Steeds vroeger wakker (borstvoeding->kunstvoeding)

Discussion in 'Baby en dreumes' started by azucena, Jun 6, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Ons lieve slaapkopje heeft besloten dat het genoeg is met dat luie gedoe..

Waar hij eerder van 23:00-08:00/09:00 sliep, slaapt hij nu al een week of drie van 23:00-06:00. Gister zelfs 05:00 en vanochtend 04:00, daar word ik niet vrolijk van ;).

Situatie: 4 flessen van 180/6 inmiddels (pas opgehoogd). Toen hij beter doorsliep zat hij op 4x 150 borstvoeding. Z'n melk dikken we in tot behangplak met jbpm. Eerste fles zou hij idealiter om 08:00 krijgen (8-12-18-22), maar nu is dat vaak eerder 06:00, langer dan 06:00 rekken lukt ook echt niet (believe me, I tried; 2 uur lang die fiep in z'n mond gehouden vannacht :)). Oh, en rond 19:00 krijgt hij een groentehap, maar dit is niet meer dan twee hapjes ;).

We hebben ook geprobeerd om de fles om 21:00 al te geven, omdat we hem 's avonds vaak uit een diepe slaap haalde, maar dat maakte ook geen verschil.

Hij slaapt nog bij ons op de kamer, maar niet lang meer ivm ruimtegebrek in z'n wiegje. Hij is nooit eerder wakker geworden van ons en het is redelijk donker bij ons op de kamer. Maar paar maanden terug sliep hij ook gewoon als het licht werd.

Enige optie die mij nog te binnen schiet is proberen wat rijstebloem doet, maar dit wil ik nog niet proberen. Quinten heeft last van z'n darmen sinds ik ben overgestapt naar kv en ik wil hem nog laten wennen aan z'n hapjes.

Iemand nog tips of kan ik het beter gaan accepteren dat ons slaapkopje verdwenen is..

2. douglas84

douglas84 Fanatiek lid

Jun 17, 2008
    1,677
    0
    0
    Drenthe
    Waarom krijg je zoontje de groentehap om 19.00 uur? Ik zou hem juist dan op bed doen en groentehap rond 17.00 uur. Laatse fles rond 19.00 uur end an slapen en kijken wanneer hij weer komt voor een voeding.

3. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Om 19:00 is meneer klaarwakker ;). Groentehap gaat nog niet je-van-het, dus dat oefenen we op een moment met nét genoeg honger en goed wakker zijn..

Hij is geen hongerlapje, dus als we die groentehap te dicht op z'n vorige fles plannen, wil hij niks.

4. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou de groentehap eerder doen. Ik mag aannemen dat er 's middags ook nog wel een moment is dat hij klaarwakker is? Aangezien je 6 uur tussen 2 flessen hebt zitten, lijkt me daar ruimte genoeg....
    En verder: kan het zijn dat dit gewoon te veel is? Dat hij mede daardoor er ook zoveel last van heeft?
    Dat vroege wakker worden is hier altijd teken dat onze dochter niet lekker is/pijn heeft. Kan het van de krampen zijn? Of komen er misschien tandjes door?
    Of: is het misschien gewoon een groeispurt? In dat geval wil ie meer voeding en is het helemaal wel handig om de groentehap 's middags te gaan geven...?
    En: wat als je die late avondvoeding weglaat en 'm zelf laat komen? Mijn ervaring is dat midden in de nacht voeden altijd nog fijner is dan eind van de nacht, omdat je -eenmaal wakker om 4-5 uur, vaak niet zo lekker meer in slaap komt. Beter dat je zoontje zich om een uur of 2-3 meldt, dan drinkt en dan nog verder tukt tot 8, dan steeds om 4-5 uur wakker...?

5. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Nou.. 's Middags maken we hem vaak wakker voor z'n fles. Of we zijn weg/wandelen, dan slaapt Quinten sowieso.

