Overproductie 1 borst

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by 0Marleen0, Oct 18, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

Apr 1, 2011
    152
    2
    18
    Hallo,

Vanaf het begin dat ik borstvoeding geef, nu 11 weken heb ik al last van overproductie. Met tijden gaat het goed, mijn dochter kan dan prima drinken. Wel bied ik maar 1 borst aan waar ze genoeg aan heeft. Ze drinkt nu ongeveer een keer of 7 per 24 uur en groeit erg hard, tussen de 400 en 200 gram in de week.
    Nu merk ik dat 1 borst weer erg vol aan het raken is voor een voeding waardoor ze onrustig drinkt en last van krampjes krijgt. De andere borst gaat prima. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Door die ene borst s morgens nadat ik die gegeven heb helemaal leeg te kolven, deze borst wordt dan wel pas na ongeveer 6 uur weer gegeven, of kan ik deze het beste leegkolven als ik de andere borst heb gegeven waardoor de borst na ongeveer 3 uur weer gegeven wordt?

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Ik zou niet de borst leeg kolven na een voeding of tussendoor. Dit stimuleert alleen maar meer je productie.

Ik zou alleen de spanning eraf kolven en deze weer aanbieden als die "aan de beurt" is. Zo zal je lichaam zich aanpassen aan wanneer deze borst gegeven wordt.

Groetjes Saskia

3. 0Marleen0

0Marleen0 Actief lid

Apr 1, 2011
    152
    2
    18
    Hallo,

Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad de borst niet helemaal leeggekolft, maar een klein beetje, nu gaat het gelukkig weer goed, toch blijft deze borst hier gevoelig voor.

Nu heb ik nog een vraag, ik moet over een paar weekjes weer gaan werken en wil een voorraadje melk opbouwen. Omdat ik heel gevoelig ben voor overstimulatie ben ik erg voorzichtig met extra kolven, hoe kan ik dit het beste aanpakken om teveel melk te voorkomen?

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

Apr 17, 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Ik zou 1x per dag nakolven.
    Doe dat in de ochtend, omdat je dan over het algemeen het meeste melk hebt.
    Doe dit niet 15 minuten of tot de borst leeg is, maar ongeveer 5 minuutjes.

Zo kan je toch een voorraadje aanleggen maar je borsten niet overstimuleren.

Begin hier ongeveer 1 a 2 weken van te voren mee.

Kolf op je werk alleen die tijden dat je eigenlijk je kindje zou aanleggen.

Groetjes Saskia

Share This Page