Wat doe ik fout?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mamajojo79, 21 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    Het lijkt wel of in continu bezig ben met de kids. Ik accepteer dit als dit nou eenmaal feit is, maar ik voel steeds alsof ik wat fout doe.

Sta sowieso vroeg op als ik thuis ben, want kids zijn vroeg wakker ( 6.6.30)
    dan sta ik op, fles geven en oudste onbijten probeer ik te combineren, maar dan gebeurd er zoveel tegelijk, oudste ( N) wil handen wassen, baby spuugt, N wil nog wat drinken, N moet plassen, Baby wil nog even knuffelen en heeft vieze neus, N viezen neus.....als ze dan eindelijk gegeten en aangekleed zijn...is het alweer tijd voor fruit, drink dan zelf tussendoor even snel iets en probeer keuken wat te doen.....maar dan weer fruit maken voor de oudste, en zo ben je continu bezig.

met eten ook, loopt steeds van tafel, dus nu al doe ik dat na de tweede keer ik waarschuw dat ik bord weghaal als ze weer van tafel loopt, dit maakt het iets rustiger maar nog steeds heb ik gevoel dat ik aan rennen ben, race tegen de klok, ene volgt het ander op

dan is fruit uurtje voorbij, oudste even alleen laten spelen, maar dan spuugt de baby weer, ze wil aandacht en huilt, oke even verschonen, knuffelen en op bed, word de jongste boos want die wil aandacht, oke logisch, dus even samen spelen....o het is alweer luncht tijd

kan niet uitleggen maar lijkt wel alsog de klok vooruit gezet word door kabouters, gewoon door kleine dingen steeds ( vieze neus, oudste op potje, even iets pakken speelgoed, brood opruimen wat ze op de grond gooit, baby spuugt weer, ect)

is dit normaal met meisje van 6 maanden en ruim 2,5? of doe ik iets verkeerd.

eerder opstaan ( bijvoorbeel om 5 uur zodat ik alle voorbereid) is nauweijks mogelijk, want de baby spookt heel veel nachts dus ik slaap amper)

ik hoor vaak dat ik teveel de kids wil plezieren en daardoor gestrest ben, dat ik de kids wat langer moet laten wachten. maar een baby die spuugt, vieze neus, handen wassen, op potje gaan enzo kunnen niet wachten naar mijn mening...

als het even rustig is dan moet ik huishouden doen en ben doodmoe, lig vaak in bed met hartkloppingen snachts door het vele eruit moeten. ben erg gestrest.

Dank je wel

2. sassieka

sassieka Lid

1 nov 2011
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat zijn het toch tijdvreters en handenbinders. Hier een zoon van 11 maanden. En mijn god wat vliegt de tijd op een dag. Opstaan, eten, spelen, naar buiten willen. En dan ook nog proberen je huis op orde te krijgen. Ben op dit moment werkeloos en moet dus ook nog op banenjacht. Maar de gedachten dat ik er ook nog bij moet werken put me bijvoorbaat al uit. En dan zijn er ook nog van die dagen dat niets gaat zoals je had gepland. Schema's door zoonlief gezellig worden omgegooid terwijl ik het dan net lekker vond lopen. Sprongetjes, tandjes, snotneuzen het valt soms allemaal niet mee. Ik denk niet dat je iets fout doet. Het loopt gewoon even niet lekker. Aandacht die je moet verdelen over 2 kids is lastig. Houd hoop er komt echt wel weer verbetering en regelmaat in je dag. Ik denk dat er veel meer moeders zijn die dat zo ervaren.

3. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    Hey nou dan zal dat er idd wel bijhoren, ik werk idd 2 dagen en ben dus idd die dagen al kwijt.....Wil zo graag van dat stress gevoel af, want das niet leuk. Ik wil gewoon dat alles op rolletjes loopt, want als ik lekker de kids neem zoals het komt kan ik amper wat doen in huis. Ja tuurlijk wel koken, wc en de was, en ook wel even bezem en de vaatwasser......maar alle deurposten, alle handvaten en die kleine hoekjes, snap niet waar ik de tijd vandaal haal.

ik had ook de slechte eigenschap day als de buurvrouw me appte "kom even bij mij koffie drinken, staat over 15 min klaar" dat ik dan als idioot alles ga klaarmaken.....nee dan moet ik gewoon zeggem "lekker, maar ik ben er over uurtje en dan eerst afmaken wat ik wilde doen en niet als idioot gaan stressen"

ook als ik even na onbijt een boodschap op doktersbezoek moet doen, dan kom je thuis, ben je te laat voor de fles en fruit dus een baby die te keer gaat, peuter die huilt omdat ze moe is, maar moet eigelijk nog eten....kon je de klok dan maar even stop zetten he.

ik had hulp gevraagd, maar die verteld dan dat het juist belangrijk is dat er altijd gegeten word aan tafel, en dat deed ik dus ook wel, maar dan voel ik me schuldig als ik dan keer een boterham mee geef in de buggy omdat ik ergens heen MOET, want dat is iet aan tafel....

fijn dat je het herkent:D

4. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.246
    2.364
    113
    Vrouw
    wij werken beiden 3 a 4 dagen per week en hebben een dochtertje van bijna 11 maanden, dus ik weet niet hoe het gaat met 2 kinderen, maar bij mij werkt het erg goed om te denken: 'gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat'. een pyjamadag is helemaal niet erg af en toe, het huishouden kan vaak ook wel even wachten, en eten kan best onderweg.. Ze zijn nu nog klein, voor je het weet heb je alle leuke dingen gemist omdat je per se nog even wilde strijken..