Momenteel zijn we echt ritmeloos hoor, kan wel vandaag even vertellen:
    04:00 Wakker
    06:00 180/6
    Geslapen tot 08:00
    10:30 180/6 (hadden fysio om 09:45, vandaar wat later)
    10:45-12:00 gewandeld/geslapen
    12:00-13:00 bezoek gehad
    13:00-14:30 gewandeld
    14:30-15:10 geslapen
    15:15 180/6 (ook weer later, omdat hij weer sliep)
    16:00-18:45 geslapen
    19:15 Groentehapje (paar hapjes broccoli)
    En nu ga ik zijn fles maken..

Vandaag zitten we dus best wel in de knoei. Normaal zitten we in een iets beter ritme van om de vier à vijf uur een fles hoor..

Misschien dat ik nu gewoon een fles van 100 geef en hem dan straks nog wakker maak voor een grote fles.

Hij is trouwens drie weken geleden ziek geweest. Sindsdien word hij 's nachts vaker wakker en vroeger wakker. Maar rond dezelfde tijd ook begonnen met borstvoeding afbouwen (kolfde fulltime), dus waar het nou precies aan ligt.

Te veel, zou ook nog kunnen.. Hij was eerder echt dik tevreden met 150 borstvoeding.. Redde hij het makkelijk 5 uur op zonder te mopperen, maar nu met kv lijkt hij alleen maar meer te willen. Alsof het anders valt dan de borstvoeding.. Maar ik heb niet het idee dat hij pijn heeft, krampjes merk je heel duidelijk en zijn meestal 's avonds rond 20:00. Tandjes zie je wel zitten, maar lijkt hij geen last van te hebben.

Het eerder fles geven ga ik straks even overleggen met mijn vriend.

Bedankt voor het meedenken!

6. raspberry

Ehm.... uit ervaring kan ik zeggen dat krampjes/pijn niet altijd even duidelijk zijn. Baby's willen pijn nog wel eens proberen weg te drinken, en vaak verergert opnieuw/meer melk aanbieden de problemen dan... :(
    En tandjes waar hij geen last van lijkt te hebben.... ik neem vaak bij twijfel even de proef op de som: zetpil of dentinox geven en kijken of het dan beter gaat. Zoja: hebben ze dus pijn.

Als ik je dagritme zo bekijk, slaapt hij in ieder geval veel te veel (en dan ook echt VEEL te veel!) overdag! Het lijkt er haast op dat hij een deel van de nacht 's middags al maakt en dan is het niet gek dat ie vervolgens om 4 uur klaarwakker is...
    Ik ben zelf, na maanden van gedoe en ritmeloos door fysieke klachten bij onze jongste, aan de slag gegaan met het boek 'baby in een droomritme' en dat kan ik je in ieder geval wel aanraden. Denk dat je er wel veel aan kunt hebben :)

7. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Maar heeft hij dan al drie weken last van pijn? Dat kan toch haast niet zonder andere dingen te merken?
    Wat tandjes betreft, we zien 6 witte bultjes. Echt aan het doorkomen zijn ze nog nier volgens mij. Hij bijt in ieder geval niet meer, geen andere poep of meer kwijl.

Wat slapen betreft, de ene dag slaapt hij amper en andere dagen juist heel veel. Tot een maand terug sliep hij meestal 20 uur per dag.. Vond de kinderarts ook wat veel, maar beter dan niet slapen ;).

Nog iets wat me te binnen schiet, sinds vorige week maandag heeft hij 's nachts geen spreidbroek meer om (ivm heupdysplasie). Misschien te ceel veranderingen in eens geweest? Naar kv, hapjes erbij en spreidbroek weg.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Hier werd/word na 16.00 uur niet meer geslapen, zou dat in ieder geval proberen. Om 19.00 uur naar bed.

9. raspberry

20 uur slapen voor een kind van 6-7 maanden? Dat lijkt me niet meer helemaal typetje slaapkopje hoor.... :( Zou toch kijken dat je dat gaat beperken en in ieder geval de middag meer wakker gaat zien te krijgen, want nogmaals: hij gaat nu vanaf half 3 eigenlijk al haast de nacht in, met 2 korte pauzes erin, zeg maar.

