Wanneer beginnen jullie dit in te voeren? Of laten jullie het afhangen van je baby? Bij mn zoontje was het noodzaak dat ik op een gegeven moment zo rond 4-6 weken ben gaan beginnen met slapen in zn eigen bedje, gecombineerd met inbakeren. hij deed daarvoor enkel hazenslaapjes, was huilerig en ik wist op een gegeven moment niet meer of hij nou huilde van de krampjes, de honger, de vermoeidheid etc. Dit wil ik uiteraard voorkomen voor mn dochtertje. Nu lijkt ze een stuk rustiger te zijn (voor zover je dat na 3 weken al kan zeggen???). Ze slaapt goed zelf, al heb ik voor de nacht een puckababy ivm rondmaaiende armpjes en vind het ook gewoon een fijn slaapzakje, zo geborgen. Nu sliep ze ook als een roosje in dat ding, meestal zo'n 6 uurtjes!! Ze had al een aardig ritme van dr zelf. We geven flesvoeding met 2-4 uur ertussen maar ze geeft tegenwoordig goed zelf aan, zo na 3 uur op de dag. Snachts dus wat langer. Echter, nu heb ik het idee dat ons ritme een beetje zoek begint te raken. Gisterenavond zat ze vlgs mij al in dr nachtmodus, moest ik dr steeds wakker maken voor een voeding en sliep ze heel diep. Prompt sliep ze snachts niet meer zo lang, beetje omgedraaid ritme dus,.. Vandaag op de dag ook aldoor tussen de voedingen door liggen slapen... ik ben een beetje bang voor vannacht of ze dan nog wel slaapt! Verder kan ik dr hongersignalen ook niet altijd goed herkennen. Vanmorgen had ze echt ruim gedronken maar desondanks na een uur of 2 uur al aan het sabbelen op mn arm, aan het happen en later ook echt huilen. Dacht eerst aan kramp, maar na een half uur rekken toch een fles gegeven, die ze maar voor de helft leegdronk.... balen!! En dan na 2 uur weer komen natuurlijk...:x weg regelmaat! Tis dus een beetje een zooitje momenteel terwijl het voorheen zo lekker ging! Hoe krijg ik nu meer regelmaat in de flessen en in dr slaap en waakritme of is dit echt nog te vroeg? Het zou me wel een hoop houvast geven, heb nu het idee dat ik maar wat doe..
ik heb nooit een vast ritme ingevoerd, wij voelden ons daar het lekkerst bij. En dat was bij zowel dochter als zoon het geval, had wel even moeten omschakelen als zoonlief wel een ritmekind was geweest. Het enige waar ik op lette was dat er minimaal 2,5 uur tussen de flessen bleef, anders dronken ze steeds hele kleine beetjes (dochter had die neiging nml, zoonlief niet). Dochter heeft een tijdje in het ziekenhuis gelegen en had een goed ritme, in de buik ook al. Zoonlief had ook rare tijden, sliep qua uren al snel door, maar voor ons dus niet qua tijd. Hij kwam eerst een tijdje 2x `s nachts en daarna 1x (sliep volgens mij van 19:00-2:00 uur zoiets was het). Ach ze is nog heel erg klein, herinner me nog van dochter dat ze de 1ste 3 weken voorbeeldig was en daarna tot een week of 6 ook een ritme aan het zoeken was met veel huilen en op rare tijden slapen. Maar ik heb het ze dus laten uitzoeken en na een week of 6 ging het beter (nouja zoonlief deed dus nog steeds raar met de nachtslaap waardoor we een hele tijd nachtvoeding hebben gegeven en hij daarna dus niet altijd even lief ging slapen...hij vond het gewoon tijd om gezellig/niet gezellig wakker te zijn en aandacht te willen).
