Hallo allemaal, Mijn zoontje is 15 maanden en ik zit met smart op zijn eerste woordjes te wachten. Wanneer vonden jullie dat er sprake was van 'eerste woordjes'? Bijvoorbeeld: 1) Zegt 'ba' tegen bal OF 2) Zegt 'bal' tegen bal Oftewel, moet het ook echt goed uitgesproken zijn? Ben benieuwd hoe jullie dat zien. Ik denkt dat ik optie 1 oké vind als 'criterium' (maar ik tel bijvoorbeeld mama, papa, bah, enz niet als woordjes).
Ikzelf reken ba en daarmee duidelijk bal bedoelen wel tot woordjes hoor. Hier 22 maand, worst is wosh Kaas ik kahk Vieze luier is poepie Auto is ooto (zeer deftig uitspraak ) Eten is ete Brood is bood, r is lastig uitspreken denk Anderen begrijpen ook wat hij ermee bedoelt. Precies de goede uitspraak komt nog wel.
Zeker optie 1, maar ik tel ook mama en papa en bah al mee hoor. Alles wat ze doelbewust uitspreken eigenlijk. CB keurde hier diergeluiden ook al goed (DL zegt nl. weinig, maar doet wel enthousiast allerlei diergeluiden op verzoek haha)
Nee natuurlijk hoeft het niet correct te zijn. Zodra hij gericht een bepaald woord gebruikt om iets aan te duiden, en dat meerdere keren, is het een 'woord'.
Nou als het allemaal correct moet zijn kun je nog wel even wachten op het eerste woordje Ik vind ook dat als jij en je kind elkaar begrijpen het als eerste woordje mag rekenen. Mijn zoontje is verbaal heel sterk, maar hij zegt gewoon Roni als hij macaroni wil, Pakoek als hij pannenkoek wilt en Kak als hij dak bedoeld, haha. Spraak ontwikkeld zich ook. Voorbeeld: Mijn zoontje zij eerst: Nijne tegen nijntje, maar nu zegt hij Nijtje. Medeklinkers achter elkaar uitspreken schijnt heel moelijk te zijn voor kinderen.
Mijn gevoel was dus ook dat het woordje niet precies goed hoeft te worden uitgesproken. Blijkbaar is dat dus ook gangbaar Lijkt me zo gezellig. Meneer heeft hier alleen maar aandacht voor motorische activiteiten haha. Dus moet denk ik nog even wachten
Wacht maar, nog even en hij kletst je de oren van de kop Wat goed is om de taal te ontwikkelen is alles aanwijzen in boekjes. Snel zal hij het snappen als je vraagt waar is de zon, en op een gegeven moment ook zelf zeggen. Zo ontwikkel je de passieve woordenschat, en uiteindelijk ook de actieve woordenschat. Ik vind onderstaand een leuk/leerzaam artikel Woordenschat » Juf Sanne
Mijn dochter is straks 14 maanden en zegt: Aai.. als in aai de poes. Mama, is 'nana' Papa is 'dada' Nee is 'neeneneneeeee' Dag is 'daha' met zwaaibewegingen. Denk dat ze het vanzelf beter gaan uitspreken..
Ik vind inderdaad woordjes die gericht zijn ook woordjes. hier is het ongeveer kaa: kaas ba: bal/ballon koekjoe: koekje p: lamp (iets te ijverig gewrest met de p uitspreken) bah mama dada die ik vind het wel woordjes. soms zegt ze iets van woordjes die niet gericht zijn, dat tel ik niet mee. Ook geluidjes tel ik niet echt mee. moeh is koe, hmm is lekker etc.
Hij brabbelt hier hele dag door. hij kan papa zeggen maar niet bewust tegen papa. als je vraagt waar papa is kijkt hij wel naar papa. alles wat eetbaar is zegt hij eten tegen. Verder niks duidelijks
Onze dochter is 16 maanden en zegt - bal - opa - papa - mama - toetje - koeke - poes - toktok - normaal - douche - doei - stoete ( Gronings voor brood). Daarbij moet ik wel zeggen dat ze voor haar leeftijd veel woorden kent.
