Hoi Mirjam, Saskia en Heidi, Mijn dochtertje gaat 4 dagen in de week naar de creche. Daar drinkt ze 2 flesjes afgekolfde melk. Ik geef 2 flesjes van beide +/- 130 cc mee. Vaak drinkt ze dit leeg, soms laat ze tot 60 cc staan. Ze drinkt uit Tommee Tippee met speen nr. 1. Gisteren, toen ik haar ging afhalen, kreeg ik de opmerking dat ze wel heel veel moeite moet doen voor haar flesje. Ze stelde voor om een speentje nr 2 te gaan gebruiken. Vandaag werd dit weer gezegd, omdat ze bij het eerste flesje 30 cc had laten staan, en bij het 2de flesje had ze 60 cc laten staan. Vandaag had ze na het flesje ook nog wat gehuild. Maar ik heb zelf toch wat schrik om een "sneller" speentje te gaan gebruiken, namelijk om volgende redenen: 1 : Kan mijn dochtertje "lui" worden door een snellere speen? Zou het kunnen dat ze dan liever een flesje gaat drinken, dan de borst? Of is dit op haar leeftijd (5.5 maand) allemaal geen probleem meer? 2: Ik kan nu op mijn werk NET voldoende kolven voor haar. Ik heb schrik dat ze door een snellere speen meer wilt drinken, waardoor ik haar KV zal moeten bijgeven. Dat wil ik echt vermijden... Zou u hierover advies kunnen geven? Alvast heel erg bedankt!
Belangrijk is ook om te kijken hoe lang ze over het flesje doet, ook wanneer ze 30 of 60 laat staan. Daarnaast zien hoe ze groeit, hoeveel voedingen ze neemt buiten de twee voedingen op het kdv en of ze eventueel inhaalt bij je. Wanneer ze tevreden is met minder, zou ik niet heel veel veranderen. Misschien kun je beter de 2 flesjes verdelen over 3 voedingen? Sommige kindjes nemen liever vaker een kleinere portie. Zeker kindjes die bijvoorbeeld last hebben (gehad) van reflux achtiger klachten leren zichzelf dit aan. Kun je vertellen hoe haar groei gaat, of ze tevreden is, hoe lang ze over het flesje doet en hoe "gretig" ze de voeding neemt? En wat ze naast de flesjes op het kdv nog krijgt (wanneer jij thuis bent dus, ook nachtvoedingen) Hoor het graag!
Ze groeit erg goed, haar lijntje blijft hetzelfde stijgen. Ze weegt nu 5.5 kg en 62 cm. Ze drinkt smorgens om 8u bij mij. Dan slaapt ze in de creche ongeveer tot 12u, als ze om 13u nog slaapt, dan wordt ze wakker gemaakt voor haar flesje. Dan krijgt ze rond 16u (soms ook pas om 17u) nog een flesje. Tussen de 2 flesjes slaapt ze nog 3 kwartier. Ik heb wel het gevoel dat ze snachts inhaalt. Ze wordt om de 3u wakker, dan leg ik haar aan, en drinkt ze ongeveer 10 minuten heel actief. Als ik een dag thuis ben met haar, laat ik haar overdag ook om de 3u drinken, ze vraagt daar meestal ook wel om. In de creche kan ze blijkbaar langer zonder voeding. Haar 3 flesjes geven wordt moeilijk, omdat ze zo lang slaapt in de voormiddag... Ze doet 20 tot 30 min over het flesje. Gisteren was ze na haar flesjes niet tevreden geweest.
Nu ik er zo over nadenk... Ze slaapt in de creche een langer stuk door dan snachts. Dat lijkt me toch niet goed. Hoe kunnen we dat oplossen?
Sommige kindjes drinken op het kdv inderdaad minimaal, en sluiten zich als het ware af: veel slapen. Thuis (op dagen dat ze dus niet op kdv zijn) hebben ze een ander ritme. Dat ze 's nachts inhaalt is juist goed wanneer ze overdag zo weinig drinkt. Ik zou hier niet te veel aan veranderen nu: ze heeft het nog nodig en wanneer je gaat ingrijpen verstoor je haar ritme waar ze het wel goed op doet qua groei etc. Nachtvoedingen horen er ook nog bij op deze leeftijd. Veel kindjes die 's nachts drinken halen tot wel 25% van hun dagelijkse voedingsbehoeften uit deze nachtelijke voedingen: hele mooie melk dus! Ik zou me niet zo'n zorgen maken. 20 minuten over een fles is niet erg. Dit is gewoon haar tempo. En zolang ze groeit.... Groetjes, Heidi