Sprongetjes - wie gelooft erin?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lilly08, 21 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loesjej

loesjej Actief lid

12 dec 2008
    416
    0
    0
    ik moet zeggen ik heb er bijna een hekel aan, het woord alleen al...
    Alleen het boek had op die van ons gebaseerd kunnen zijn. het is alleen niet zo dat ik het lees en toepas, ik zie aan mijn kind dat er iets gaande is en dan zoek ik op of het leeftijdstechniech zou kunenn en het staat perfect omschreven, bijna eng...
    Elk kind is uniek maar ik denk wel dat ze allemaal duidelijk of minder duidelijk dezelfde fases doorgaan...
    En die van mij... die leeft dus wel volgens dat boekje!

2. cobravosje

cobravosje Actief lid

18 nov 2008
    182
    0
    0
    dit wilde ik precies zo vertellen wat jij zegt haha, en eraan toevoegen, dat er ook DUIDELIJK in het boek staat: BIJ TWIJFELS ALTIJD DE HUISARTS OF CONCULTATIEBUREAU OM ADVIES VRAGEN.

en idd het is bewezen.

3. Secretstar

Secretstar Actief lid

Ok ik heb het boek niet maar wat is nu juist een sprongetje?
    Kunnen jullie me eens opnoemen welke hiervan de verschijnselen zijn?
    En bij welke leeftijd komt het het meeste voor?
    Ik weet niet of ik erin moet geloven, in onze boeken staat er niets over terug, op het CB wordt het ook nooit aangehaald.

4. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Ik geloof er niet in.

5. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik ben zelf heel blij met het boek 'oei ik groei'.

Als Joris ineens uit zijn hum was ging ik bladeren in het boek, en elke keer weer herkende ik zoveel dingen! En hier was het nooit een maand marge en de keer erop 1 week bijvoorbeeld. Hier elke keer een dag of 14 ervoor dat hij ermee begon. Kon er ook de klok echt op zetten! Sinds de 11 maanden sprong niks meer gemerkt, maar daarvoor elke sprong echt bewust meegemaakt... En elke keer vooral het terug willen naar mama, het was toen echt drama voor papa... Ineens was het er, en ineens was het ook over.

Ik geloof er dus ook echt in!

En ik las ook reacties van mensen die het boek niet eens gelezen hebben :( Ieder zijn eigen, maar hoe kan je dan oordelen over een boek en over wat mensen in topics posten? Een sprong bestaat niet uit 1 of 2 onderdelen, maar sommige sprongen uit zoveel delen. Ene deel past heel erg bij je kindje, andere deel niet. En misschien sommige sprongen wel helemaal niet, dat je er gewoon niks van merkt!

Maar goed, ieder zijn eigen mening. Bij mij werden heel veel dingen gewoon ineens duidelijk en was ik blij om wat erkenning te lezen in het boek!

6. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    De website bij het boek: www.oeiikgroei.nl

De beschrijving bij bol.com: http://www.bol.com/nl/p/boeken/oei-ik-g ... escription

7. loesjej

loesjej Actief lid

12 dec 2008
    416
    0
    0
    uhm dat bedoelde ik dus ook te zeggen. goed verwoord minimuisje!

Het is wel leuk te zien in je omgeving, 4 kids van dezelfde week, 2 die oei ik groei lezen 2 niet, 2 die gedrag herkennen en ontwikkeling zien veranderen, mede misschien omdat ze de "sprong" herkennen en op de veranderingen letten, en de andere 2 die rond dezelfde periode hun kids lastig, jengelig noemen, niets van ze begrijpen en het is ZO toevallig dat ze na die periode ook diezlfde nieuwe dingen kunnen...

8. Niet meer actief

Ik geloof ook NIET in sprongetjes en vind het zeer zeker een dooddoener als mensen roepen dat het vast een sprongetje is. En wat ook irritant is dat IK erop aangekeken word als ik zeg dat ik er niet in geloof. Laat mij lekker, net als ik mensen laat geloven in die sprongetjes ;). Hier nooit wat van die sprongetjes gemerkt trouwens. Tuurlijk is Ruben wel eens jengelig ofzo, maar dat gooi ik never nooit niet op een sprong. Ik kijk altijd verder dan het meteen op een sprong te gooien (no offense naar iemand persoonlijk hoor). Hij kan gewoon een minder dagje hebben, net zoals grote mensen. Ook nooit wat van gemerkt dat hij dan "ineens" meer kan. Diverse mensen in mijn omgeving (waaronder ook diverse deskundigen) geloven ook niet in die sprongetjes.

