Spruw en borstvoeding tijdelijk stoppen, kan dat?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mikki77, 16 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Auw...ik en mijn zoontje hebben spruw :cry:

Vorige week vermoedde ik het al en ben ik naar de huisarts gegaan. Maar volgens haar was er niks aan de hand. Was ik toen maar op mijn strepen gaan staan. Want vervolgens heb ik het hele weekend branderige tepels gehad en een onrustige baby, en vanochtend zag ik ineens dat mijn tepels helemaal ontstoken zijn. Plus mijn zoontje wil/kan niet meer drinken bij mij :cry: Hij drinkt heel kort en heel onrustig...steeds trekken aan mijn tepel en loslaten, waardoor ik gigantische pijn krijg. Ik durf hem nu ook niet meer aan te leggen, want het doet gewoon teveel pijn. Hij heeft vanochtend een uur liggen krijsen en was ontroostbaar, en van pure ellende heb ik hem maar een flesje hypo-allergene kv gegeven (die dronk hij gelukkig wel goed).

Nu ga ik zometeen Nystatine ophalen bij de apotheek, en Daktarin voor zijn billen, want hij heeft nu dus ook luieruitslag...

Nu vraag ik me af, kan ik mijn tepels even een beetje rust geven door een dagje geen bv maar alleen kv te geven, of loopt mijn productie dan meteen terug? Hoe lang kun je maximaal de bv onderbreken?
    Ik weet dat ik last ga krijgen van stuwing, maar ik als ik het tijdelijk kan onderbreken wil ik dat toch graag proberen...

2. Joveli

Joveli Niet meer actief

Je zou ook ipv kunstvoeding kunnen kiezen voor kolven?
    Dit heb ik wel gedaan tijdens de spruw, ik kolfde alle voedingen gewoon af. Scheelde mij een hoop pijn en mijn zoontje kreeg wel gewoon goed zijn voeding binnen.

Is dit misschien een ideetje?

3. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik bedacht dat net ook...stom dat ik daar niet eerder aan dacht :oops: Maar ik ben zelf ook helemaal van de rel door dit gezeik...pfff... :rolleyes:

Weet jij (of iemand anders) toevallig of ik bij de thuiszorgwinkel ook een handkolf kan huren..? Ik heb niet zo'n zin om een duur apparaat te moeten kopen voor die korte tijd...

4. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Dat heb ik ook gedaan... voeden was gewoon TE pijnlijk... ik zou trouwens Daktarin Gel vragen voor je zoontje die schijnt veel beter te werken! en Daktarin ZALF voor je tepels gebruiken want door de gel gaan ze kapot en heb je kans op kloven....

Over de handkolf durf ik niet te zeggen... gewoon ff bellen ;)

5. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb Daktarin voor mijn zoontje gevraagd, maar volgens de doktersassistente is die te 'pittig' voor hele kleine kinderen. Nystatine is zachter en schijnen ze lekker te vinden....?

Nu ga ik wel Daktarin voor zijn luieruitslag halen...is dat dan dezelfde Daktarin als die ook voor zjin mondje gebruikt kan worden? Zo ja, dan kan ik het wel proberen natuurlijk...misschien vindt hij het prima...

Ik vraag het ook wel even bij de apotheek...zelf dokteren lijkt me ook niet zo slim nu :rolleyes:

Bedankt voor de tips trouwens!

6. Eendje77

Eendje77 Lid

28 jan 2008
    68
    0
    0
    Ik zou het je niet aanraden als je graag langer borstvoeding wilt geven. Om twee redenen. Als je je kindje nu al went aan de fles is de kans erg groot dat het niet meer aan de borst wil drinken. En je voeding gaat hoogstwaarschijnlijk snel teruglopen als je een dag niet voedt. Je productie is nu nog helemaal niet stabiel.

Bij mij is het helaas verkeerd gegaan hierdoor. :( Mn zoon snapte na een paar keer uit een flesje drinken de borst al niet meer. Eindeloos (weken) geprobeerd om hem weer aan de borst te krijgen maar uiteindelijk niet meer gelukt. Ik ben toen wel gelijk gaan kolven en heb dat tot eergisteren nog gedaan. (mn zoon is nu 4,5 maand). Maar dat is geen aanrader.

