Hebben jullie tips/adviezen voor het bereiden van zelfgemaakte groente en fruithapjes voor een baby van 6 mnd? En waar bewaren jullie dit in (ik wil het in kunnen vriezen)?
Wij hebben altijd gewoon groenten gekookt die we zelf dus ook aten, en dan voor de kleintjes mee in de pan gekookt. We gebruiken geen zout dus kunnen we gewoon allemaal hetzelfde eten. Omdat wij de eerste dagen van de bijvoeding 2-3 dagen hetzelfde wilden geven, maar niet zelf 2-3 dagen hetzelfde wilden eten, kookten we iets meer op dag 1, daar aten we allemaal van, en op dag 2 deden we wat gekookt water in een pannetje en daar de groenten in om op te warmen voor de kids, op dag 3 kookten we dan weer voor iedereen dag weer vers. Fruit gaven/geven we hier gewoon elke dag vers en als ze een stukje fruit laten liggen eten papa of mama dat wel op. Kwa bewaren en invriezen geen idee, heb dat nog nooit gedaan, hier altijd gewoon vers eten (behalve die dag 2 dan in het begin met het starten van de bijvoeding). En voor het bereiden hier dus, fruit gewoon snijden in stukjes en groenten koken, en evt wat kleiner snijden. Verder, deze vraag zou beter staan bij 'Voeding', dus meld hem even, zodat hij kan worden verplaatst. Liefs, Hanneke!
Oeps, ja sorry, zie nu idd ook dat daar een aparte rubriek voor is... Hopelijk wil 1 van de modjes em verplaatsen? Wat betreft de voeding verder: stukjes groente/fruit kun je toch niet zomaar meteen aan een baby van 6 mnd gaan geven die altijd alleen nog maar borstvoeding en flesvoeding gehad heeft? Of toch wel? Lijkt me gevaarlijk ivm verslikken? En er zijn toch ook bepaalde groentes/fruit die je beter later pas kunt geven? En wanneer introduceer je vlees/vis? Ik wil het wèl in gaan vriezen deels. Wij eten vaak sterk gekruide roerbakgerechten die niet echt geschikt nog zijn voor een baby, dus wil ik voor haar een eigen voorraadje wèl geschikte hapjes hebben.
Voor wat ze wel en (beter) niet konden eten heb ik vrijwel altijd gekeken op Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Schema - Voedselintroductieschema vanaf zes maanden ook een prima 'schematje' voor kinderen die geen borstvoeding krijgen . Vlees hebben de oudste twee vanaf ong 8 maanden af en toe gekregen (opa en oma dachten dat dat wel mocht, dus tja wilde ook niet gaan zeuren) en de jongste gaat vanaf dat ze 12-13 maanden is af en toe vlees krijgen. Aardappels eten wij nooit, maar krijgen de kids hier alleen af en toe als ze bij opa/oma eten. Rijst/Pasta (&aardappels) zijn wij gaan geven vanaf ong 7.5/8 maanden. Als wij iets eten waar veel kruiden in gaan, dan houden we gewoon wat apart van de groenten die erin gaan voor de kindjes ! Verder kan je idd gewoon zogauw je met de bijvoeding begint in stukjes aanbieden (rapley) als ze alleen borstvoeding/kunstvoeding gehad hebben. Bij fruit hebben wij dit altijd gedaan, bij groenten doen we het vanaf het begin in stukjes of grof gesneden. Maar als je het liever wil pureren kan je dat doen met iets van een staafmixer/blender. Invriezen kan je doen idd, maar ik weet niet hoe je dat kan doen, vries nooit wat in voor onszelf of de kinderen. Misschien gewoon iets van kleine plastic bakjes met een dekseltje gebruiken? Hebben ze bij bijv xenos nogal eens, maar geen idee of dat geschikt is ! Maar daar kunnen vast genoeg andere je mee helpen !
