Hoi Ilse, Hier ben ik al weer met een vraag.. We hebben de vorige keer contact gehad omdat ik lang bezig was met voeden en dit gaat nu perfect! Nog bedankt hiervoor! Het is toen gebleken dat mijn ventje en ik spruw hebben, hier worden we nu ongeveer anderhalve week voor behandeld maar kan niet zeggen dat het echt veel beter wordt. Heb trouwens alleen klachten aan één borst, voeden is pijnlijk, laat veel los en de tepel is paars. De andere borst is niet pijnlijk en aanleggen en drinken gaat prima. Mijn vraag is als volgt, ik heb toen contact gehad met een wijkverpleegkundige en zei vertelde dat ik de gekolfde melk in de vriezer moest weggooien en dit heb ik gedaan. Nu heb ik volgende week en over 2 weken iets waardoor ik een hele middag en avond weg ben. Hiervoor was ik dus een voorraad aan het kolven. Nu mag ik de melk niet bewaren omdat dit weer tot besmetting zou leiden. Wat kan ik nu het beste doen, flesvoeding in huis halen voor die dagen? Of is er een manier om toch gekolfde melk te geven zonder kans op (her) besmetting? Via goolge lees in namelijk hele verschillende meningen, borstvoeding zou wel mogen als je het eerst verhit tot 60 graden? Ik hoop dat je hier antwoord op kan geven! Groetjes Butterfly
Fijn te horen dat het nu met het voeden beter gaat! Ik begrijp dat je wordt behandeld voor spruw. Als het middel werkt moet je met een paar dagen enorme verbetering zien. Wat jij beschrijft geeft me te denken. Of je hebt geen spruw, of je gebruikt een middel wat bij jou niet aanslaat. Indien het eerste (met name dat je schrijft dat de klachten nu alleen aan 1 borst zijn en dat de tepel blauw verkleurt) dan mag je ook gewoon de melk geven..... Indien het middel niet werkt dan moet je inderdaad oppassen. Dan hebben jullie nog spruw. kan je niet nu een voorraadje kolven voor die eerste dag? Ik neem aan dat je tijdens je dagje weg ook kolft. (Anders krijg je daar echt last van) die melk in een koeltasje bewaren en thuis invriezen, dat maakt meteen een voorraad voor het tweede dagje weg. Nog even terugkomend op die blauwe tepel. Dat klinkt mij als vaatkramp. Dit kan ontstaan door net iets verkeerd zuigen, of gewoon omdat je er aanleg voor hebt. Dit kan ook helse pijn opleveren, zeker wanneer na de voeding de doorbloeding weer op gang komt. Vegelijk het met schaatsen in de winter of sneeuwballen gooien zonder handschoenen, de kou aan je handen. Als je dan later weer binnen bent en de doorbloeding wordt beter...dan heb je erg pijnlijk tintelende vingers. Herken je hierin je klachten? Heb je ook last als je overgang van warm naar koud hebt? Laat maar weten dan mail ik je daarover verdere info. Succes voor zover Ilse
Hoi Ilse, Ik merk niet echt klachten als ik van warm naar koud ga (ga ik even op letten) Ik merk het vooral tijdens het voeden dit blijft namelijk pijnlijk. Ook als ik onze zoon anders aanleg. De tepel is meer paars dan blauw en inderdaad na het voeden ook lang pijnlijk. De BH (of shirt) is pijnlijk op de tepel en ook bijvoorbeeld de douchestraal erop. Ik heb van het andere borst dus geen last (ook nooit gehad) Ons ventje heeft vooral na het drinken parelmoer glanzende lipjes. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel een beetje twijfel of het wel echt spruw is, aan de andere kant kloppen veel symtomen wel. Bovendien heb ik ook een vaginale schimmelinfectie die blijft zeuren.. Het is geen probleem om nu te beginnen met kolven alleen als ik wel spruw heb dan is dat toch ook nog gewoon besmet als ik het over een week geef? Groetjes Butterfly
Inderdaad, heb je helemaal gelijk in. Als je nu kolft en het is wel spruw dan is het besmet. Als je inderdaad nog steeds een vaginale schimmel hebt moet je wel bedacht zijn op spruw. Maar de kans is dan ook heel groot dan een smeer middel niet werkt, dat is veel te oppervlakkig. Ik weet niet welk middel jullie nu gebruiken? Ik zou terug gaan naar je huisarts en het voorleggen. Dat er geenverbetering optreed. Weet hij ook van de vaginale schimmel? Dan kan hij beter een middel voorschrijven wat je moet slikken. Dat komt in je hele systeem en werkt krachtiger. Als je ten tijde van je middagje weg nog behandeld wordt dan kan je best die afgekolfde melk nog geven. Beter iets dan niets. Of wat je zelf al eerder schreef, verhitten tot 60 graden. Voor een keer is dat ook niet erg. Ik mail je ook nog even een stukje over vaatkramp. Misschien dat je daar nog wat in herkent. Succes, Ilse
Hoi Ilse Bedankt voor je antwoord, heb voor vrijdag een afspraak gemaakt met de huisarts voor de 'spruw' moet zij het maar even beoordelen. Als ik het goed begrijp mag ik gewoon beginnen met het kolven van een voorraad. Als we dan nog spruw hebben kan ik het dus gewoon geven (bevat het dan niet te veel infectie dat het weer erger wordt of is spruw gewoon spruw?) Mochten we dan vrij zijn van spruw dan kan ik het dus verhitten tot 60 graden, stomme vraag.. maar hoe moet ik dat doen. Ik verwarm het nu aubain marie maar hoe weet ik dan dan het warmer is dan 60 graden? Groetjes!
Hallo Butterfly, Inderdaad, zolang jullie nog worden behandeld kan je de melk nog wel zo geven. Anders kan je de melk voor gebruik even verhitten. Je kan de melk uit de vriezer dus wel gewoon geven als je deze van te voren even verhit. Ik gaf aan minstens 60 graden. dan moet je wel lang verwarmen (pasteurizen is 30 minuten op 62,5 graden). De 60 graden geld wel als grens om alles wat met spruw in aanraking is gekomen te reiningen (spuugdoekje, lakentjes, etc) Natuurlijk ook alle speeltjes etc. uitkoken. Je kan de melk ook (makkelijker) even kort tegen de kook aanbrengen. Denk in seconden en niet in minuten. je kan de melk in een pannetje doen en aan de kook brengen (tot er langs de zijkant net bellejtes naar boven komen). Laat dan de melk afkoelen en geef het direct. Je kan ook au bain marie doen en dan een thermometer gebruiken. (je hebt van die vleesthermometers die je erin kan hangen) Je kan bijvoorbeeld het water laten koken en dan de warmtebron uitzetten. De temp zit dan onder de 100 graden. Hoe hoger de temp hoe meer er aan stofjes in de melk kapot gaan. De schimmel gaat dood bij temperaturen van boven de 65 graden. Officieel (in laboratorium settings) worden bacterien en schimmels gedood door 30 minuten bij 65 graden te verhitten. Voor de melk is dat niet echt doenlijk. Dus even tegen de kook aan is het meest practisch. Succes Ilse
Hoi Ilse Bedankt voor je antwoord! Het is me helemaal duidelijk en inderdaad is dan tegen de kook aanbrengen het makkelijkste (ook voor de papa!) Bedankt en ik zal je nu voorlopig met rust laten hoor! Groetjes
Succes, enne, als je meer vragen hebt ben je welkom hoor! Ook andere moeders worden weer wijzer van vragen zoals jij die stelt! Groetjes Ilse