Hallo dames ! We zitten al een paar maanden te klooien dus ik dacht ik ga toch mijn verhaal hier eens neerzetten in de hoop op goede tips. Mijn zoontje is 22 maanden. Het is een echt jongetje met wen hele sterke wil. Weet precies wat hij wel en niet wilt en laat dit altijd duidelijk merken. Hij heeft altijd een beetje een en slaap ritme gehad en het is ons niet gelukt dat eruit te krijgen. Het begint smorgens al. Onze kleine heeft ons nog nooit wakker gemaakt smorgens. Hij blijft slapen tot wij hem wakker maken..! Als ik me verslaap door me wekker heen en ik word bv 09:30 wakker dan slaapt meneer nog heerlijk. (Gebeurt zelden) Ook snachts hoor je hem haast niet. Ik heb een ritme gemaakt voor mezelf en hem. Ik maak hem elke dag rond 08:00 wakker. Als ik moet werken om 07:00. Hij gaat dan rond 12:30 een middag dutje doen van ongeveer ander half uur. Dan is hij dus om 14:00 weer wakker. Dan gaat hij savonds om 19:00 weer naar bed. En daar is het probleem. Hij gaat slapen en word na Een half uur weer wakker. Klaaaar wakker. Maar wel dood moe ! Meestal gaat hij dan pas slapen als wij naar bed gaan. Dan leggen we hem neer. Hij doet z'n ogen dicht en er is niks aan de hand. Laten huilen hebben we heel vaak geprobeerd maar ik ben hier niet zo een ster in. Ook omdat het voor mezelf en hem zoveel vermoeiender is om dat "gevecht" aan te gaan dan hem even beneden te laten zitten. (We spelen dan niet hoor met hem. Hij zit gewoon rustig een boekje te lezen oid) Ik dacht zelf misschien zijn middag slaapje weg te laten. Hij wilt smiddags niet echt naar z'n bed toe maar als ik doorzet gaat ie wel lekker slapen.. Pff ik weet het niet meer Iemand tips ?
En als je hem om 8 uur naar bed brengt? Wordt hij dan ook na een half uur wakker? Of half 9.. Misschien is hij dan wel moe genoeg om door te slapen.
Dit klinkt echt precies als mijn dochter van bijna 10 maanden.. Sterke wil, huilen werkt niet, word wakker na een uurtje slaap dood moe, en gaat vervolgens tot 23.00 rustig spelen 😓😓😓
Wellicht idd hem iets later naar bed brengen savonds. En dan een vast ritueel aanhouden ? Onze dochter ging eerst om 1900 te bed ook.en spookte ook erg. Nu breng ik haar maar half uur later en het scheelt heel erg. Dan slaapt ze vaak om 20:00 al.. Alleen is onze kleine echt om 0730 wakker... Voor ons geen uitslapen hihi
Als het steeds na een half uur is gaat er misschien iets mis bij de overgang naar een volgende slaapfase. Hij zou in de volgende fase moeten komen maar in plaats daarvan wordt hij wakker. Wat soms kan helpen om het patroon te doorbreken is hem wakker maken vóór hij zelf wakker wordt, dus in dit geval na 15-20 minuten slaap. En hem dan weer verder laten slapen. Met een beetje geluk slaapt hij dan wel door.
Ik zou hem sowieso niet wakker maken 's ochtends, eerder naar bed brengen misschien als jullie weer in wat rustiger vaarwater zitten. Wat voor ritme ontstaat er als je hem zelf laat wakker worden en aan laat geven wanneer hij wil slapen? Wij zitten al sinds de start met een kind dat eigenlijk prima in slaap valt, maar 's nachts geregeld loopt te spoken. Wij hebben sinds een paar dagen een baby consulent en zij adviseerde een redelijk lang slaapritueel, ondanks dat hij dus gewoon zelf zonder huilen in slaap valt. Bij een ander heb ik gehoord dat haar kindje overdag te weinig sliep, waardoor hij 's avonds niet in slaap kon komen. Het is mij wel goed bevallen, zo'n extra paar ogen. Het zijn nog maar enkele nachten, maar we zijn er tot nu toe nog niet uit geweest... Wie weet werkt zoiets ook voor jullie?
Haha, dat dacht ik ook al toen ik dat las sinds mijn kinderen er zijn heb ik nog nooit tot 7:30 uitgeslapen... Maar ik zou ook eens proberen om hem later naar bed te brengen. Hier hielp een uur later naar bed brengen tegen het spoken (hier 21 uur ipv 20 uur).
Ik zou 'm inderdaad ook later naar bed brengen. Hier is hij 's morgens rond 7.30-8.00 wakker. Gaat dan rond 13.00 voor 1-1,5 uur slapen, dan maak ik hem ook na max. 1,5 uur wakker en 's avonds gaat hij tussen 20.00-20.30 naar bed toe. Als hij 's middags niet slaapt gaat hij rond 19.30 naar bed, maar is 's morgens dezelfde tijd wakker.
Bedankt voor alle reacties ! Ik heb hem vanavond om 20:00 naar bed gebracht. En werd om 21:00 weer wakker .. Eerst hoorde ik hem een paar keer maar zette niet echt door. Maar toen was hij zijn speen kwijt (uit bed gevallen) dus toen zette hij wel door .. Erg jammer want ik denk dat hij anders wel door had geslapen! Later naar bed lijkt wel te werken. Al is hij rond zeven uur wel echt moe. Morgen nog maar eens proberen😇
Als ik hem laat uitslapen word hij pas rond tien uur wakker trouwens.. Wat hij savonds mist haalt hij smorgens weer in 😉 Het is altijd al een uitslapen geweest. Heeft ie van zijn moeder denk ik😉 Maar we mogen inderdaad niet klagen qua wakker worden