Even mn hart luchten hoor.. Mn dochter heeft reflux en verstoing en door de slechte begeleiding in het zkh veel te laat behandeld. Nu wil ze niet meer aan de borst en krijgt ze alle melk afgekolfd, 3 maanden nu (de eerste maand dronk ze wel.live). En ik baal dat ze niet meer bij mij drinkt en van die stomme kolf waarmee je niet echt leuke bvmomentjes maakt Maar vooral voooooral baal ik van de mensen om me heen.. Het cb, de ka, de ha, vrienden.. Iedereen roept maar of ik nog stééds kolf en dat dat zwaar is en ik moet stoppen en dat het niet nodig is. Bah. Ze is pas 4 maanden! Waarom niet wat waardering of erkenning. Zo jammer dit ik kolf stug door maar vind t gewoon vervelend. Moest t ff kwijt herkenbaar?
Jammer dat je omgeving deze houding heeft.. Van cb,ka en ha verbaasd het me niet, kunstvoeding is immers de oplossing voor alles. Je omgeving ziet blijkbaar alleen de moeite die het je kost,en niet jouw motivatie. Maar...wat ik wel zelf ervaren heb: je éigen reactie heb je wel in de hand. Waarom kolf je,al een tijd? Omdat moedermelk nu eenmaal de voeding is die bij een babylijfje hoort. En jij het beste voor je kindje wil. En zeker voor een reflux kindje. Wat wil je? Steun en waardering voor wat je doet, en het feit dat jij je kindje de beste start wil geven. Je bent een.volwassenen vrouw, mama van 2 meiden. En dus prima in staat om je eigen beslissingen te maken. Straal en spreek dit uit. Géén discussie. Enne....echt top wat je doet! Fulltime kolven, na 4 weken was ik blij dat baby weer richting volledig aan de borst ging. 3 maanden....jij gaat die 6 maanden echt absoluut halen hoor! En daar mag je supertrots op zijn
Knuffel. Ik moest de eerste 10 weken kolven omdat mijn dochter niet uit de borst kon drinken. Kon dat apparaat soms wel het raam uitmikken... Maar ga vooral lekker door! Jij doet wat nodig is voor je kind!
Bedankt Ik ga idd iets doen qua "geen discussie dit is mijn beslissing en ik ga zo lang mogelijk door". Vooral bij mensen die zelf geen bv geven en bij al die obgevraagde belachelijke opmerkingen op het cb
Ik heb bijna een jaar gekolfd (vanaf 10 weken) en gelukkig nooit commentaar gehad, iedereen vond het alleen maar knap. De kinderarts gaf wel eens aan dat als ik het te zwaar vond worden, flesvoeding ook een prima optie is. Maar nooit negatief verder, was meer om me te beschermen er niet aan onderdoor te gaan (dochter kreeg volledige sondevoeding en dat was al intensief op zich die hele situatie). Hier op tijd aan de bel getrokken ivm reflux en ook op tijd behandeld, maar je kan het helaas niet altijd voorkomen dat ze niet meer willen drinken. Medicijnen sloegen hier gewoon niet aan. Hier de pech dat ze borst én fles niet meer wilde.
Ohhhh ja die reacties ken ik! Zowel nu bij mijn zoontje die ik wel aan de borst voed, elke keer dat het even zwaar is komen de 'stop er dan mee' reacties weer. En bij mijn dochter had ik ook het kolven. Ze dronk na een heftige start na haar geboorte niet aan de borst, maar ik had wel wat melk (niet genoeg, aanvullen met kv). Dus kolven, kolven, kolven. Dubbel zwaar, want je moet eerst een flesje geven en dan kolven. Mensen zeggen ontzettend makkelijk dat je dan maar moet ophouden, dat het te zwaar is, wat dan ook. In plaats van dat ze je gewoon praktisch proberen te steunen. Maar je bent echt super bezig hoor! Luister naar je eigen hart, zolang jij dit vol kan houden gewoon lekker doorgaan, en als je het zelf niet meer wil is dat ook goed.
Heel verhaal getypt is het weer weg..grbl. Kern van mijn verhaal: Dikke dikke knuffel van je kolfster in crime
Zijn idd geen fijne opmerkingen... Gaan vaak voorbij aan de emoties die (wat mij betreft) bij moedermelk komen kijken... Het is zwaar ja, maar het went ook en je doet het met liefde voor je kindje, zeker als je ziet dat ze groeien op jouw eigen melk. Dikke knuffel en vooral naar je eigen gevoel blijven luisteren! Groetjes van een ex-fulltime kolfster (10 wkn bij oudste, bij middelste van 3 tot 11 maanden door omstandigheden).
