Hallo, Alweer 8,5 maand geef ik borstvoeding. Vooraf nooit gedacht zo ver te komen, dus ik ben er erg trots op. Toch ben ik nu op het punt dat ik langzaam wil gaan afbouwen. Dit is ongeveer ons huidige schema: 6.00u bv Slapen 8.30u bv 10.00u fruit Slapen 12.00u bv+ boterham 14.30u bv Slapen 16.30 warme maaltijd + Beetje bv 18.30 bv Slapen 22.30u bv De tijden kunnen wat variƫren natuurlijk. Nu drinkt ze om 12.00 u meestal maar een borst. Dan leg ik haar een uurtje later nog eens aan de andere borst aan omdat ik bang ben voor een productiedaling. Maar dan drinkt ze om 14.30u ook weer een borst en leg ik haar na het slapen nog een keer aan en dan met de warme maaltijd niet meer. Nu dacht ik om 's morgens na de bv een boterham of pap te geven, en rond 14.30u een soepstengel oid met een bekertje water. En 's middags alleen rond 13.00u bv. Na de warme maaltijd wat yoghurt ipv beetje bv. Of zou ik het fruit en de soepstengel moeten omdraaien omdat ze anders 's morgens zo veel krijgt. Krijgt ze dan nog genoeg bv? Hoeveel cc zou ze nu nog nodig hebben per dag? Ze drinkt per keer uit een flesje tussen de 100 en 130 cc. Of moet ik dan kunstvoeding bij geven, dat zou ik jammer vinden. Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is.
Overleg even op het bureau over hoeveel kunstvoeding om aan te vullen. Evt. kun je ook donormelk overwegen. In principe adviseren we om 1 voeding per keer te vervangen, en dan een week later een volgende. Zo blijft je productie het langst op peil.