Mijn dochter is nu 2 maanden en weigert ineens de fles met afgekolfde melk. In haar eerste paar dagen heeft zij bijvoeding gekregen uit de fles, dit ging prima. Na ongeveer 5 weken ben ik begonnen met afkolven en haar opnieuw de fles aangeboden. Dit ging in zoverre goed dat ze de fles wel accepteerde van mijn man, maar niet zoveel dronk. We hebben haar 1 keer per week een flesje aangeboden en sinds een week of 2 weigert ze ineens volledig. Ik heb het ook al zelf geprobeerd, maar ook dan pakt ze de fles niet. Soms zit ze wel wat te sabbelen op de speen, maar drinken wil ze niet. Wat later gaat ze heel hard huilen (gefrustreerd denk ik) en hoef ik het al helemaal niet meer te proberen. Ik moet nog een hoop dingetjes proberen hoor, maar wat is de beste frequentie om te gaan oefenen zonder dat ze er van in de stress raakt? Ook een fopspeen wil ze niets van weten, gelukkig heeft ze niet extreem veel zuigbehoefte. Het deze ervaring al eerder gehad met mijn oudste dochter die na 11 weken ineens de fles ging weigeren (wat is dat toch met die meiden van mij?!). Uiteindelijk (na een maand of 6) is het redelijk goed gekomen, maar het is nooit helemaal vanzelf gegaan. Ik heb weinig zin in weer dezelfde weg, dus ik dacht nu maar eens even goed advies inwinnen... Alvast bedankt voor je reactie. Met vriendelijke groet Monique
Hallo Monique, Lastig altijd met die flessen. Probeer de fles als ze niet te hongerig is. Dan kan ze minder hebben en is sneller geïrriteerd. Probeer een ander de fles te laten geven, soms in een heel andere omgeving (bijvoorbeeld bij oma) Probeer niet elke voeding maar 1 of 2 keer per dag een beetje. Als het lukt kan je een keer wat meer proberen te geven of een hele voeding. Dan moet je wel zelf kolven, afijn dat weet je zelf wel. Soms kan de manier van aanbieden van de fles nog uitmaken: * Probeer de fles niet recht in de mond te stoppen maar laat de speen naar de bovenkant van het gehemelte wijzen (zo laat je je kindje ook aanhappen) * laat dan de speen als het ware over het gehemelte glijden en zorg dat de top van de speen op de overgang van hard naar zacht gehemelte komt (daar komt de tepel ook) * Als je kindje daar een prikkel voelt zal het zuigen gestimuleerd worden. Na zuigen volgt slikken en ademen. Zo krijg je een cyclus. * Wanneer die prikkel er niet komt dan wordt alleen de speen gevoeld voor in de mond. Vaak wordt er wat op gekauwd om daarna niets meer te doen..........Dat is geen onwil...ze weten gewoon niet wat ze aanmoeten met een flessenspeen die geen juiste prikkel afgeeft. * Het drinken uit een flesje vraagt een andere drinktechniek en dat moeten ze leren. Meid ik wens je heel veel succes! Ilse
Hoi Ilse, Dank je voor je antwoord. Heb nog een paar aanvullende vragen: * kan het kwaad om direct (binnen 5 minuten) de borst te geven als de fles niet is gelukt? of loop ik dan kans dat ze strakt helemaal niet meer wil (met het idee, ik krijg toch de borst wel) ? * Hoe lang moet ik proberen of ze haar speen pakt per poging. Totdat ze echt gaat huilen of maximaal 5 minuten bijvoorbeeld? Ze heeft er ook een handje van om de borst te weigeren als ze geen trek heeft (als het mij bijvoorbeeld wat beter uitkomt om een voeding wat te vervroegen), dus tussendoor of na een voeding de fles aanbieden heeft denk ik weinig zin. Ik bied haar nu dagelijks een flesje aan als ze goed is uitgerust en ik krijg dan in ieder geval wel even de kans, maar uiteindelijk is het nog steeds niet gelukt. We blijven proberen.... Heb je overigens ook misschien nog een speen/fles tip voor wat betreft merk, die de meeste kans van slagen heeft? Ik heb nu avent en heb pas een S-fles van Difrax gekocht. Groeten Monique
Hallo, Wat je doet is wel goed. Niet te lang proberen. Meestal gaat het beter als iemand anders de fles geeft (en jij liefst uit de kamer bent) omdat ze anders jouw wel ruiken en kiezen voor de bekende weg..... Probeer bij de eerste voedingssignalen een flesje aan te bieden. Dat betekend niet dat je ergens tussen 2 voedingen in komt maar zodra ze langzaam wakker wordt, gaat bewegen, gaat smakken of likken. Dat is een goed moment. Wacht je langer dan wordt het geduld minder en zal ze eerder er niet voor in zijn om iets nieuws te proberen. Wat je schrijft klopt wel. Je kan niet makkelijk zomaar een uur eerder gaan voeden. (Als voorbeeld) Als ze geen honger heeft en je biedt de borst (of fles) aan dan zal ze die zonder meer weigeren......is niet anders. Er is niet echt een speen die het meest geschikt is. Die jehebt zijn prima, probeer ze alleen niet allemaal in 1 week uit want dan kan ze ook niet meer wennen aan 1 soort. Veel succes Ilse