Maar goed, een niet gelovige dus. En zolang iedereen mij in mijn waarde laat omdat ik niet erin geloof, laat ik op mijn beurt iedereen in zijn waarde omdat hij/zij er wèl in gelooft ;)

9. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    I am a believer :)

Nee hier ook geen kwestie van geloof. Mirre heeft duidelijk fases waarin ze: niet slaapt, niet eet, jengelig is, niet alleen kan zijn en fases waarin ze: nieuwe dingen kan en zichzelf prima vermaakt, goed eet en redelijk slaapt ... Meestal vallen die samen met de beschreven sprongen. Al heeft ze de 8maandensprong overgeslagen (ik zag hoop gloren) en is ze nu bezig met de 11/13maandensprong die heeeeeeeeeel lang duurt. Maaruh ... je mag het ook eenkennigheidsfase noemen of verlatingsangstfase.

Wel een beetje kort door de bocht om te zeggen dat springen een suf excuus is als een kindje 1x huilt (kom maar een keertje langs als Mirre aan het springen is ... das niet 1x huilen :))

En gezegend zijn zij met de kindjes die geen last hebben van sprongetjes. Gaat heen en geloof vooral niet.

Ik heb geen last van de kredietcrisis ... bestaat dus niet

Ik heb nooit honger gehad ... bestaat dus niet

Mijn kindje is nog nooit verkouden geweest en krijgt vanaf dag 1 de fles ... dus BV beter = onzin

;)

Dussssss ...

(overigens weet ik niet in hoeverre die sprongetjes wetenschappelijk correct zijn onderbouwt. Het is niet uit de lucht gegrepen ... en hier lijkt het te kloppen. Verder sluit ik me helemaal aan bij bijvoorbeeld Minimuisje e.a.)

10. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Ik vind het ook wel makkelijk om maar te pas en te onpas "sprongetjes" de schuld te geven.

Maar ik merk wel degelijk verandering in Justins gedrag rond de periodes dat er een donker wolkje op de tijdbalk bij O.I.G. staat...

11. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Nou, hier zijn de sprongetjes duidelijk merkbaar, precies op de genoemde tijdstippen, ze dueren ongeveer even lang en daarna zie ik écht de veranderingen die beschreven staan. Niet allemaal tegelijk en meteen, maar ik zie mijn zoontje echt veranderen.

Toen hij zo oud was als kindje TS, waren ze inderdaad minder merkbaar, maar hoe ouder hij wordt, hoe makkelijker hij in 'normale' doen is, en hoe duidelijker spronggedrag merkbaar is.

Hier dus een believer, die inderdaad de eerste 4 maanden ook dacht in één grote sprong te zijn beland. Maar hoe langer, hoe duidelijker hoor!

12. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Hihi Salapino,

Ik ben in elk geval blij voor je dat je geen last van de kredietcrisis hebt en geen honger hoeft te lijden :p

Ben het helemaal met je eens hoor.
    En ach je moet maar zo denken: er zijn altijd mensen nodig voor het tegenwicht, om t kritisch te houden.

En dat ondanks al die critici die er niet in 'geloven' de theorie tóch overeind blijft zegt meer over de theorie van de sprongetjes dan over de mogelijkheid dat t wel eens bullshit zou kunnen zijn. Dus dat versterkt het alleen maar.

En euhm..."verder kijken als je kind huilt dan het op een sprongetje schuiven' lijkt me niet eens een discussiepunt, dat doet iedere moeder / vader neem ik aan. Ik wil alleen nog even wéér herhalen dat een sprongetje méér is dan '[ even huilen en dat op een sprongetje gooien" en er dan klaar mee zijn.
    Een sprongetje is een mentale ontwikkeling, wat een stuk meer inhoud dan even huilen. Het is zoiets als zelf ineens wakker worden in China..heel de wereld is ineens anders.
    Stel je voor dat je wakker wordt en ineens merk je dat onze wereld niet 3d is maar 2d..ik denk dat je gek zou worden..Ik vind het dus belangrijk om daar van te weten zodat ik haar er bij kan helpen en haar er doorheen kan loodsen.
    En ja natuurlijk worden ze ook wel groot zonder de sprongetjes te erkennen, en natuurlijk zijn we allemaal groot worden zonder de sprongetjes te erkennen en leven we allemaal en zijn we allemaal goed terecht gekomen en blablabla..
    Maar vooruitgang is zoiets als evolutie...We kunnen ook allemaal met onze handen blijven eten, maar dat doen we om een of andere reden ook niet meer... Vreemd he? En toen men bedacht dat zeep beter was tegen ziekten werd dat ook tegengesproken en weerlegd en waren er ook erg veel zogenaamde deskundigen die dat onzin vonden..

13. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Maar je moet natuurlijk ook wel goed naar je kindje kijken. Als hij last heeft van tandjes, zijn het dus de tandjes en NIET een sprongetje. Dat gedrag is hier echter zooooo anders, dat ik het verschil duidelijk zie.

Ik noem dus niet iedere hangerige periode een sprongetje, zoals hier veel wordt beweerd, maar alleen die hangerige perioden die ook echt een sprongetje aanduiden. Verschil in gedrag, daar moet je naar kijken. En dat is bij hele kleintjes wel lastiger dan bij dreumesen, vind ik.

