tips voor beter slapen overdag

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Woezel 25, 5 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,

Onze dochter is nu 10 weken oud. Ze doet het heel goed.Groeit goed, is vrolijk, huilt in principe weinig. Alleen slaapt ze 's middags erg weinig. De ene keer gaat het beter dan de andere keer. Zo kan ze een week lang elke middag 2,5 uur slapen, zo is het een hele week mis, slaapt ze in de middag hooguit 45 minuten.
    Ons ritme is als volgt: 's avonds om 18.15 gaan we naar boven, badje of wassen, voeding en rond 19.00 ligt ze in bed. Dan slaapt ze meteen. Om 22.30 maken we haar wakker voor een voeding, daarna slaapt ze meteen door en komt ze om ongeveer 5.00 voor een voeding waarna ze ook weer doorslaapt tot 8.00. Dan weer voeding, dan leg ik haar in bed (rond kwart voor 9) en slaapt ze tot 9.45, soms tot half11. Dan is ze wakker en gan ik meestal met haar boodschappen doen. Dan even knuffelen en in de box spelen en 12.00 voeding en dan naar bed. Dan is het meestal drama. Soms slaapt ze dus prima tot 15.00/15.30, soms slaapt ze dus maar 45 minuten. we doen alles altijd hetzelfde. voeding op de zelfde plek, ze slaapt altijd op de zelfde plek (in haar eigen bedje, op haat eigen kamer). Als ze zo weinig slaapt is ze vaak ook snel weer moe en jengelig (natuurlijk). ook dan weer in bed leggen helpt niet.
    Ze wil dan wel bij mij op de arm of in de draagdoen slapen.
    We hebben al veel geprobeerd, 10 miniten laten huilen, troosten, weer laten huilen etc. speentje wil ze niet vasthouden, krampjes lijken het ook niet te zijn. Heb je nog tips voor ons hoe we haar beter kunnen laten slapen? Snap eigenlijk niet zo goed meer wat er is of wat we niet goed doen. Omdat ze het verder op de dag wel goed doet en de ene keer wel goed slaapt en de andere keer niet...
    Heb je tips? Of moeten we haar op deze leeftijd gewoon maar bij ons nemen en in de doek laten slapen? Weet niet zo goed waar we goed aan doen. Wil haar er niet aan laten wennen dat ze bij iedere kik meteen mee naar beneden mag, wil haar ook in bedje leren slapen maar vind haar ook nog zo klein dat ze misschien beter gebaat is bij het in de draagdoek nemen en knuffelen...

Misschien een beetje warrig verhaal maar hoop dat je tips hebt wat we kunnen doen...

Groetjes!

ps: Ze krijgt overigens volledige borstvoeding, 6 voedingen op een dag. Ze woog bij geboorte 3990 gr. en afgelopen week 5830 gram.

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Waar het een beetje op lijkt, is het volgende. De slaapcyclus van een baby duurt 45 minuten, en dan worden ze even wakker. Omdat je dochter dan waarschijnlijk haar speen niet meer heeft, moet je die gaan geven, en dan wordt ze natuurlijk klaar wakker. Slapen uit zichzelf zonder speen doet ze dan niet denk ik. Soms zal ze nauwelijks wakker worden, en gewoon door slapen, maar soms dan word ze denk ik net te wakker, met alle gevolgen vandien.

Wat je kunt doen hieraan, is zonder licht en lawaai op haar kamer gaan, geen oogcontact, alleen maar de speen geven en weer weggaan. Misschien dat ze dan weer in slaap valt.

Wat ik ook wel zie is, dat ze heel goed slaapt in haar bedje, en ook redelijk veel slaapt. Het kan best zijn dat ze lekker even bij je wil zijn, dus op zich is dat niet zo erg hoor.

Verder doe je het echt super hoor!!

Groetjes Adrienne

3. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi,

Bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat we het goed doen...:D
    Wat het een beetje met die speen is, ze wil die alleen maar als ze op de arm ligt, in de draagzak, of onderweg in de maxicosi of in de wandelwagen. In bed spuugt ze hem binnen 10 sec weer uit. Dus in bed heeft ze geen speen. En in principe slaapt ze daar wel prima op denk ik, aangezien ze 's avonds en 's nacht s prima slaapt. (zo hoef ik er ook niet uit 's nachts voor haar speen, maar dat zou ik nog niet zo erg vinden als ze de speen graag zou willen hoor;))

Dus denk niet dat het met haar speen te maken heeft toch? of zou ze die overdag toch wel willen?
    Misschien wil ze inderdaad gewoon bij ons zijn af en toe. Het gekke vind ik echt dat ze het soms wel goed doet en soms niet... zo heeft ze gister weer van kwart voor 1 tot half 4 geslapen!

In ieder geval bedankt voor je tips!

Groetjes!

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi,

Als ze anderhalf uur slaapt, wordt ze misschien tussendoor ook wel wakker na die 45 minuten, maar dan heb je het niet in de gaten. Soms worden ze echt wakker, soms maar half en slapen weer in.

Ik zou zelf overdag niet teveel de speen geven hoor, dan zou er afleiding genoeg moeten zijn om haar heen. Soms misschien, maar niet zo vaak hoor.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina