal ze niet allemaal leren op dat moment. Het zet z`n wereld op z`n kop, opeens is alles anders en vandaar het hangerige en het bij mama willen zijn. Je kunt een kind danhelpen met het leren van de vaardigheden. Ja en hoe dat kan staat wel in het boek, suggesties dan maar als je gewoon je gevoel en je kind volgt kom je er ook volgens mij. En over het aanpassen van de hoeveelheid voeding, ik weet het niet. Inge regelt de borstvoeding natuurlijk zelf doordat ik voed op verzoek, hoe dat met flesvoeding zit weet ik niet. Zou je eventueel op het cb kunnen vragen. Al weten anderen hier dat misschien wel.
Kissie klinkt idd als een sprongetje en de nieuwe dingen herken ik ook, leuk he. Ik hoop voor je dat het sprongetje voorbij is. Al kan het ook zijn dat ze er vooral `s nachts last van heeft. Sommige kinderen zijn vooral `s nachts lastiger. Inge gelukkig niet, al komt ze dan wel weer vaker `s nachts. Maar geniet van de nieuwe dingen en probeer je gevoel te volgen. Dan komt het wel goed en is het over voor je er erg in hebt (al lijkt het op het moment zelf een eeuwigheid te duren). En de periode daarna is vaak erg leuk. Vaak betekent het ook meer interactie of dat ze zichzelf beter kunnen vermaken.
Nou bedankt, ik ben weer wat wijzer geworden. Wout zit dus nu in een sprongetje. Hij huilt meer als anders, heel hangerig bij mij. ( dat is wel lekker kroelen ) en idd hij grijp meer naar dingetjes en brabbel heel anders, meer volume hihi
He Vosje, ik zie dat Wout en Inge even oud zijn. Vind je het ook een leuke leeftijd? Is dit dan Wout`s derde sprongetje? Inge heeft `m al gehad. Helaas is volgens het schema in het boek de gezellige periode daarna weer kort en duurt de volgende sprong lang. Die zou rond 19 weken zijn staat in het hoofdstuk. Maar in het schema begint ie al met 14,5 week en eindigt bij de 19,5 week (wat dus per kind wel iets kan verschillen). Joepie dat is net de tijd dat ze moet wennen op het kinderdagverblijf. Ik ga net werken als ze 14,5 week is. Ben benieuwd. Of zou het zeurderige van nu er al bij horen? Pff af en toe is het wel vermoeiend. Maar ook zo leuk, haha.
Leuk is dat brabbelen he? Inge kan ook zo heerlijk 'kletsen'. Vindt ze ook geweldig om samen te kletsen. En dat grijpen hoort er idd ook bij, heel herkenbaar. En dat kroelen is idd erg gezellig. Al vind ik het met een sprongetje soms wel erg lastig dat ze eigenlijk zo weinig anders wil dan bij mij zijn. Dan kom je aan zo weinig dingen toe. Inge kan zich nu ook langer en beter in de box vermaken. En heel grappig als je met verschonen je vingers onder haar billen doet doet ze die zelf omhoog en begint te lachen. Ze lacht ook harder en soms ook echt om een reactie bij mij uit te lokken. Kan dan zo heerlijk ondeugend kijken. En ze blaast bellen. En gister probeerde ze zich voor het eerst om te draaien, maar dat lukt nog niet zonder hulp, haha.
Ik weet pas sinds vandaag wat een sprongetjes is dus ik heb geen idee hoeveel hij er al gehad heb Ik had het ook al gezien dat ze even oud zijn, leuk he Hij begin nu ook het iets ruigere werk leuk te vinden. bv het vliegen in de lucht (we houden hem wel vast hoor )het op zijn aankleedkussen "gooien" Allemaal zachtjes en lief hoor, voordat ik de kinderbescherming aan de deur krijg