spruw en kolf

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Suprise, 30 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    Nichtje 1 heeft haar kolf uitgeleend aan nichtje 2 en nu heeft dochter van nichtje 2 spruw. Volgens de huisarts zou dit komen van het uitlenen van de kolf. De kolf opzich is al maanden niet gebruikt aan gezien de dochter van nichtje 1 al 5 maanden geen bv meer krijgt. Nu is mijn vraag kun je spruw overdragen via de kolf.
    De twins van nichtje 1 heeft 1 wel andere geen spruw gehad. en dochter heeft ook spruw gehad. Ze heeft voor alle drie de zelfde kolf gebruikt en dus voor dochter van nichtje 2 en die heeft nu dus ook spruw.

Concrete vraag kun je spruw overdragen via de kolf.

Gr suprise

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Mij is altijd geleerd dat je spruw idd kunt overdragen via de kolf. Dat het lastig uitkookbaar is.

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb altijd geleerd dat candida albicans (de bacterie die spruw veroorzaakt) boven de 60 graden dood gaat. Daarom moet je ook moedermelk die besmet is met spruw verhitten tot boven 60 graden. Dus het lijkt mij dat als je de kolf stevig uitkookt, of steriliseert want stoom is meer dan 100 graden, die bacterie dood moet zijn.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.885
    113
    Ja dat kan.

5. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    ben er al achter heeft te maken met open of gesloten systeem. bij een open systeem kan de melk bij de motor komen, en dat krijg je dus niet schoon. heb voor mijn vriendinnen een antwoord en weet ook waar ik straks zelf op moet letten bedankt voor het reageren

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het kan, maar het hangt erg van de kolf af.
    Alles wat in contact met de melk komt moet je kunnen uitkoken, dat vermindert de kans op besmetten.
    Bij handkolven kan dat.
    Bij electrische kolven kan bij sommige types zoals de Medela mini electric melk in het motortje komen via de slangetjes. Dit is overigens wel te reinigigen, sommige lactatiekundigen laten alcohol of reinigingsmiddel door het motortje pompen.
    Modernere pompen en huurkolven hebben allemaal een gesloten systeem, waarbij melk in de motor niet voorkomt.

De schimmel die spruw veroorzaakt leeft op vrijwel iedereens lichaam. De kans dat de baby de spruw gewoon van haar moeder heeft gekregen en niet van de kolf is vrij groot.

7. Suprise

Suprise Fanatiek lid

14 mei 2012
    2.293
    1
    36
    thnx dirksmama kun je me ook vertellen hoe ik spruw straks zelf kan voorkomen?

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je gevoelig bent voor schimmels, behandel dan aan het einde an je zwangerschap preventief vaginaal. De meeste babies lopen hun besmetting op in het geboortekanaal.

Verder: handen wassen, alleen goed schone vingers in de mond van je kind. Evt. speentje, kolf etc. dagelijks uitkoken, en alles op 60 graden wassen.

Deel Deze Pagina