Bij onze oudste zijn we er met 6 weken mee begonnen... We werden echt GEK van haar onrustigheid en het niet kunnen slapen. Met rust en regelmaat ging het na 3 dagen al stukkkken beter en kon ze gewoon slapen. Met onze jongste zijn we met 3 weken begonnen met rust en regelmaat...en ik merk ook dat ze er baat bij heeft. Overigens bedoel ik met rust en regelmaat: Wakker worden, verschonen, fles geven, even spelen en lekker knuffelen....en bij de eerste tekenen van moe worden wakker in bed leggen. En dus elke keer zo hetzelfde...
@Yolanthe: herkenbaar dus! Maar jij hebt hem gewoon zelf laten aangeven en het kwam uiteindelijk dus zelf ook goed? Ik zou dat dus wel een beetje willen bespoedigen als dat mogelijk is... @consider: die vaste volgorde doen wij ook wel alleen verschonen ook weleens in de box, slapen op dit moment ook nog in de box of kinderwagen. Daar was ik bij ons zoontje wel strikter in, maar had het idee dat hij dat ook meer nodig heeft dan zij. Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk. Maar die ritme qua flessen vind ik lastig. Het herkennen van vermoeidheidhuiltjes of een honger huiltje waardoor ik vlgs mij steeds de verkeerde dingen doe... troosten/oppakken bij vermoeidheid terwijl ze dan juist wil slapen. Drinken geven bij kramp etc....
ritme was lastig ik voedde (bv) op verzoek De enige regelmaat die er vanaf week 3 in zit is om half 8 of ervoor naar bed de nacht in. Nu is onze ritme nog steeds ver te zoeken ik kijk naar de behoeftes van me dochter
Vanaf het begin mee begonnen. Maar wel op hem aangepast. Vanaf het begin doe ik al net of mijn neus bloed bij cb en doe ik niks uit op iedereen om me heen. Ik voed hem wanneer hij vraagt (fles) houd hem bij mij als hij dit wil (hij slaapt eventueel bij ons in bed dan) speel met hem wanneer hij wakker is en echt interesse in mij heeft en hij slaapt hoe hij dat zelf fijn vind, niet op zijn rug dus, hij slaapt overdag in de box, dat vind hij het fijnst. En dit combineer ik met regelmaat. Zo geef ik de eerst fles op bed sochtends, daar word hij ook lekker aangekleed en luier vershoont, eerst luier dan fles trouwens, Altijd, telkens als hij wakker word. Eerst luier, dan fles. Wij lopen dan naar beneden waar hij zijn medicatie voor reflux krijgt, daarna bepaalt hij zelf ; blijft hij wakker gaan we knuffelen en spelen, anders slaapt hij in de box. Na dat slaapje gaan we altijd uit, soms gewoon uurtje lopen, soms naar winkel. Dan bij thuiskomst even tot rust komen bij mama, waarna hij weer lekker de box in gaat. Als hij dan weer wakker word krijgt hij fles etc, vaak even bij mama in de buikdrager zodat ze aantal dingen kan doen. Weer slapen. Als hij dan wakkerr word is papa thuis. Hij vershoont hem en doet hem de fles en vallen ze vaak samen in slaap op de bank daarna gaan we met zn allen naar boven waar hij vaak gewoon doorslaapt, en snachts om 4 uur kot. en zo gaat bijna elke dag!! hihi vind t erg belangrijk dat ie regelmaat heeft... Hij is nu 5 weekjes oud. Heb dus regelmaat vanaf de eerste week ingevoerd.
Ik vind de behoeftes herkennen vaak nog lastig hoor! En dan denk je dat je het allemaal wel weet want je hebt t allemaal al eens meegemaakt... Vannacht ging het trouwens prima! Maar liefst 7 uur geslapen terwijl ik bang was dat ze dr dag en nacht ritme zou omdraaien omdat ze zo veel sliep op de dag! Ben blij met deze start van de dag, doordat er meer tijd tussen de flessen zit, drinkt ze ze ook leeg e houdt ze het hopelijk ook lang vol. Dan is dat iig maar voorspelbaar!
