Spruw?! En daktarin, miconazol en fluconazol helpt niet.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Stoffeltje, 26 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Beste Ilse,

Mijn zoontje krijgt nu ruim 8 maanden borstvoeding en ik was ook van plan nog even door te gaan met voeden, maar het gaat nu wel heel erg moeilijk. Sinds begin april heb ik spruw in mijn borsten. Tijdens het voeden heb ik nergens last van, maar na het voeden heb ik uren last van flinke steken en een branderig gevoel in mijn borsten. Ik word er gewoon door belemmerd in mijn functioneren.

Ik ben begonnen met het smeren van Daktarine orale gel, hier gingen mijn tepels van kapot. Daarna heb ik Miconazolcreme gekregen, daar kreeg ik nog meer pijn van aan mijn tepels. Nu heb ik sinds vorige week vrijdag fluconazol 200 mg gekregen die ik twee weken 2 maal daags na het voeden moet slikken. Na een week merk ik nog steeds geen verbetering, het gaat eerder slechter. De huisarts adviseerde me te stoppen met de medicijnen maar had verder geen opties meer. Ik ben nog niet gestopt met slikken omdat ik had gelezen op internet dat fluconazol enkele dagen tijd nodig had om te gaan werken.

Vorige week heb ik ook een lactatiekundige op huisbezoek gehad en zij kon bij mijn zoontje niets ontdekken en ik leg hem ook prima aan. Maar ja na het kolven heb ik het ook dus dat wist ik eigenlijk wel. Ik heb haar weer gebeld maar ik krijg geen reactie. Vind ik overigens wel jammer want dat is voor een jonge moeder vaak net de druppel om te stoppen met voeden. Maar goed dat zal ik haar nog aangeven.

Je begrijpt misschien dat ik ten einde raad ben en graag van jou een "second opinion" krijg. Ik hoop dat ik nog even door kan voeden. Ik geef nu trouwens nog 's ochtends en 's avonds.

Alvast bedankt.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi,

Wat rot dat je nu elke voeding zo'n last hebt. Zowel met kolven als met aanleggen.

Normaal gesproken, bij gebruik van de standaard middelen moet je snel (binnen enkele dagen) van de pijn klachten af zijn. Dan gebruik je nog 5-10 dagen na het verdwijnen van de klachten.

Fluconazol is al een sterker middel.
    Ik

Ik geef je de volgende link:

http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/

Daarin schrijft een (binnen BV kringen geroemd man) zijn ervaring bij gebruik van verschillende medicijnen.
    Over diflucan schrijft hij bijvoorbeeld
    " Soms duurt het zelfs zeven tot tien dagen voordat de pijn zelfs maar begint te verminderen. Neem contact op met je arts als er na zeven dagen totaal geen verbetering is. Als er na tien dagen nog geen verbetering is, helemaal geen, dan is het erg onwaarschijnlijk dat fluconazol gaat helpen."

Lees zelf alles over spruw op deze site even door. wellicht kan je er nog wat mee.

Naast dit verhaal schiet me wel nog wat anders te binnen. Ik weet niet of het uberhaupt mogelijk is maar zou het kunnen dat je zwanger bent.

Van verschillende mensen weet ik dat ze in eerste instantie (nog voor ze zelfs maar een vermoeden konden hebben) dachten zeker een candida infectie te hebben, echter geen symptomen bij kindje.Wel hele zere tepels, branderig, echt pijn. Aanleggen goed bekeken, niets aan te zien. Kolven...ook pijn. Behandeling met daktarin, geen resultaat, t/m fluconazol, geen resultaat. Totdat ineens bleek dat de betreffende moeders zwanger waren. In 70% van de gevallen hebben die moeders last van heel erg pijnlijke tepels.

Nogmaals, ik roep het maar, weet natuurlijk niet of het uberhaupt een kwestie is.

Succes en hou me van het vervolg op de hoogte..

Ilse

3. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Beste Ilse,

Ik kan inderdaad zwanger zijn maar ik kan pas volgende week testen. Maar doet dat dan ook zo'n pijn in de borst? En gaat het over of moet ik dan stoppen? En ik ben dus al vanaf 11 april zo aan het sukkelen terwijl ik 6 april mijn eerste dag van de menstruatie heb gehad. Na koninginnedag laat ik het weten.

Omdat ik het verhaal over diflucan op die site had gelezen ben ik inderdaad ook eigenwijs geweest en tegen het advies van de huisarts in door blijven slikken. Vanmorgen had ik voor het eerst minder last met voeden, dus wie weet. Als die fluconazol echt niet blijkt te helpen is gentiaan violet dan nog een optie? Ik heb begrepen dat fluconazol al een best heftig medicijn tegen spruw is (400 mg p.d.) Al zou ik stoppen met de borstvoeding lijkt het me toch niet gezond dat die schimmel blijkbaar zo heftig in mijn borsten aanwezig is.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord dat ik al gekregen heb.

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Allereerst zou ik de behandeling van diflucan nog even voortzetten.

En inderdaad, vanaf dag 1 van de bevrcuhting kan je lichaam zo reageren. Nog ruim voordat je het zelf weet dus.

Het doet ook echt pijn helemaal in de borst, op de tepels, het voeden is niet grappig.
    Het gaat wel over maar verschilt heel erg per vrouw.

Ben benieuwd......

Succes voor zover

Ilse

5. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Hoi Ilse,

Ik ben in ieder geval niet zwanger op dit moment. Vandaag is de menstruatie begonnen. Wel fijn dat ik ondanks de borstvoeding zo'n regelmatige cyclus heb.

Het gaat iets beter, mijn linkerborst is bijna pijnvrij, mijn rechterborst is nog gevoelig en dan vooral de tepel en niet meer zo erg in mijn borst. Hopelijk gaat het zo als bij mijn linkerborst, dan ben ik snel van de pijn af.

Ik vroeg me nog af of gentiaanviolet een alternatief is als de klachten niet volledig verdwijnen?

En complimenten voor alle duidelijke antwoorden die je hier op het forum geeft!

6. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Hoi Ilse,

Gisteren was ik redelijk enthousiast vandaag ben ik voor mijn gevoel weer helemaal terug bij af. Vandaag al de hele dag pijn. Het is de laatste dag van de fluconazolkuur. Ik weet echt niet meer wat ik nu moet doen. Heb je nog suggesties?

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Stoffeltje,

Dat is balen zeg, dat het ineens weer slechter gaat!

Ik zou zelf nog de kuur wat verder doorgaan. Zoiets schreven ze ook in de links die ik in de vorige antwoorden gaf. Heb even de tekst niet meer precies in mijn hoofd. Zeker omdat het eerst beter leek te gaan.

Overigens kan die pijn ook samen hangen met de menstruatie. Vaak worden de borsten vlak voor de menstrautie wat gevoeliger. Maar goed dan zou het niet ineens meer pijn moeten gaan doen. Is het een echte menstruatie........heb je een testje gedaan........

Als verder niets helpt kan je GV proberen. heb er veel positieve verhalen over gehoord maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Kan je daar dus niet meer mee helpen dan de link die je al had gekregen.

Succes en hopelijk snel toch weer beter.

Ilse

8. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Hoi Ilse,

De oplossing is voor mij gevonden! Ik ben vorige week woensdag naar een homeopaat geweest op aanraden van de lactatiekundige en ik ben op dit moment klachtenvrij.

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden!

9. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Stoffeltje,

Ik heb je zojuist al prive gemailed.

Groet,