de zoveelste vraag over een sprongetje martijn is 3,5 week te vroeg geboren, dus dat betekend dan toch dat hij 3,5 week achter loopt zeg maar. dat ik moet rekenen vanaf de uitgerekende datum? het lijkt mij namelijk ook dat hij dat op een geven moment weer in haalt die tijd. ik vraag het ook omdat hij ook al redelijk veel van de 8 weken sprong heeft terwijl hij volgens het boek net 5 weken is.. dus hoe moet ik dat nou zien? mijn uitgerekende datum was 22 februari. groetjes nien
In het boek staat dat wanneer je kindje te vroeg geboren is, je het erbij op moet tellen. Je moet dus eigenlijk rekenen vanaf je uitgerekende datum. Maar ik geloof dat niet zo. Sara is twee weken te vroeg geboren, maar heeft rond 7 weken echt haar 7 weken sprong ervaren. Ook lachte zij met 5 weken, terwijl als ik het boek had moeten geloven ze dat pas bij 6 of 7 had moeten kunnen (ivm vroeg geboren worden). Na die 7 weken sprong heb ik trouwens nooit meer een sprong herkent... merk er niets van bij haar, dus boek ligt vrijwel ongebruikt in de kast.
Dat er mentale groeispurten zijn bij een kind die zich voordoen als een sprong, wordt inderdaad erkend. Maar ieder kind ontwikkelt zich op zijn of haar eigen tempo en kinderen die te vroeg zijn geboren, halen dat vrijwel altijd op een bepaald punt in. Ik denk dus dat je de voorgeschreven weken niet altijd heel nauw moet nemen.