Wij hebben nog steeds geen vast ritme. Ons meisje kan het prima zelf bepalen. Ze slaapt goed en is vrolijk als ze wakker is. Ik kon dr hongersignalen goed onderscheiden van haar andere huiltjes. Ik weet wel van het begin dat op het moment dat ik dacht dat ze een lekker ritme te pakken had (bijv. drinken om de 3 uur), dan was het opeens weer tijd voor een ander ritme Dan is het idd weer even rommelen en dan zaten we opeens weer in een ander ritme (bijv. drinken om de 4 uur). Soms had ik ook het idee dat ik "maar wat deed", maar het ging eigenlijk gewoon vanzelf goed. Ze deed en doet het zo fantastisch! Zelfs nu hebben we dus nog niet echt een ritme (ze is nu over de 10 maanden). Ik kijk goed naar haar om te zien of ze honger of slaap heeft en dat werkt goed. Nou is zij hierin ook heel duidelijk en makkelijk hoor. Doe gewoon wat goed voelt! Wil je graag meer ritme, prima toch?
Overigens hadden we al vrij snel wel een vast dag- en nachtritme. Ze wordt 's ochtends meestal rond 7 uur wakker en gaat 's avonds om 7 uur naar bed. Het is alleen haar ritme overdag die weleens verschilt. Het komt er vooral op neer dat we haar op bed leggen wanneer we zien dat ze moe is en het eten hierom heen afstemmen. Haar eetmomenten zijn meestal vanzelf op vaste tijdstippen, maar ja, soms slaapt ze als ze normaal net een fles krijgt en dan wachten we gewoon tot ze wakker is. Dus er is wel degelijk een soort van ritme. Je moet niet denken dat het hier altijd chaos is ofzo Maar als jouw kindje wat lastiger is in de verschillende signalen (honger, moe, krampjes, mamahonger, etc) en jij dit niet fijn vindt, is het invoeren van meer rust en regelmaat mssn wel een goed idee. Then again: als je kindje goed slaapt en tevreden is, is het voor je kindje denk ik niet nodig, dan is het vooral voor je eigen gemoedsrust (ook een goede reden hoor!).
Wij kregen pas echt een "vast ritme" toen mijn zoontje over ging op twee slaapjes. Tot die tijd was eigenlijk elke dag anders kwa slaapjes en eten. De ene keer sliep hij veel de andere keer weinig....ik ging daar maar gewoon in mee....wetende dat een vast ritme vanzelf wel komt. En soms had ik ook het idee dat ik maar wat deed...hihi, is je eigen onzekerheid.
Fijn om te horen allemaal! Tis inderdaad meer voor mn eigen gemoedsrust en houvast dat ik meer regelmaat zoek. Ons meisje is eigenlijk erg makkelijk en lijkt zeer tevreden, slaapt en drinkt goed... wat wil je nog meer!! Eigenlijk lijk ik het dus wel goed te doen qua inschatten van haar behoeftes... En de ene dag denk je het te weten en de andere dag heeft ze weer een ander ritme... Vandaag toevallig een prima ritme. Ze slaapt veel, als ze wakker is, is ze rustig en tevreden, ze drinkt dr flessen allemaal leeg en er zit ruim 3 uur tussen....afgelopen nacht dus maar liefst 7 uur!! Wel laat ik dr tot nu toe overdag in de box slapen. Vanaf wanneer legden jullie je baby in bed te slapen? Bij ons zoontje kreeg ik die tip pas bij 4 weken: bij de eerste slaapsignalen naar bed. Nu mis ik die signalen ook nog weleens hoor, vaak ligt ze direct na de fles al te slapen en vaak als ze nog wel wakker is dan valt ze op je schoot in slaap. En dan leg ik haar op een gegeven moment weer terug in de box. Ook vind ik het lastig om echte honger te onderscheiden van zuigbehoefte bijv. Zojuist was ze na 2 uur en 3 kwartier aan het huilen en happen. Ik dacht: kan wel weer tijd voor een fles zijn, dus ik gaf haar een speentje om te rekken terwijl ik de fles wilde maken. Met speentje was ze wel weer stil en uiteindelijk heb ik het nog ruim een hal uur goed kunnen volhouden met speen! Moest haar wel op schoot houden en het speentje blijven aanbieden maar toch... doen jullie dat ook zo? je hebt ook niet altijd de tijd en de rust om het op die manier te rekken! Rekken met een huilend kind doe ik trouwens niet hoor!! Maar als ik dus wel direct een fles had gegeven had ze waarschijnlijk niet alles opgedronken en was ze misschien na 2 uur weer gekomen waardoor je dus maar wat aanrommelt... En nog een vraag: vind vaak dat ze erg veel slaapt en twijfel dan of ik dr niet wat meer prikkels moet aanbieden. Oppakken, radio aan, gordijnen open ( indien ze op de slaapkamer ligt) zodat ze wel door heeft dat er verschil in dag en nacht zit. Doen jullie dat ook?
