spruw en sterilon?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Mamamarin, 5 feb 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamamarin

Mamamarin VIP lid

5 mrt 2006
    5.590
    0
    0
    Mijn zoon van 4,5 week en ik hebben spruw. Hij in de darmen met als resultaat een zere onderkant. En ik heb zeer pijnlijke tepels.
    Via de huisarts hebben we al een middel gekregen.
    Nu heeft mijn moeder het telkens over het feit dat ze vroeger na elke voeding sterilon op de tepels moesten sprayen. Ze zegt dat ze zo spruw voorkwamen. Klopt dat? Ik heb zelf het gevoel dat je dan de natuurlijke weerstand van de huid van je tepels naar de knoppen helpt of zou dat meevallen?
    groeten Femke

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Nee, niet doen hoor!!! Dat werd vroeger gedaan omdat ze dachten dat daarmee de tepel schoon bleef zodat de baby eraan kon drinken. Wat je doet is dat je juist alle natuurlijke flora van de huid om zeep helpt. De huid droogt uit en is zeer vatbaar voor van alles wat graag op die lekkere warme plek met lekkere zoete moedermelk wil groeien. Dan denk ik aan schimmels/gisten (spruw) of aan bacteriën die normaal niet op die plek komen omdat ze worden "verdreven" door door de normale huidbacterien.

Het krijgen van spruw is gewoon pech. Belangrijkste oorzaak is verminderde weerstand en de juiste condities voor de candida om te groeien. Veel voedende moeders hebben er last van. Waarom de ene vrouw het wel en de andere het niet krijgt weet men niet.
    Een antibiotica kuur kan een oorzaak zijn omdat daarmee de bacterien worden gedood. Er is dus voldoende plaats voor Candida.
    Ook vrouwen die bekend zijn met schimmel infecties (denk aan voetschimmel) zijn meer vatbaar. Mogelijk dat er in hun systeem iets is waardoor ze vatbaarder zijn voor schimmels. (Vaak hebben die vrouwen ook in de zwangerschap al last van vaginale schimmelinfectie (ook veroorzaakt door Candida).
    Mensen met suikerziekte zijn vaak ook bekend met schimmelinfecties.

Het kan zeer hardnekkig zijn. Behandel altijd jullie beide en wees zeer streng in de hygiene. Smeer zeker 10 dage door na het verdwijnen van de klachten.

Als je na enkele dagen geen effect van de medicatie ziet vraag dan een ander middel.

Lees meer over spruw in de nieuwsbrief die de VBN speciaal voor artsen heeft geschreven.

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk kijk onder informatie / informatiebladen. De eerste gaat over candida infecties.

Heel veel succes

Ilse

Deel Deze Pagina