Misschien is een (tijdelijke) hulp in de huishouding een idee zodat je je daar minder zorgen om hoeft te maken?

5. Esjes

Esjes Lid

30 aug 2012
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat veel mensen het zo ervaren. Wat ik wel uit je verhaal haal is dat je alles wel erg perfect wil doen als moeder.
    Een huis hoeft niet perfect schoon te zijn en mbt het eten dat perse aan tafel moet. Laat los en go with the flow. Een gelukkige, relaxte mama is belangrijker dan elke maaltijd die aan tafel moet plaatsvinden.
    Een keer een boterham in de buggy doet echt geen kwaad hoor.
    Accepteer dat het druk is, dat elke moeder het druk heeft, maar leer ook om los te laten en relax om te gaan met het leven.
    Een gelukkige mama is belangrijker dan een perfect schoon huis en strikte leefregels.

6. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    dat is ook zo, ik werk daar ook heel hard aan. Gisteren bijvoorbeeld, zaten we in de tuin, baby lekker op schoot knuffelen, en in de wagen.
    Nynke toen op de tuinbank lekker met boterham, alleen dan wil ze spelen, dus hupo gaat ze spelen, dan zeg ik "nynke wil je nog eten" Jaa zegt ze dan maar blijft steeds van die bank af gaan...dan denk ik.....ja ik mag ook niets zeggen want ik laat het iets onvoorspelbaars doen ( eten in de tuin)

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Deurposten en kleine hoekjes? Die deed ik zelfs niet toen ik nog geen kind had. Eerlijk, het moet allemaal zo perfect niet hoor.

En eten op een andere plek dan de eettafel is toch geen ramp? Dat zijn de etentjes waar ik de beste herinneringen aan heb uit mijn kindertijd!

8. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL

9. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Relax. Laat Nynke zich wat vaker alleen vermaken. Gaat ze huilen omdat ze aandacht wil? Vertel haar dan dat de baby er ook nog is, en dat ze even alleen moet spelen. Ja, dan maar even huilen, je weet op dat moment dat ze huilt vanwege aandacht tekort, en niet van de pijn oid. Zet op haar hoogte een pakje met doekjes meer, zodat ze zelf neus kan snuiten en handjes kan "wassen"..
    Eten, gebeurt hier waar ik en dochter maar wil. (dochter 16 mnd, zoontje 4mnd), op de bank, aan tafel, voor de tv.. Spelen onder het eten? Dan boterham aan de kant, even spelen, na paar minnetjes vragen of ze nog wil eten. Dit gebeurt hier trouwens alleen bij de boterham overdag, als heit thuiskomt eten we met zn allen warm aan tafel, dan wordt er ook niet gespeeld.
    Zoontje wordt overal bij betrokken, die zet ik voor de box als dochter daar in speelt, vindt ie prachtig, ga lekker wandelen, geef onder het wandelend een appeltje in de hand, is dat fruit momentje, kan ook in de winkelwaren of buggy natuurlijk.. Geef ze wat drinken voor de tv, helemaal niet erg..

Huishouden doen wanneer je man thuis is, en niet wanneer de kindjes slapen, dan zelf ook even uitrusten. Als je man thuis komt, en hij de kindjes even bezighoudt, snel even de stofzuiger er door heen, wasmachine aan, doekje door de wc.. Elke dag iets doen, blijft het ook schoon..

10. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    En spreek met je man af dat hij de kinderen op zaterdag of zondag eens meeneemt ergens heen, als is het maar twee uurtjes, zodat jij ook eens alle hoekjes,en deurposten kan poetsen..
    Heb je een afspraak rond fruit uurtje? Geef een appeltje in de hand en een flesje drinken mee in de auto, ook alweer opgelost..

11. gusto

gusto Niet meer actief

Exact dit! Maak het jezelf niet moeilijker dan het is. Mijn kinderen zijn 18 en 4 maanden en ik doe het precies zo, het meest relaxt voor zowel de kinderen als mijzelf.

12. mamajojo79

mamajojo79 Fanatiek lid

2 jun 2012
    1.443
    6
    38
    Beneden NL
    oh fijn om te lezen, ik denk vee te moeilijk dan blijkbaar. Komt denk ook omdat de opvoedkundige zei.......maar ja enerzijds denken zij natuurlijk vooral in belang van kind en de idiale wereld.

Dat van papa even weg met kindjes is miss wel idee, en als papa dat niet wil dan de rollen omdraaien. ga ik zeker even voorstellen.

ik ben met me lente ook veel meer keuken aan poetsen vanwege kindjes die in de tuin spelen en vervolgens naar binnen komen haha.

die van de doekjes op voorhand is ook handig.

13. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Voorheen bij het ochtendritueel was ik al bekaf voor J naar school moest (half 9), nu heb ik het voor mezelf makkelijker gemaakt door de kids wat zelfstandiger te laten worden. C kleedt zich bijna helemaal zelf aan bijv. Als alledrie de kids aangekleed zijn, mogen ze 20 min tv kijken. Nee niet 'pedagogisch verantwoord' maar ik ben een heel stuk relaxter. Ik kan douchen, alles klaarmaken voor school en ze eten en drinken geven in alle rust!

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Je doet echt niets fout, met kinderen ben je gewoon altijd aan het rennen en vliegen. Ik kan ook heel onrustig worden van een vaat die zich opstapelt, papierberg die groeit, of gewoon dagelijks vuil, maar als het niet gaat, gaat het niet. Ik heb nu een hulp die wekelijks komt om de belangrijkste dingen te doen omdat ik door de beginnende zwangerschap echt minder energie heb. Dat neemt wat van de stress weg. En kleine hoekjes en deurposten poetsen, daar zou ik mijn tijd niet mee verdoen.

Mijn moeder (perfecte huisvrouw, huis altijd gezellig en netjes en op orde), zei laatst nog dat het echt niet zo schoon was toen wij klein waren. Omdat kinderen er nou eenmaal altijd tussendoor komen en je dan net een klusje niet kan afmaken. Dit gaat vanzelf beter, als ze naar de psz gaan of naar school later, heb je opeens zeeën van tijd!

Even doorbijten en vergeet jezelf niet, probeer niet alles perfect te willen, een rommelig huis hoort erbij met kinderen.

15. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Al veel goede tips gezien!
    Denk dat jij zelf de lat te hoog legt en moet leren een beetje los te laten. De tips van de opvoedkundige passen misschien ook niet meer helemaal bij deze tijd......

Hier proberen we zoveel mogelijk aan tafel te eten, dan heb ik het over de drie hoofdmaaltijden, fruit kan overal zijn..... Onderweg, in de tuin, op de bank (geef alleen nooit eten in de auto ). De stress die jij voelt, voelen je kinderen ook en zullen daar op hun manier op reageren. Als jij wat meer kunt relaxen als moeder, kan het best zijn dat je kinderen ook iets minder veeleisend worden, waardoor je vanzelf het gevoel krijgt dat het allemaal wat minder een race tegen de klok wordt.
    Ook zou je oudste misschien wat meer zelfstandiger moeten worden, dus zelf die neus poetsen, alleen spelen etc.....
    Minder pedagogisch verantwoord..... Even een tekenfilmpje laten kijken. Een half uurtje kan voor jou al prettig zijn. Echt een blije mama is zo veel belangrijker dan alles perfect willen doen en een perfect schoon huis.

Het maakt kinderen niet uit dat de deurposten vol vingervlekken zitten of de vloer niet het meest schoon is...... Zij onthouden de leuke en gezellige momenten.

Voorbeeld van hoe ik het vandaag heb gedaan:
    Opstaan met oudste om half zeven, jongste om half acht wakker. Aankleden, tandjes poetsen etc, toen de jongste wakker was ontbijten en het geven van de borst. Oudste vervolgens spelen en kon ik de jongste verzorgen, knuffelen en even spelen. Jongste slapen, ik met oudste naar boven, ik even de was doen en oudste scharrelt dan wat rond. Daarna fruitmoment en in de auto naar een speeltuin. Oudste daar heerlijk gespeeld , jongste in de draagzak. Daarna lunch en jongste voeden (broodje mee). Weer naar huis, oudste op bed, knuffelen met jongste en die ook weer slapen. Nu kan ik het huishouden doen, maar kies nu even voor een moment van rust. Als manlief er is ga ik even stoffen/ stofzuigen, vaatwasser leegruimen (vanochtend aangezet) en wasmachine aanzetten.

Heb al op meerdere momenten vandaag gewoon even rustig op mijn kont kunnen zitten........ Tuurlijk zijn twee kleine kindjes druk, maar probeer relaxed te blijven en om jezelf te denken. Stel prioriteiten, niet alles hoeft perfect, dat is te veel gevraagd voor jezelf!

16. nmv

nmv Fanatiek lid

7 jan 2013
    3.964
    270
    83
    Oost-NL
    Probeer niet de perfecte moeder te zijn met een smetteloos huishouden, daar wordt niemand gelukkiger van! (Is mijn mening en zo te lezen van wel meer dames hier.) Go with the flow! :)
    En als je dochter aandacht wil als jij met de baby bezig bent, misschien kun je haar erbij betrekken? Zoals bijvoorbeeld de luier aangeven bij het verschonen? (Ik weet niet of je dat al doet, is maar een suggestie!)

Ik denk (en hoop ;)) dat het straks wat makkelijker gaat worden als je dochter eenmaal naar school gaat. Dan heb je 1 'handenbindertje' minder overdag... En de suggestie om vaders erbij te betrekken, vind ik ook een hele goede! Als je het dan nodig hebt, zou je er evt ook een ontspannen momentje van kunnen maken... :)

Deel Deze Pagina