Maar er zijn wel erg veel veranderingen in 1 keer geweest.
    Ik snap ook niet helemaal waarom je van 150 borstvoeding zo naar 180 kunstvoeding bent gegaan? Waarom niet gewoon 150 kunstvoeding ook? Dat valt sowieso al zwaarder op de maag, dus dat zou al verandering genoeg zijn, qua voeding....

En pijn: ja, dat kan weken aanhouden. Tandjes kunnen vaak al weken lang pijn geven voordat je echt iets gaat zien en andere dingen gaat merken als spuitpoep enzo.

10. Flubje

Flubje Niet meer actief

Vind niet dat hij veel slaapt overdag hoor. Hier slaapt zl pas sinds een week of 2/3 maar 2x per dag. Daarvoor 3x totaal zo'n 4/5 uur. Sommige kindjes hebben nou eenmaal meer slaap nodig dan andere. Ik denk wel dat het tijd is voor een bedtijd en bedritueel. Steeds vroeger wakker worden heeft vaak te maken met vroeger naar bed moeten. Zl deed dit ook. Gaat inmiddels al om 18.15/18.30 naar bed (wooow) en slaapt tot 7u als de wekker gaat. (nouja, krijgt nog wel 2 nachtvoedingen...)

11. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    2,501
    2
    38
    Precies! Beste is op deze leeftijd: 's morgens ongeveer een uur, 's middags 2,5 uur en eind van de dag nog een halfuurtje. Het boek Baby in een droomritme heb ik ook en is echt een aanrader. Ik raadpleeg het regelmatig en heb er heel veel aan.

12. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Je kindje is bijna 8 maanden. Ik zou eea aan gaan passen.

Zelf heb ik mijn kindjes nooit wakker gemaakt voor eten,

13. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Umm85, ik denk dat we dan een over de zeik mannetje wat z'n fles niet meer wil drinken krijgen.

Rozemarijke, ik vond/vind het ook veel hoor! Maar hij wisselt het wel af met dagen amper slapen ;). Maar dat maakt geen verschil voor de nachten, of hij veel of weinig slaapt.
    Zoals vandaag gaat het ook echt niet elke dag, maar door de hele vroege fles vanochtend, liep het vandaag helemaal in de soep.
    Dat van de 180 kv snap ik ook echt, echt niet! Hij is nóóit een hongerlapje geweest. Gaf ook nooit aan wanneer hij honger had. We hebben maanden op 600ml per dag gezeten (eerst 5x120 daarna 4x150) en dat ging prima. Maar sinds we op kv zitten, vraagt hij veel meer.. Weet echt niet waar dat vandaag komt. Maar misschien dat dat dan met pijn te maken heeft??
    Ik ga denk ik in ieder geval de huisarts of kinderarts erover bellen dan..

Flubje, eerder naar bed doen hebben we ook geprobeerd, maar geen verschil.
    Vind je dat vervelend dat je nog 2 nachtvoedingen hebt? Wel fijn dat hij verder zo goed slaapt!

Caro31, is dat voor baby's van 8 of 6 maanden? We zijn hier eigenlijk, door mijn schuld, ritmeloos. Ik liet hem altijd in de box slapen, tegenwoordig alleen nog overdag in ledikant (of wagen/draagzak) en 's nachts in z'n wieg bij ons.
    Ik zal dat boek eens opzoeken..

JuJu81, hij is eigenlijk 5,5 maand hé. Ik denk dat je qua voeding daarnaar moet kijken ipv de 8 maanden. De aanpassingen die je aan mijn schema hebt gedaan, gaan hier echt niet werken.
    Boterhammen gaat hij nog niet wegkrijgen, groentehap is al kokhalsen ;).
    Wat ik misschien nog had moeten vermelden is dat hij een hersenbeschadiging heeft (PVL) en daarbij zie je vaak problemen met eten/slapen/onrust. Bij Quinten gaat dat vaak in perioden goed en slecht met drinken, maar slapen is nog nooit eerder een probleem geweest.
    Maar goed, we lopen nu bij logopedie voor zijn hapjes, omdat hij mogelijk wat moeite heeft met slikken.. Dus iets anders aanbieden kan gewoonweg niet. Is niet verantwoord op het moment.