Het klinkt alsof je het goed doet hoor als ik het zo hoor! Onze meid sliep ook heel veel. Meestal werd ze wakker, gaf ik haar de borst, even knuffelen, even spelen in de box en ze sliep alweer Viel me destijds nog op dat ik amper tijd had om met haar te spelen of te oefenen ofzo. Beneden is het licht zat toch? Ik ben erg voorstander van zo min mogelijk prikkels, maar doe wel gewoon mijn normale dingen. Dus beneden staat tv en/of radio staan, zodat ze went dat dat normale geluiden zijn. Ook stofzuigen doe ik gewoon. Anders krijg je straks een kindje die alleen kan slapen als het superstil is... Vond ik niet zo handig 's nachts hadden we eerst geen lampje aan, maar soms sliep ze erg onrustig en deden we wel een klein lampje aan. Wij legden ons meisje pas in haar bedje boven overdag toen ze bijna 3 maanden was, omdat ze met 3 maanden naar de opvang zou gaan en ik haar wilde laten wennen aan slapen in een bedje/ledikant. In het begin is het voor je eigen lichaam ook beter om niet zo vaak naar boven en beneden te lopen... Ik had tot die tijd beneden de kinderwagen staan met reiswieg en probeerde haar wel altijd daarin te leggen om te slapen. Dus niet in de box of op schoot, maar natuurlijk gebeurde dat weleens. Dan legde ik haar te spelen in de box, blijkt ze in slaap gevallen Op schoot gebeurde nog vaker (is vrij normaal met BV heb ik begrepen), dan legde ik haar al slapend over. Wat betreft de flesvoedingen kan ik je niet goed helpen. Ik gaf BV op verzoek. Ik hield wel een minimumtijd aan van ongeveer 2,5 uur, kwam ze eerder, was het meestal iets anders dan honger.
Ik denk er net zo over wat betreft prikkels. Vind wel dat ze niet in een superstil huis hoeft te liggen en daaraan te wennen. Ik doe alles in huis met haar in de box en ook mn ( drukke) peuterzoontje speelt gewoon in de woonkamer. Ben daarom ook een beetje bang dat wanneer ik haar in dr bedje boven leg dat ze het veel te stil heeft en daardoor ook niet goed het onderscheid kan maken tussen dag en nacht??? Ik heb haar nu ook gewoon graag in de buurt, maar inderdaad als ze ca 4 maanden is zal ze naar de gastouder gaan en moet ze ook boven in een bedje kunnen slapen. Hoefde jouw dochter niet erg te wennen met 3 maanden?? Of lukte het direct in dr bed?
Nee, die van ons is supermakkelijk in alles (ok, soms wil ze 's avonds niet in 1 keer in slaap vallen, maar als dat alles is...) Tenminste, kan het me werkelijk niet herinneren. Ik moest wel wennen, vond het maar saai en stil Soms legde ik haar 's avonds niet op haar bedje, maar gewoon naast me op de bank. Kon ik nog even van dr genieten