moeilijk in slaap komen, rommelen tussen 1 en 2 dutjes

Discussion in 'Baby en dreumes' started by zuuske, Sep 25, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zuuske

zuuske Fanatiek lid

Oct 9, 2010
    1,317
    0
    36
    Tilburg
    Ons meisje van 13 maanden doet er zó lang over om in slaap te komen. Eigenlijk heeft ze altijd wel moeite gehad met in slaap komen, doet er standaard wel 20 minuten over. Maar ze moppert er zelden bij (inmiddels).
    Nu is ze sinds een tijdje actiever in bedje. Rond kruipen, soms staan enz. Dat maakt het in slaap komen duidelijk nog lastiger.
    Ze slaapt (sliep) meestal 2x per dag maar rommelt een beetje en begint te neigen naar 1 dutje. Alleen ze red dat nog niet helemaal, is in de ochtend rond 9.30/10.00 echt moe en heeft een dutje nodig dat soms 1 of soms 2 uur duurt.
    In de middag ging ze eerst rond 15.00/15.30 nog naar bed maar op het moment komt ze bij deze dus haast niet in slaap! (ook al is ze er duidelijk aan toe) Soms is ze wel een uur wakker in bed (huilt niet) en eerst dacht ik altijd, geeft niet dan rust ze alsnog uit, maar inmiddels rommelt ze een uur lang dat bedje door dus uitrusten zit er niet in. En uiteindelijk is ze daarna echt zo moe dat ze zich met zichzelf geen raad weet en bijvoorbeeld het avondeten ook rampzalig voor haar is.
    Begrijp me goed, ik vind het niet erg dat ze moe, jengelig is of lastig eet, maar ik gun het haar zo dat ze overdag goed en genoeg slaapt om zich fijn te voelen.

Ik vraag me af..is het beter om haar naar 1 middag dut te helpen (en hoe?) of toch gewoon maar mee gaan in haar wisselingen en dat het vanzelf komt?

Wie herkent de situatie en hoe is dat bij jullie gegaan?

owja, snachts slaapt ze eigenlijk altijd prima (19.30-6.00/6.30) en ze heeft een speentje om in slaap te komen.

2. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

Jan 18, 2015
    1,050
    73
    48
    Ik lees mee. Dochter 12 maand precies hetzelfde. Half 10- 10 uur wel slapen en in de middag niet of moeilijk. Soms na een half uur wakker. Is deze week begonnen.

3. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

Jan 18, 2015
    1,050
    73
    48
    Grappig trouwens ook precies dezelfde bedtijden en wakker worden in de ochtend. Ben benieuwd inderdaad hoe anderen dat deden.

4. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Misschien der ochtend slaapje steeds verschuiven naar een later tijdstip?
    Dat ze uiteindelijk van 12:00 tot 14:00/15:00 slaapt?

Mijn dochter word rond 09:00 wakker en gaat om 19:00 uur naar bed maar slaapt echt nog 2x. Ik wou dat ze naar 1 slaapje ging das een stuk makkelijker

5. zuuske

zuuske Fanatiek lid

Oct 9, 2010
    1,317
    0
    36
    Tilburg
    Ja dat bedoel ik inderdaad met haar naar 1 dutje helpen. Ik vraag me dus af of dat beter zou zijn. Maar omdat ze nog zo moe is 's ochtends en dan wel slaapt, vraag ik me af wat wijsheid is.
    Maar jij hebt een uitslapertje dus :). Hier past haar wakkerwordt-tijd redelijk goed bij onze werktijden dus dat mag zo blijven. Al merk ik dat ze als ze paar dagen 1x slaapt ze een langere nacht gaat maken en dat hoort volgens mij ook zo.

6. zuuske

zuuske Fanatiek lid

Oct 9, 2010
    1,317
    0
    36
    Tilburg
    Hier sinds week of drie. En nu sinds een paar dagen slaapt ze haar ochtenddut ook steeds korter. Daarom denk ik dat ze misschien beter af is met 1 dut maar vindt het zo sneu haar langer wakker te houden als ze moe is. Van de week sliep ze tot half 8 sochtends (unicum!) dus toen heb ik het gewaagd tot na de boterham om 11.30. Ik dacht echt, als ze nu lang slaapt dan trekt ze het vast beter tot 1900/1930 bedtijd. Maar ja, het gaat nooit zoals je hoopt/verwacht haha, en ze was binnen vijf kwartier al weer klaarwakker.

Grappig dat het bij jou zo hetzelfde loopt. :) Alleen niet handig he?

7. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ja ik heb inderdaad een uitslapertje :p komt bij mij ook goed uit met me werk dus dat scheelt.
    Ik zou het gewoon eens proberen, je merkt dan gauw genoeg of ze er aan toe is.

8. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    wij hebben een paar weken geleden het schema verandert..
    dochter sliep dan uit en dan was ze weer vroeg wakker.
    nu doet ze nog maar 1 slaapje per dag wat heel goed werkt.
    ze spookt savonds af en toe ipv meerdere keren per week.
    dochter word nu meestal rond 9 uur wakker.
    meestal is ze na een uur of 2 2,5 wel weer moe en gaat dan weer slapen.
    meestal slaapt ze dan tot een uur of 2 en kan ze tot 7 uur door.
    ik heb eerst een paar dagen wat moeten rekken om haar later op bed te krijgen voor het slaapje maar ze was er heel snel aan gewend

9. Miki013

Miki013 Bekend lid

Feb 9, 2016
    598
    0
    16
    NULL
    NULL
    Probeer te rekken om na 12 in bed te doen. Als ze haar botterham op heeft zal ze ook een langere ruk gaan maken.
    Dat is hier vanaf 10 maanden. Hij slaapt nu van 13:00 tot 16:00 bijna elke dag.
    Gewoon leuke dingen gaan doen. Speeltuin, kinderboederij, nu ze nog lekker buiten kunnen spelen met dit weer.
    Het is even doorheen komen en uitpuzzelen wat er als beste werkt. Succes!

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,163
    23,242
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier net over op 1 x slapen. Ineens trok ze het een stuk langer dan uur of 10/half 11. Tot paar weken geleden dan nog kort dutje rond 16.30. Moet wel zeggen dat we veel buiten zijn, dan houdt ze het langer vol. Misschien een tip dus, lekker naar buiten. En nu rek ik zo lang mogelijk, want ze slaapt meestal maar 1,5 uur. De overgang van 3 naar 2 slaapjes was vervelender moet ik zeggen.

11. Esther519

Esther519 Actief lid

Feb 16, 2016
    486
    326
    63
    Female
    Noorden van het land
    Hier precies hetzelfde verhaal. Sinds een aantal weken is het erg rommelig en het wisselt ook per dag. Soms zijn er dagen dat hij maar 3 kwartier slaapt over de hele dag, andere dag doet hij wel weer opeens twee slaapjes van ruim 1,5 uur allebei. Ik lees mee voor tips of ervaringen!

12. Sama1

Sama1 Fanatiek lid

Jan 18, 2015
    1,050
    73
    48
    Ja het zijn ingewikkelde tijden. Kan ook geen kant op. Voor 9 uur kom je ook niet echt aan op visite bv en dan heb ik net tijd van 1 tot half 3 om weg te gaan. Eigenlijk hoop ik dat ze wanneer ze 1x gaat slapen ook wat langer slaapt in de ochtend. Nu red ze het echt niet van 6 tot 12. Lastig soms.

13. Tazzy

Tazzy Fanatiek lid

Aug 20, 2013
    1,364
    31
    48
    Hier hetzelfde probleem gehad en toen inderdaad langzaam het ochtendslaapje steeds wat rekken tot ze rond half twaalf / twaalf uur naar bed ging. Ze slaapt nu lekker zeker twee en half uur in de middag en gaat savonds rond zeven uur naar bed tot de volgende ochtend. Geen gerommel meer nu! Dus ik raad je aan dit te gaan proberen, iedere dag wat later in de ochtend der bedje in. Succes

14. Rapunzel

Rapunzel Fanatiek lid

Dec 14, 2012
    4,172
    5,727
    113
    Idd proberen te gaan rekken, ze hoeft echt niet van de ene op de andere dag om 12 uur pas naar bed hoor :) probeer bvb een half uurtje later, en dit steeds wat langer. Als ze er eenmaal inzit zal ze het wel gaan redden tot 12 uur.

15. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Ik zou het gewoon gaan proberen. Hier ging ik 's morgens rond 10.00/10.30 op stap als hij moe werd. Boodschappen doen of een stuk wandelen, naar de speeltuin of eendjes. Als we dan weer thuis waren een boterham eten en dan naar bed toe.
    In het begin sliep hij hier ook amper een uurtje, waren echt een paar drama weken wat dat betreft, maar hij moest er echt aan wennen.
    We zijn er hier rond de 11 maanden mee begonnen en met 13 maanden sliep hij keurig elke middag 2 uur. Hij kon toen inmiddels ook probleemloos opblijven tot 12.30-13.00. Hij had de meeste moeite met gewoon een lekkere lange tuk maken, maar dat is vanzelf goed gekomen.

Share This Page