Ik heb een tweeling dus misschien dat ik ze teveel met elkaar loop te vergelijken maar 1 van mijn jongens van bijna 6 maanden kan helemaal nog niet op zijn benen steunen/staan. Als we hem dus ondersteunen en hem onder zijn oksels vasthouden bied hij totaal geen weerstand met zijn benen, steunt er niet eens 1 seconde op maar laatzichzelf volledig hangen Zijn tweelingbroer doet dit dus al maanden wel Maak me vooral zorgen omdat hij ook nog niet zo heel lang zijn hoofd omhoog kan houden als ik hem op zijn buik neerleg, hooguit een aantal secoden Is dit normaL of zou hij dat nu al moeten kunnen? Hoe was dit met jullie Kindjes wanneer deden zij dit? Moet ik mij zorgen maken? Ga over 2 weken naar het CB maar maak me toch wel een beetje zorgen
Een baby van 6 maanden hoeft helemaal niet te kunnen staan, dat hoef je ook niet te stimuleren. Ze gaan zich vanzelf optrekken aan meubels als hun lichaam er klaar voor is om te kunnen staan. Maar ik denk dat je je zorgen maakt omdat hij weinig kracht lijkt te hebben (ivm met hoofd omhoog houden?). Hij zou met 6 maanden wel lang op zijn buik moeten kunnen spelen. Met die leeftijd lagen ze hier altijd op hun buik als ze wakker waren (advies van kinder fysio).. Daarvoor zou ik dus wel even contact opnemen met cb, of nog beter.. een afspraak maken met de kinderfysio. Die kan het beste zien of je zoontje extra stimulans nodig heeft, en de fysio kan je beste adviezen geven mbt oefeningen/ lichaamshoudingen/ motorische ontwikkeling enz.
Ik zou het aankaarten bij het CB als je daar toch over twee weken een afspraak hebt. Zij kunnen je wel aangeven of het normaal is of niet en of je er verder nog wat mee moet. Mijn zoon was met 6 maanden al een stuk verder, die kon een hele poos op zijn buik liggen en spelen en begon toen ook al te kruipen.
Onze oudste liet zich ook door haar knieën zakken tot een maand of 11. Vond dat niet raar. Als ze klaar zijn om zich op te trekken of te staan, komt het vanzelf. Dit hoef je niet te oefenen. Onze jongste strekt d'r beentjes sinds ze 9 maanden is. Te vroeg is juist niet goed heb ik geleerd. Op de buik liggen moet je daarentegen wél oefenen, al vond onze oudste dat ook niks Kan hij wel zijn hoofd goed rechtop houden als hij op je schoot zit?
De nekspier moet nu wel al sterker zijn,dat zou ik wel even aankaarten bij cb. Het staan/strekken doet mijn zoon nu pas net sinds paar weken,geen zorgen dus! Alles op zn tijd!
Hij houd zijn hoofd wel recht op als hij op schoot zit maar niet helemaal recht omhoog zeg maar...is beetje in elkaar gezakt en hooft ietwat omlaaggebogen Het is dus idd niet alleen het feit dat hij niet steunt op zn benen maar hij lijkt overal wat meer moeite mee te hebben, hij is trouwens een hele flinke baby, groot en zwaar zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Lastig is dat vergelijken hè? Ik probeer het zo min mogelijk te doen, maar doe het toch... Mijn tweeling is nu 3,5 maand. De ene ligt heel graag op haar buik te spelen en houdt haar nek en hoofd helemaal omhoog terwijl de ander haar hoofd gewoon laat liggen en amper omhoog komt. En het schijnt allebei normaal te zijn. De ene is gewoon veel beweeglijker dan de ander, kan ook al van buik naar rug draaien en haar zusje is een echt kijk- en observeerkind. Op de benen steunen is niet iets wat ze moeten kunnen voor ze zichzelf gaan optrekken. Nek zou ik ook even door het CB laten beoordelen.