Zie ook mijn topic over sprong 10...

14. niva

niva Fanatiek lid

16 nov 2006
    2.300
    0
    0
    lvg begeleidster kinderen/jongeren
    Nou ja......Om over de tandjes als excuus maar niet eens te beginnen Juud. Je moet ze de kost geven die elke jengel dag op de tandjes gooien..

15. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Dat wordt hier ook vaak om ons heen geroepen, en dan denk ik: hij KRIJGT nu helemaal geen tandjes!

Oh ja: een baby/dreumes jengelt/huilt soms ook gewoon omdat ie honger heeft of moe is, of omdat ie ergens pijn heeft, zijn luier vol zit, of gewoon zomaar.

Niva, ben het met je eens hoor. Ik geloof in en zie de sprongetjes duidelijk, maar kan onderscheid maken als het tandjes zijn. Of iets heel anders dus....

16. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik geloof er wel in, het is een feit dat een baby mentale ontwikkelingen doormaakt met in de meeste gevallen de 3 H's (humeurig, huilerig, hangerig) als gevolg. Wel is het vekeerd om je vast te pinnen op de juiste periode van de sprong en op wat die allemaal teweegbrengt.
    Maar dat een baby dus verschillende fases en humeuren kent omwille van zijn/haar ontwikkeling/groei, daar ben ik wel van overtuigd.

17. Niet meer actief

Ik liep trouwens btw al heel lang met de vraag van de TS rond. Omdat iedereen om me heen maar riep "sprongetje" begon ik hevig te twijfelen aan mezelf, of ik een slechte moeder was omdat ik niet in ddie sprongetjes geloof. Ben blij om te lezen dat er meerdere niet gelovigen zijn. En ja, ik heb het boek ook gelezen (meerder keren op verschillende tijdstippen qua periodes), en nee, ik kon me er niet in vinden, sorry

18. Lia

Lia Bekend lid

10 nov 2006
    989
    0
    0
    Secretaresse
    Plooij is een wetenschapper, het is dus geen popie jopie die op een dag naar zijn kind keek en dacht 'goh, laat ik ook eens een boekje schrijven'. Het initiele onderzoek van Plooij uit het begin van de jaren 90 was gebaseerd op vragenlijsten en huisbezoeken van 15 moeders.
    Een aantal jaren later werd de theorie deels weerlegd door een promovenda, Carolina de Weerth, die Plooij zelf begeleidde en dat zorgde voor mot in de tent. Plooij kon zich niet vinden in de resultaten van De Weerth, zij weigerde haar onderzoeksresultaten aan te passen, hij beschuldigde haar van het achterhouden van relevante gegevens en De Weerth kon vervolgens op zoek naar een andere promotor. Deze 'rel' heeft eind jaren 90 aandacht gehad in de media, o.a. de Volkskrant en NRC publiceerden hierover, Plooij wilde De Weerth zelfs een spreekverbod opleggen.

Wat leesvoer voor onder de kerstboom of voor volgend weekend als ZP uit de lucht is :D :
    Universiteitskrant Groningen - Baby's springen, maar niet op commando
    http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang28/08-28/9.htm

Proefschrift C. de Weerth - Emotion-related behaviors in infants : a longitudinal study of patterns and variability
    http://dissertations.ub.rug.nl/faculties/ppsw/1998/c.de.weerth/?FullItemRecord=ON

Samenvatting proefschrift C. de Weerth
    http://dissertations.ub.rug.nl/FILES/faculties/ppsw/1998/c.de.weerth/samenvat.pdf

Voor de volledigheid, er zijn ook Zweedse en Spaanse onderzoeken uitgevoerd die de resultaten van Plooij (grotendeels) staafden:
    http://www.ucm.es/info/Psi/docs/journal/v5_n1_2002/art36.pdf

Het ligt er dus maar net aan wat je gelooft.
    Ik geloof er niet in, want ik heb het bij beide zoons gewoon niet zo ervaren (en ja, ik heb het boek gelezen!). Maar klaarblijkelijk zijn er veel moeders die er wel veel baat bij hebben, prima toch?

19. Niet meer actief

:thumup:

20. Lilly08

Lilly08 Lid

19 okt 2008
    45
    0
    0
    Klopt, ik heb het idee dat mensen een soort rationele verklaring zoeken voor het gedrag van hun kind, vooral als het kind huilerig / hangerig is. En tja...als bij het ene kind dan het zgn. sprongetje eerder kan zijn dan bij een ander kindje....zit je altijd goed! :)

Ik vind het wel leuk om al die reacties van iedereen te lezen hoor, iedereen z'n eigen mening natuurlijk! (ongeacht dat ik er zelf niet zo in geloof...) :p

Deel Deze Pagina