Ontstekingen :(

Discussion in 'Borstvoeding' started by Sabine88, Jun 26, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hallo allemaal!

Mijn dochter is 2 weken te vroeg geboren, was een kleine 6 ponder en heeft toch wel een wat moeilijke start gehad. Niet de kracht hebben om genoeg bv te drinken rechtstreeks uit mijn borst etc. We zijn toen begonnen met wat flesjes kunstvoeding erbij te geven, zodat ze wat op krachten kan komen en dan zelf flink uit de borst kan drinken. Wat gelukkig goed is verlopen!! ze is nu stukken sterker en vannacht heeft ze zelfs een voeding overgeslagen! (was al weer gestopt met fv en ook het kolven minder, om eens te kijken of ze nu genoeg kracht had om genoeg zelf te kunnen drinken).

Maar nu word ik vanaf zaterdag middag (uiteraard wanneer de zaterdag ochtend laatste kraamochtend was..:( ) last van een ontsteking in mijn linker borst, ik krijg hem maar niet weg. Gelukkig is na een flinke middag rust en 2 paracetamol wel de koorts weg en heb ik er ook geen last van, alleen dat het kolven stukken slechter gaat.

En tot overmaat van ramp heb ik deze ochtend in dezelfde borst nog een ontsteking ontdekt.. Ik had stiekem gehoopt dat ik me dochtertje vannacht vaak moest aanleggen (ook met het oog op de andere ontsteking) en dat het dan minder zou worden, maar helaas slaap madam deze nacht lekker door hihi ;) .

Nu was mijn vraag eigenlijk wat moet ik nou doen? Het masseren van de ontstekingen werkt niet, hete douche werkt niet plus is extreem gevoelig doordat mijn tepels net pas een beetje aan het herstellen zijn, dus ik ben echt ten einde raad. Nu met deze 2e ontsteking krijg ik helemaal niks uit de borst gekolfd, terwijl hij toch echt flink op knappen staat :$ .

Hoe masseren jullie de harde plekken weg? zal ik daar dan iets in fout doen waardoor het me niet lukt om het weg te masseren. En mijn verloskundige vertelde me dat zo gauw de koorts terug komt dat ik dan pas moest gaan bellen voor evt anti biotica? maar mijn kraamzorg vertelde me dat als ik de harde plekken niet weg krijg dat ik dan al moet gaan aandringen voor de antibiotica? En mag ik dan ook nog wel gewoon bv geven?? :(

2. happymama

happymama Niet meer actief

Miss een warme doek erop en neuspray halen voor t tsr en dan kolven als ze doorslaapt . Ontstekingen heb ik geen ervaring mee, maar Miss is dit de manier om iig je borst leeg te krijgen !

3. Lenne

Lenne Actief lid

May 16, 2011
    218
    0
    16
    Inderdaad eerst een warme natte doek op je borst en daarna masseren in de richting van je tepel. Niet je tepel zelf dus, gewoon over je borst van buiten naar binnen. Het kan helpen om iets van olie of bodylotion te gebruiken (of zeep onder de douche) dan is je huid niet zo stroef. Wel goed afspoelen voor de voeding natuurlijk. Vervelend dat je er last van hebt joh, ik heb het zelf ook vaak gehad dus ik weet hoe het voelt! :( Onder de warme douche begon de melk bij mij vaak vanzelf te lopen als mijn borst echt vol zat, dat haalde de ergste druk er al vanaf.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Een hete douche is niet goed, een warme douche is beter.
    Je kunt ook een teiltje voldoen met warm water en daar voorover in hangen met je borsten.
    Dan aanleggen of kolven. Belangrijkste is dat je je borsten leeg krijgt. Je kunt eventueel de huisarts bellen voor syntocinonspray, dat helpt om de melk te laten toeschieten.

Wat je nu hebt is trouwens nog geen borstontsteking, maar een verstopt melkkanaaltje. Bij een echte borstontsteking heb je flinke koorts en voel je je zo belabberd dat je niets meer kunt (denk aan een stevige griep - voelt net zo). Een verstopping die je laat zitten kan wel leiden tot een borstontsteking!

5. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

Oct 11, 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    Hier werkte het goed om onder de douche te kolven of om aan de ontstoken kant te kolven op het moment dat Niek aan de andere kant dronk ( de ontstoken kant wilde hij heel slecht drinken)

6. linnie27

linnie27 Fanatiek lid

Jun 6, 2011
    1,389
    0
    0
    Ik heb ook borstontsteking gehad, kon het niet eens aanraken dus was een hel om weg te wrijven. Ik gebruikte ook warme doeken, maar kreeg te horen van mijn huisarts dat ik koude compressen op de plek moest leggen tegen de ontsteking. Maandverband in vriezer leggen en dan in je bh doen.
    Ook heb ik antibiotica gehad omdat het niet over ging en de koorst niet wegging. Maar je mag gewoon geven met die antibiotica, wel had ik het idee dat de productie helemaal naar beneden ging, maar dat is ook weer goed gekomen.

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Koude compressen alleen tussendoor om de pijn te verlichten! Maar vooral niet te lang, bij een borstontsteking moet je borst LEEG en dan zijn warme compressen echt beter!

Share This Page