Ik vind het echt heel lastig dit. Maar ook heel fijn dat jullie zo meedenken! Bedankt!
    Het is gewoon vreemd dat hij gewoon van de een op de andere dag slechter is gaan slapen.

14. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Hij heeft trouwens net nog een fles van 150/5 gehad na de hele avond gehuild te hebben door krampjes :(. Twee kleine poepluiers waren het resultaat. Krampjes heeft hij dus ook nog nooit eerder gehad.. Begin spijt te krijgen dat ik gestopt ben met kolven (ook al weet ik dat het voor mij niet meer te doen was door een productie die enorm was terug gelopen en niet meer op te krikken was..).

Ben benieuwd hoe deze nacht gaat..

15. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Helaas. 04:45 wakker. Half gedut tot 06:00, steeds om de 10 minuten fiep moeten geven. Nu slaapt hij weer even, hopelijk lukt mij dat ook nog, ik sliep pas om 01:00 ;).

16. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    Welke fv geef je nu?
    En ik zou de groenthehap eens in de ochtend geven, kijken hoe het dan gaat.

17. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    De standaard nummer een van Etos eigen merk.

Hapje 's ochtend kunnen we eens proberen.

18. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

Jan 11, 2010
    2,855
    0
    36
    Heeft hij geen uitslag/eczeem?
    Hoe is zijn ontlasting? Poept hij vaak of juist weinig?

19. azucena

azucena Fanatiek lid

Feb 28, 2012
    2,366
    1
    36
    Geen eczeem of uitslag.

Hij poepte met bv ongeveer elke drie dagen. Nu vaak om de dag of elke dag. Bij bv was het gewoon dunne poep in alle kleurvariaties, maar nu is het een dikke plaat plakpoep. Het is groen/grijs/metallic achtig van kleur en het poepen doet hem zeer. Z'n billetjes zijn er ondertussen ook helemaal rood van.

20. Akira1978

Akira1978 Actief lid

Mar 3, 2013
    109
    15
    18
    Female
    Azucena,

Misschien kun je eens aan kinderarts vragen of er een kinder- en jeugdpsycholoog of orthopedagoog is, die kennis en ervaring heeft met de aandoening van jouw zoontje?

Het lijkt mij dat kinderen met een dergelijke hersenafwijking een heel ander slaap/eetpatroon ontwikkelen dan kinderen zonder deze afwijking. Adviezen gebaseerd op kinderen met een "normale" ontwikkeling lijken mij dan ook niet van toepassing op jouw zoontje. Aan een boek zoals Baby's in een droomritme heb jij misschien dan ook minder (hoewel er ook voor jou wel goede tips instaan hoor).

Wellicht is het aantal uren slaap wel heel passend bij de huidige ontwikkelingsfase van jouw zoontje. In het ziekenhuis werken ook vaak kinder- en jeugdpsychologen. Ik werk zelf in deze richting en een vriendin van mij heeft stage gelopen in een ziekenhuis en veel met kindjes gewerkt.

Volgens mij doe je het hardstikke goed zo; het is helemaal niet gek dat je in jouw situatie nog zo zoekende bent naar een ritme! Ik heb al vaker posts van je gelezen (ook over het kolven) en heb bewondering voor hoe je met de situatie van je zoontje omgaat. Het lijkt mij niet niks allemaal.

Overigens vind ik een logopediste ook heel fijn. Wij lopen bij een logopediste die ook veel weet van de ontwikkeling van baby's (maar zij is ook sensomotorisch therapeut). Het is belangrijk dat je een paar goede mensen met kennis van zaken om je heen verzamelt, maar volgens mij heb je dit al gedaan. Heel veel succes in ieder geval met alles!

Share This Page