Ik wil mijn verhaal gewoon even kwijt. Misschien herkent iemand het? Tijdens de gehoorscreening vlak na de geboorte bleek dat het linkeroortje van onze dochter niet goed functioneerde. Daarna hebben we thuis nog 2x een gehoorscreening gehad met beide hetzelfde resultaat. Met het rechteroortje bleek toen niets aan de hand te zijn. Deze test meet het gehoor t/m het slakkenhuis, wat daaráchter ligt wordt niet gemeten. Toen werden we doorgestuurd naar een audiologisch centrum. Tijdens de eerste test daar, die in totaal 3 uur duurde, bleek dat haar linkeroortje pas geluiden opving vanaf 60 db. Voor de vorm werd ook haar rechteroortje getest. Wat bleek? Dit werkte helemaal niet! Er werd pas reactie gemeten vanaf 90db, wat betekent 'nagenoeg doof'. Dit was tijdens de gehoorscreening niet naar voren gekomen, dus het probleem ligt aan de gehoorzenuw, die niet goed contact legt met de hersenen. Dat was schrikken! Drie weken later moesten we weer terug voor hetzelfde onderzoek, in de hoop dat de gehoorzenuw verder was gerijpt. Omdat onze dochter klein was met de geboorte (2300 gram) kon het namelijk zo zijn dat de gehoorzenuw nog niet gerijpt was. Nou, wij terug. Maar tijdens die tests moet het kind slapen en natuurlijk sliep ze altijd, maar net toen niet. Die gehoortest is dus niet gelukt, maar het kleine beetje wat wel gelukt was, gaf aan hetzelfde resultaat als de eerste tests: links vanaf 60db en rechts vanaf 90db. Nu moeten we aanstaande donderdag terug voor vervolgonderzoek. Nu hopen we vurig dat haar gehoorzenuw rechts is gaan werken en dat het probleem alleen in haar linkeroortje zit. In dat geval is er waarschijnlijk alleen een gehoorapparaatje nodig. Dit meten ze dan al snel aan, om de taal- en spraakontwikkeling niet in de weg te staan. Dit krijgt ze dan al met 5-6 maanden (ze is nu bijna 4 maanden). Maar als het onderzoek hetzelfde resultaat geeft als de eerdere tests, worden we doorverwezen naar een academisch ziekenhuis en wat er dan gebeurt (implantaat??) weten we nog niet. Ik vind het fijn om mijn verhaal even te delen, omdat het nog zo onzeker is allemaal.....
Sterkte komende tijd. Ik snap dat het heel onzeker is en je het liefst ziet dat alles goed is. Maar ik weet niet of het je gerust stelt maar ik ken een heel aantal slechthorende/ dove kinderen die enorm gelukkige kinderen zijn.