Grote diepe buiging voor jou! Top dat je het doet voor je kind. Ik herken de reacties wel, maar dan meer in de zin van dat bv overal d'r schuld van krijgt. Grrrrr denk ik dan. Zelfs van m'n eigen moeder. Ze vind het nu wel tijd voor kv. Want dan slaap ik s nachts beter. Nou dat komt echt niet van de bv hoor! Dus lekker doorgaan en idd jij bent de baas. Je bepaalt nog altijd zelf of je wilt stoppen of doorgaat. Succes met alles want leuk is anders. Daarom nogmaals: diepe buiging en een enorme knuffel!
Heel herkenbaar, ik kolf ook fulltime op 2 voedingen na (ochtend en nacht) Dochter is 5 maanden. Ik krijg ook heel veel opmerkingen (al dan niet direct of zo negatief bedoeld) als: 'Geef je nu nog steeds borstvoeding?' 'Wanneer ga je stoppen?' 'Je zult toch een keer moeten stoppen.' 'Stop er nu maar mee je kindje heeft het beste toch al gehad etc.' En als je je idd even niet lekker voelt of moe bent, krijgt standaard de bv de schuld en krijg je de opmerking: 'mss is dit een goed moment om ermee te stoppen'. Pfff. Ik vind het echt ongelofelijk dat bij de geboorte het iedereen heel goed en normaal vind dat je bv geeft maar zodra je weer gaat werken is het ineens raar en moedigt iedereen je aan om ermee te stoppen Het consultatie bureau vind ik nog meevallen, het is meer mijn eigen omgeving. Hoewel je wel merkt dat de informatie van het consultatie-bureau vooral gericht is op 'kunst-voeding'.. Maar goed, gewoon niet te veel van aantrekken en doen wat voor jou goed voelt!
Eerlijk gezegd krijg je dit soort commentaren ook als je gewoon live voed ... Je kunt echt merken dat hele generaties alle BV kennis volledig zijn kwijtgeraakt door de KV reclame... (en dan moet je eens langer doorgaan dan een jaar, werkelijk verschrikkelijk welke opmerkingen -nou ja beledigingen- je dan voor de kiezen kunt krijgen ... Jammer genoeg was mijn moeder altijd het ergste)
Mijn dochter is inmiddels 7 maanden. Ik heb 6 maanden fulltime gekolfd, wat voor mij betekende dat ik dag en nacht elke 2/3 uur moest kolven om mijn productie goed te houden, anders liep het terug. Vanaf 6 maanden ben ik gestopt met 's nachts kolven omdat ik dat niet langer trok. Overdag kolf ik nog wel steeds zoveel mogelijk. Vrijwel iedereen in mijn omgeving verklaard mij voor gek. Ik kreeg al heel snel opmerkingen dat ik ermee moest stoppen. Het is nog steeds vaak van geef je nou nog steeds borstvoeding? Wanneer stop je ermee? Ik heb meerdere keren op het punt gestaan om ermee te stoppen omdat ik al dat kolven nauwelijks nog trok, maar uiteindelijk kon ik het dan toch niet en vond ik wel weer een manier om door te gaan. Het voelt voor mij nog steeds niet goed om te stoppen. Ik vind het belangrijk dat mijn dochter de beste voeding krijgt, die ze maar kan krijgen. Ze groeit er bovendien goed van, wat een geweldige stimulatie is om door te gaan. Nog vele maanden op deze manier doorgaan zie ik niet zitten, het is behoorlijk tijdrovend en lichamelijk erg zwaar. Ik hoop straks te kunnen zeggen dat mijn dochter toch nog 9 maanden borstvoeding heeft gehad. Zolang hoop ik het nog vol te houden. Daarna vind ik het zelf ook echt wel mooi geweest.
Wat een lieve reacties allemaal doet me goed. Het gaat idd ook om de emotie en het.constante wanneergajestoppen. Ik had in gedachten om minstens twee jr te halen nou dat lukt met kolven niet ben ik al achter maar ik hoop dan maar t jaar te halen! Ondertussen is het dip gevoel weer wat weggetrokken en ga ik weer vrolijk door bedankt dames