Ik zou je adviseren om miconazolzalf te halen voor jezelf en dit na elke voeding heeel dun in te smeren. (ipv 4 x per dag zoals ze vaak aanraden) Als je erg dun smeert hoef je het er ook niet af te wassen. Na een dag ongeveer merk je waarschijnlijk al dat het minder wordt. Je kindjes mondje ook behandelen. En zowel jezelf als je kindje blijven behandelen tot het over is. Je kan hierover ook heel veel info vinden op http://www.borstvoeding.com

En nog een advies: smeer je tepels ook in met bv purelan of bepanthenzalf.
    Ik dacht op een gegeven moment namelijk dat de spruw maar niet wegging maar toen bleken mn tepels gewoon erg ruw te zijn van het vele kolven. (De huisarts zei: het lijkt wel of je te lang in bad gezeten hebt..)

Mocht je toch besluiten om tijdelijk niet meer zelf te voeden, ga dan in ieder geval kolven, desnoods de helft van de keren dat je normaal voedt, dan hou je je productie in ieder geval nog een beetje op gang, je zal dan daarna wel extra moeten aanleggen om je productie weer op peil te krijgen.

Hou even vol, ik weet hoe ontzettend pijnlijk het kan zijn! Maar als het je lukt om hier even doorheen te komen dan kan je daarna wel gewoon zelf blijven voeden, en dat is heel wat waard! Sterkte!

Groetjes Eendje

7. Eendje77

Eendje77 Lid

28 jan 2008
    68
    0
    0
    Vreemd dat de assistente zegt dat het te pittig is: ik kreeg gewoon Daktarin orale gel voor Sverre(toen ook drie weken oud), hij vond het niet vies trouwens. Ik hield me trouwens niet aan de gebruiksaanwijzing(op advies van de lactatiekundige): wij smeerde na elke voeding een klein beetje aan de binnenkant van zn wangen en op zn tongetje. (met een wattenstaafje, wel oppassen dat je geen zuigreflex opwekt..)

Ik denk trouwens dat de Daktarin voor de billen een zalf is? Voor het mondje moet je in ieder geval orale gel hebben.

Succes!

8. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Bedankt voor je advies! Super...
    Nog een paar vraagjes...is Miconazolzalf zonder recept verkrijgbaar? Want de ha gaat voor mij nu ook Nystatine voorschrijven. We moeten dat middel dus allebei gebruiken, maar als die Miconazolzalf beter is haal ik die voor mezelf.

En moet ik de miconazol en de bepanthen dan tegelijk op mijn tepels smeren, of om en om?

9. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Dit vraag ik me dus ook af. Hier ook al een hele tijd spruw, en dus ook kapotte billen..

10. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Miconazol is vrij te verkrijgen bij de apotheek.
    Ik zou je aanraden om purelan te gebruiken in plaats van bepanthen. Ik smeer de miconazol ongeveer twee keer per dag op, soms drie, en de rest van de voedingen de purelan. Dat heeft er voor gezorgd dat ik helemaal geen pijnlijke tepels meer heb!

11. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Nou dat is gek? Tygo kreeg dat wel met 3 weken, voordeel was dat het binnen een dag al beter met ons ging... trouwens de zalf is NIET voor in zijn mondje daar heb je echt de gel voor nodig. en de gel is weer niet geschikt voor je tepels die gaat plakken... ik deed de zalf trouwens na elke voeding smeren en de gel na elke voeding beetje in zijn mondje...

12. Eendje77

Eendje77 Lid

28 jan 2008
    68
    0
    0
    Volgens mij kan je eerst de miconazol smeren en dan de purelan eroverheen. Ik zou in ieder geval de eerste tijd dat je de miconazol gebruikt wel echt na elke voeding doen.

Ik weet niet trouwens of nystatine of miconazol beter is, heb zelf alleen miconazol gehad.

13. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb alles opgeschreven en ga nu naar de apotheek...meiden, bedankt :D
    Mijn vriend gaat straks een kolf huren bij de thuiszorgwinkel, dus dat is ook geregeld. Nu maar hopen dat mijn zoontje daarna nog wel mijn borst accepteert, want die fles kunstvoeding ging er in als koek moet ik zeggen... :(

14. Joveli

Joveli Niet meer actief

Mijn lactatiekundige vertelde dat wanneer je kindje de borst al 'goed' kan drinken de kans klein is dat het fout gaat hoor.
    Wij zijn ook rond 3/4 weken begonnen met flesjes gekolfde melk (ivm spruw) en na 1 dag volledige gekolfde voeding gehad te hebben dronk hij de dag erna weer goed uit de borst.

