Onze zoon is in januari 3 geworden en al vanaf oktober helemaal droog overdag doet alles op de wc plassen en poepen, alleen als die naar bed gaat overdag en in de avond wil die een broekje aan, ik heb gezegd er geen probleem van te maken, hij wil hem ook snel af als die er wat in heeft gedaan, maar nu begint die dat die hem af wil maar bang is in bed te plassen hij vindt het vies in zijn eigen plas, nu wil ik natuurlijk graag meegaan, maar hoe pak ik het aan, ik ben ook bang dat die misschien in bed gaat plassen en daardoor zelf van streek raakt of iets. Ik moet er wel bij zeggen bij ons in de familie (mijn kant ) hebben de mannen heel lang in bed geplast allemaal. (tot 8-12 jaar en alles geprobeerd maar net droog te krijgen)
Mijn zoontje is er nog helemaal niet mee bezig. Toen mijn dochter 2 dagen op de wc plaste gaf ze aan geen luier in de nacht aan te willen en dat vond ik prima. Ik heb een zeiltje op bed gelegd en haar het vertrouwen gegeven. Ze heeft nooit in haar bed geplast. Wel pakte ik haar rond 23.00 uit aar bed en deed ze een plas en lag haar dan slapend weer terug.
De een zegt er uit halen en de ander zegt niet er uit halen Heb mijn dochter voor het slapen gaan laten plassen, 2/3 uur later nogmaals moet voeden (zoontje van 5 weken) dus haal mijn dochter er 's nachts ook nog 1 keer eruit. Eerste 3 dagen wel een plasje gedaan, bed verschoond, gezegd dat ze daar niets aan kon doen.. Nu gaat het goed! Verder 's middags niet veel laten drinken en na het eten helemaal geen drinken meer..
Hier ging het met dochterlief hetzelfde als bij Linda84. Zelf aangeven dat ze het wilde. Haar nog best een lange tijd laten plassen als we zelf gingen slapen. In bed eerst een zeiltje, later enkel zo'n rechthoek uit het kraampakket. De keren dat het nog mis is gegaan, zijn op 1 hand te tellen. Succes!
MIjn dochter was gelijk dag en nacht zindelijk. Eerst nog een tijdje snachts een luier omgegaan maar dit vond ik toch wat zonde van het geld ze bleven toch droog. Dochter wilde de luier echt niet af. Toen heb ik de luiers op zolder gelegd en gezegd dat ze op waren. Het was even huilen maar ze ging slapen en hefft nooit een ongelukje gehad. ik haal haar er ook niet uit. wel geprobeerd maar ze sliep altijd te vast. ze roept ons gelukkig als ze moet plassen snachts. Dus ik zou zeggen gewoon uitlaten en idd event. een zeiltje eronder
Mijn net vierjarige is ook nog steeds niet 's nachts zindelijk. Hij plast zijn luier overvol elke nacht, vaak lekt het zelfs. Hij wil erg graag zonder luier, maar ik heb hem verteld dat dat pas mag als hij een paar nachten zijn luier droog kan houden, omdat ik niet elke nacht zijn bed wil lopen verschonen. Hij voelt het ook echt niet, heel soms vergeet mijn man wel eens zijn nachtluier om te doen, en dan plast hij doodleuk in bed en wordt dan midden in de nacht huilend wakker omdat het zo koud en nat is.
Is hij wel elke ochtend nat en weet je zeker dat hij er niet in plast omdat hij het wel makkelijk vindt? want als hij steeds nat is en er niet expres in plast kun je weinig doen dan afwachten. Want anders wordt het steeds beddengoed verschonen (matras kun je wel beschermen met een waterdichte molton, maar verschonen moet je wel en dan zijn jullie allebei wakker). Hier zat er bij dochter een 8 mnd tussen (2j2mnd en 2j10mnd), ze wilde heel graag maar was nooit meerdere nachten droog. Afgesproken toen als ze 3 nachten droog was dat ze zonder luierbroekje mocht slapen. En ineens lukte het. Zoon was meteen dag en nacht droog (23 mnd), maar kreeg een terugval `s nachts na 2 maanden. Nu is hij sinds feb. weer droog, maar durven zijn luierbroekje niet uit te laten. Hij vindt het prima om met naar bed gaan `s avonds er een aan te trekken en trekt hem zelf weer uit `s morgens. Dus wij laten het maar zo voorlopig...
Ik doe het toch anders dan sommigen hier. Ik laat mijn kinderen (water) drinken wanneer ze maar willen. Dorst is dorst. Ik haal mijn kinderen niet uit bed om nog een keer te plassen. Mijn opvatting: nachtzindelijkheid is echt een lichamelijk proces. Hun lijf moet de urine-aanmaak zelf gaan verminderen door het dag-nachtritme, en als de blaas vol is moeten ze daar wakker van worden. Beide processen verstoor je volgens mij door ze vanaf de middag minder te laten drinken dan ze zouden willen, en door ze wakker te maken om te plassen. Wij deden eerst nog een luier of broekje om voor de nacht, en als ze 3 nachten droog waren gebleven mocht hij uit. We hebben maar heel weinig ongelukjes gehad in bed (tip: waterdichte molton onder het hoeslaken. als het een keer mis gaat, is de matras in elk geval nog droog en schoon. ook handig bij spugen...) En overdag gingen ze ook al veel eerder zonder luier in bed dan voor de nacht. Zoon was 3,5 toen het zover was (maand of 4 nadat hij overdag zindelijk was), dochter 2,5 (1-2 maanden nadat ze overdag zindelijk was). Daarmee zijn ze vrij vlot - het is helemaal niet raar als een kind met 5 of 6 jaar 's nachts nog niet droog is. Het is gewoon iets heel anders dan de blaascontrole die je moet ontwikkelen om overdag je plas op te kunnen houden.
Maar dan heeft jouw dochter niet slapend geplast. Want als je slaapt denk je niet aan die sticker en plas je ook niet bewust . Hier is de status: - dochter 1 was binnen 2 weken na dagzindelijk ook nachtzindelijk. Zij wilde geen luier meer om, en heeft in de eerste week 2 keer in bed geplast. dit was in augustus vorig jaar, sindsdien altijd droog. - dochter 2 is sinds juli vorig jaar dagzindelijk, en sinds een paar weken nachtzindelijk. Ik merkte de laatste weken dat de luier gewoon droog blijft altijd, en heb hem gewoon uitgelaten. Nog geen ongelukken gehad. - zoontje is sinds nov 2012 dagzindelijk, en nog niet nachtzindelijk. Ik heb de kinderen nooit wakker gemaakt om te plassen, vind ik zielig. (zou echt niet van gediend zijn als iemand mij uit warme bed zou trekken en vragen om mijn broek uit te doen en meteen te gaan plassen). Hier ging het vanzelf bij de meiden, en bij zoontje zal het ook vanzelf gaan.