Voor het invriezen gebruik ik de via bekers van Avent die ik ook gebruikte voor het invriezen van de borstvoeding. Maar er zijn genoeg andere kleine potjes die je daar voor kan gebruiken en die je kan kopen bij de Hema, Action en Prenatal. Stukjes groente en fruit kan heel goed. Ze verslikken zich niet zo heel snel. In het begin zullen ze wat kokhalzen maar het gaat al heel snel heel goed. Hier in ieder geval, kan natuurlijk niet praten voor anderen . Maar ik was verbaasd over hoe snel Beau stukjes kan eten. Vlees en vis geef ik liever nog niet. Vandaar dat ik ook vers maak want in potjes zit het al gauw.
jamie begon met 3,5 maanden met het eten van groenten en fruit. voor fruit gebruikte ik of potjes of vers (banaan, peer, kiwi, appel, mango, meloen) dit heb ik nooit geprobeerd om in te vriezen. en om zoveel mogelijk vitamine te bewaren kan je het best maken en meteen geven (zeker als je banaan gebruikt, het gaat er echt smerig bruin uitzien als je dat een half uur laat staan) voor groenten keek ik altijd even op internet. kolen zijn geloof ik nog niet goed voor je kindje (krampjes) ook ui en champignonnen enzo mag hij nog niet hebben. maar dat kan je allemaal terug vinden op internet. ik maakte groenten wel altijd voor een paar x. dan kookte ik bv 6 aardappelen ofzo en 0,5kg wortels of boontjes of aubergine, courgette, spinazie,... en deed ik prakkies van maken (in het begin met de mixer, vanaf een maand of 7 gewoon met de vork prakken) en zacht vlees erin: hamlappen, kip, vis of beetje gehakt ofzo... ik deed dan 3/4 groenten - 1/4de aardappelen of rijst of spagetti en heel klein beetje vlees (vlees wel mixen!) en dan in potje in de vriezer... als we dan eens weg moesten haalde ik het 's ochtends uit de vriezer en had jamie toch lekker vers eten. nu is het een stuk makkelijker en eet hij gewoon: wat de pot schaft of potjes
wat je ook kan doen is: groenten apart koken en in vriezen in kleine porties. als jullie dan eens aardappelen of rijst eten heb je er maar een potje groenten uit te halen en klaar. dat kan je dan mixen met jullie aardappeltjes enzo... wij deden dit als we bij iets pikants gingen eten dan pakten we voor jamie groentjes uit de vriezer
voor het invriezen gebruiken wij de avent-bakjes en de bakjes van de etos (gekleurde stapelbare met deksel, 6 voor 4,99) wij eten vaak pas om 6 uur en dat vind ik te laat voor de kleine omdat hij om kwart voor 7 ongeveer al zijn laatste voeding krijgt. 1x in de zoveel dagen kook ik een aparte pan met aardappels en groenten die staafmix ik, verdeel in porties en vries ik in. 1 doe ik in de koelkast voor de volgende dag. in stukjes geven heb ik hier nog niet gedaan. ik voel me er niet lekker bij en gepureerd gaat hier super, hij vindt het allemaal lekker! Ik vind het maar niks om mijn zoontje constant te zien kokhalzen, hij went er vanzelf aan! Brood krijgt hij wel in stukjes en dat gaat steeds beter, met fruit doe ik af en toe een geprakte banaan oid erdoor ipv gepureerd. Fruit vries ik trouwens nooit in maar maak ik elke dag vers. Vlees geef ik af en toe. Evenals een potje, als ik werken ben. pasta en rijst wil ik mee beginnen als hij 8 maanden is.
Wij vriezen groente ook in. 1 x in de twee weken staan we een avond te koken. We hebben dan wortels, snijbonen, bloemkool, broccoli, bietjes en spinazie (die laatste twee mogen maar 2 x in de week). We doen ongeveer 2/3 groente, 1/3 aardappel en gehakt of tartaar en doorheen. Dit vriezen we in in de bakjes van Avent en Nuby. Zo krijgt ze elke dag iets anders te eten en hoeven we niet apart voor onze dochter te koken. Ze krijgt nu namelijk om 16.00 uur groente en wij eten later. Hier is echt niets mis mee, je moet het alleen de avond van te voren uit de vriezer halen en laten ontdooien in de koelkast. Wij zijn begonnen met de staafmixer, maar nu doen we het in de keukenmachine, omdat het eten dan grover is en ze er dus ook op moet kauwen. Ze is gewend aan stukjes, want ze krijgt bijvoorbeeld ook brood.
Oké thanx allemaal, hier kan ik wel wat mee! En 't invriezen was idd bedoeld voor de groentes, niet voor 't fruit.
invriezen deed ik zelf nooit. Ik maakte en doe dat nog steeds op de dag zelf het fruit en de groentje. Voordat hij met ons mee at (met de pot dan). Had ik de bebea babycook. Echt een superhandig ding om van alles in klaar te maken.