door je laatste stukje moet ik wel denken aan mijn dochter (ook 1 van een meerling). Zij was ook een tonnetje vergeleken met broer en zus, en ook ontzettend lui. Ze ging pas met 9 maanden uit zichzelf omrollen van rug naar buik. We vroegen ons echt af of er iets was met haar, want ze was echt een slome, apathische baby die zich liet hangen. 3 weken voor hun verjaardag ging ze binnen 1 week zitten, kruipen en optrekken tot staan, en ze liep als eerste los! Maar ze is nog steeds fysiek heel lomp wn als ik haar draag heb ik het gevoel dat ze 30 kilo weegt, ze ontspant alle spieren en gaat heerlijk hangen in je armen.,
Die van mij bijna 10 maanden staat pas wat steviger sinds een maand nu.. en mijn zoontje liep met 6 mnd al aan een hand.. Die was heel snel.. Probeer te genieten van je tweeling.. Lijkt mij juist heel speciaal om twee verschillende kindjes te zien opgroeien in dezelfde leeftijd... Toch juist leuk te zien hoe ze ook kunnen verschillen van elkaar!
Ik zou het even aankaarten op het CB, dat staan lijkt me nog niet zo'n punt, maar met het nekje is het misschien wel handig/fijn als je wat ondersteuning krijgt bij hoe je dat kunt oefenen.
Onze jongste van bijna 7 maanden steunt ook nog helemaal niet op haar benen. Als je haar oppakt gaan de benen meteen omhoog. Terwijl onze oudste met 5-6 maanden al op haar benen kon staan en zelf ging staan met 7 maanden. Af en toe maak ik me er ook een beetje zorgen om, omdat onze jongste veel langzamer is dan de oudste. Ik weet natuurlijk ook niet wat normaal is. Onze jongste kan wel goed op haar buik liggen. Ze slaapt op haar buik en speelt ook wel op haar buik. Maar ook daarin zie ik een groot verschil tov haar grote zus..
Als je je zorgen maakt zou ik het sowieso even aankaarten bij het cb, desnoods eerder even naar het inloop spreekuur. In de tussentijd zou ik hem zoveel mogelijk op zn buik leggen om te stimuleren. Ik dacht in het begin ook dat hij zn hoofd nooit langer dan 10 sec omhoog zou houden maar door op de buik neer te blijven leggen kan hij het nu al heel goed. Ik weet niet of je dat al vaak deed maar oefening baart kunst Over dat benen gebeuren zou ik me niet druk maken, volgens mij hoeven ze dat nog helemaal niet te kunnen. Met dat nekje zou ik me aan de ene kant meer zorgen maken (dus sowiso navraag doen) maar aan de andere kant kan het ook zijn dat hij het wel kan maar er gewoon geen zin i n heeft. Daar kan een fisio behulpzaam bij zijn. Die mag je gewoon zelf bellen, je hebt geen verwijzing nodig...
Ik heb een neefje die ze op het cb traag vonden en wilde op een bepaald moment dat hij fysio kreeg.. maar het kindje was ook erg groot en zwaar (een giga hoofd ook) mijn sch-zus wilde het dus even afwachten. het is allemaal goed gekomen! met 14 maanden ging hij ineens lopen (terwijl hij lang daarvoor niks deed) volg je gevoel. als je echt twijfel kan je er altijd naar laten kijken natuurlijk.
Onze zoon van 7 maand rolt ook alleen nog maar om en draait om z'n as hij is nog heel slap in z'n benen en staat ook niet plat op z'n voetjes. Ik ben gestopt met me er druk om te maken ieder kind ontwikkeld zich anders erg jammer maar heb het geaccepteerd. De kinderfysio kan je eventueel ondersteunen met oefeningen om z'n rugje en nekje te versterken.
Je baby hoeft zeker nog niet te staan hoor. Je hebt duidelijk twee verschillende kinderen. Het ophouden van het nekje zou wel beter mogen zijn. Ik zou daarvoor ook eens een fysio benaderen.