Mijn zoon zegt nog helemaal geen woordjes. Heeft ook nooit gebrabbeld (begint hij nu sinds kort pas mee). Qua motoriek (vooral de fijne) is hij wel vrij rap. Hij zegt mama, maar dat zegt hij zowel tegen mij als tegen een hele hoop andere mensen en dingen Verder denk ik dat hij sinds kort "oh oh" zegt (is een figuurtje van babyTV) maar als ik hem aanspoor om het te zeggen komt hij niet verder dan "oh". Hij zegt ook geen papa. Wel "ba". Of ik dit dan als papa mag rekenen? Geen idee...(hij zegt het wel tegen mijn partner) dus wie weet. Dierengeluiden heeft hij nooit nagedaan. Hij kan ze wel allemaal aanwijzen als ik vraag "waar is het schaapje" enz. Maar zeggen, NO WAY.
Ik tel het zodra ik duidelijk in de gaten heeft dat hij steeds hetzelfde zegt (wat lijkt op het daadwerkelijke woord) voor een bepaald iets. Met 11 maanden zei mijn zoontje duidelijk "aaien" als hij de hond wou aaien of aan't aaien was. Hij "aait" mij ook Verder dingen als "kaar" (klaar) als het boekje uit is, hij zijn eten op heeft etc. Hij gebruikt alleen de a en aa klank tot nog toe dus als iets valt (of hij gooit iets expres op de grond ) roept hij Ba! (hij bedoelt boem!). Zo zijn er nog een aantal kleine dingen maar verder wijst hij alleen. Hij wijst sinds kort ook naar dingen die hij niet wil maar hij wil geloof ik gewoon weten hoe het heet. (magnetron, ijskast, telefoon etc). Helaas probeert hij het nog niet na te zeggen haha.
Ik vind het een woordje als ze consequent bepaalde klanken gebruiken voor een woord. Ba voor bal is dus goed Het moet dan wel ook echt lijken op het echte woord. Ee voor bal bijvoorbeeld, zou ik niet tellen als woord Het moet enigszins te volgen zijn voor derden, zeg maar
Woordjes zoals ba voor bal tel ik dan we weer mee. Dl is nu 14,5 maand en zegt nu Bab is lamp Lala is woezel (pratende woezel knuffel zingt lalala ) Papa Mama Aaa aaa is aai aai (daarmee begonnen voor de poes ipv meppen, maar nu bij mij ook als ze bij me drinkt ) Oh oh als er iets valt (of ze iets op de grond smijt) Uh uh als ze iets niet mag doen Daha met zwaaien erbij is daag Kaar is klaar met eten Bat is bad Bij het cb zeiden ze laatst dat zij iets als woordje meetellen als je kindje er iets mee bedoeld. Elke keer oh oh als er iets valt telt ook mee volgens het cb hier.
Wat leuk, mijn zoontje begint ook met aai aai als hij de poes wil aaien. Hij kletst al heel lang de oren van ons hoofd, alleen we verstaan er niks van. Vanaf 9 mnd leek hij soms pss te zeggen tegen de poes en nnd tegen de hond. Maar ik kan het toch niet echt als eerste woordje goed rekenen, want hij zegt het ook heel vaak niet en dan ineens weer wel. Het is echt een heel geleidelijk proces hier. Verder kennen we: Mama Papa Kaat = kaart, z'n verjaardagskaarten, die wil hij steeds zien Aap Uit Aat-aat = kwaak kwaak het geluid van de eendjes Pap = z'n lievelingseten
Hier zegt ze: Aai = poes aaien Poe = poes Dada + zwaaien = dag zeggen Papa Mama Oh kijkes = oh, kijk eens Ja bah = vieze luier Jamjam = jam
Grappig!! Hier de volgende: Papa Mama Boem Didier (zo heet de kat) Biebeboe (kiekeboe) Ba (bal) Boeteboeteboete (boterham) Dank je Abieft (alsjeblieft) Da da (dagdag) Houdoe Domme (verdomme en dan ook nog met t vingertje erg weet t) Da (ja) Dee (nee) Baaaaah Tauto (auto) Toekje (koekje) Eten Dinken (drinken)
Hier is meneer erg hebberig...vooral bezig met aan te geven dat hij dingen wil hebben haha, oftewel: die dees dit hebbe ete opa oma mama papa da = dag Zodra hij een woordje uitspreekt met de juiste bedoeling (dus hebbe als hij iets wil hebben en mama tegen mij) reken ik het als een woordje. Juiste uitspraak vind ik minder belangrijk, als hij da zegt en erbij zwaait weet ik dat hij dag bedoelt.