15. Eendje77

Eendje77 Lid

28 jan 2008
    68
    0
    0
    Hou er ook rekening mee dat het kolven misschien niet gelijk de eerste keer goed gaat: je borsten moet daar ook even aan wennen. Maar dan kan je in ieder geval de druk eraf kolven als het voeden echt niet gaat.

Je zou ook om en om kunnen doen: de ene voeding kolven en de volgende voeding de borst geven. Maar probeer zo snel mogelijk je kindje weer aan de borst te nemen, dat is toch het mooiste, en voor de toekomst het handigst.

Ik heb zelf zo'n ontzettende spijt dat ik toen niet heb doorgezet en gewoon door de pijn heen heb gevoed. Ik vind het nog steeds echt ontzettend jammer dat ik zelf mn kindje niet heb kunnen voeden. Laat er nog steeds wel eens een traantje om. :( (Na al die emmers die ik heb volgehuild in het begin..)

16. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je kunt idd tijdelijk stoppen met bv en daarna weer beginnen. Relacteren heet dat. Kost alleen heel veel moeite, tijd en energie en ik zou er niet aan beginnen zonder dit goed te bespreken met een lactatiekundige !
    Beter is om als het te pijnlijk is te kolven en dat aan je kindje te geven. Evt. met de hand kolven als kolven met een kolf nog te pijnlijk is. En toch proberen om je kindje zoveel mogelijk aan de borst te houden.

Informatie voor je huisarts/apotheek over spruw

Niet alleen smeren met zalf is belangrijk. Hygiene is ook heel belangrijk ! Hier wordt het e.e.a. heel duidelijk uitgelegd. En belangrijk is dat je nog 1 week á 10 dagen doorsmeerd als de klachten over zijn omdat je anders kans hebt dat de spruw snel terug komt.

Hopelijk heb je je kindje straks snel weer pijnvrij aan de borst. En als je nog vragen hebt dan horen we het wel ;)

Mocht je nog een goede lk zoeken die kun je hier vinden.

En wat betreft het huren van een kolf. Ik weet niet precies de prijzen uit mijn hoofd. Maar bij een huurkolf moet je altijd een persoonlijk setje kopen (schelpen, slangen, flessen e.d.) Volgens mij kun je voor dat geld net zo goed een handkolf kopen. Nou dat even ter overweging.

17. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ik heb tijdens de kraamweek al met een elektrische kolf gekolfd om mijn productie op gang te brengen, en dat ging perfect. Dus ik denk dat het wel gaat lukken.

Ik kan zoooo goed begrijpen dat je verdriet hebt om het feit dat het niet gelukt is met de bv... Ik riep voor de bevalling altijd: ik ga het gewoon proberen, maar als het niet lukt maak ik er geen drama van en wordt het gewoon de fles. Maar als je eenmaal bezig bent met bv, en je ziet dat je kind er goed op groeit, dan heb je er heeeel veel voor over om het te laten slagen.

18. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Ja ik zit ook te twijfelen tussen een elektrische huurkolf en een handkolf. Die handkolf verkopen ze bij de thuiszorgwinkel voor 55 euro. En zo'n elektrische is te huur voor 24 euro plus 2,50 per dag.
    Maar is het niet heel zwaar om alle voedingen met een handkolf te kolven? Ik heb zo'n idee dat je er een onwijs lamme hand van krijgt :)

En wat betreft hygiëne...bedankt voor de link...ik had vanochtend al alles in de was gegooid en loop de hele dag al als een bezetene mijn handen te wassen...

19. Nemo

Nemo Niet meer actief

Eerlijk gezegd had ik gedacht dat de prijzen van een handkolf en een kolfsetje dichter bij elkaar zouden liggen.

Met een handkolf is idd wat meer werk. Maar als de tsr is geweest kun jet het vacuum erop houden totdat de melk niet meer spuit. Het is dus niet dat je continu zit te "pompen".

Oh en mocht je wel willen gaan huren op zich heeft Vos ook een goede kolf de Ameda. Mocht je later alsnog besluiten om de kolf te kopen dan gaat hetgene wat je aan huur hebt betaald van de aanschafprijs af.
    Boven in het bvgedeelte staat er een linkje van.

20. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Nemo, bedankt! We zijn toch maar voor een elektrische huurkolf gegaan...
    Ik heb hier nu de Ameda Symphony, en het gaat goed. Ik heb al een voorraadje in de koelkast staan voor vannacht ;)

Deel Deze Pagina