Helaas hebben we hier beide spruw. Afgelopen week al een lk geraadpleegd omdat het voeden erg pijnlijk was. Met wat tips ging dat een stuk beter maar sinds gisteren zie ik witte plekjes in haar mondje die vandaag flink toegenomen zijn en het voeden wordt weer pijnlijk. Via de lk heb ik gentiaan violet, straks voor het eerst gebruiken. Ik hoop stiekum hier flink wat positieve ervaringen te horen, wil er zo snel mogelijk weer vanaf.
Ja, hier een heel positieve ervaring! Bijna direct na de geboorte ook spruw geconstateerd. Direct begonnen met de gentiaan violet en binnen 1 dag waren én mijn kloven weg én de pijn was weg. Super dus. Voordeel ook dat je maar 1 keer per 24 uur hoeft te smeren. Wel is het lastig te voorkomen dat alles paars wordt, maar over het algemeen heb ik alles eruit gekregen in de was. Ik ga het (hopelijk hoeft het niet) volgende keer weer gebruiken. Succes!!
Heeft hier super gewerkt! Mijn zoontje had ook spruw toen hij een week oud was. Heb de gentiaan violet besteld bij eurolac.net (plus een extra flesje voor het geval we er weer last van krijgen) Inderdaad eens per 24 uur behandelen, jezelf en je kindje. Ze hebben eventueel ook speciale tepelzalf. De gebruiksaanwijzing die bij de flesjes zat vond ik niet zo heel duidelijk dus ik heb de aanwijzingen op borstvoeding.com opgevolgd. Als je de huid rond het mondje van je dochtertje met vaseline insmeert, wordt die niet paars. En eventuele vlekken in kleding krijg je er met gewone melk goed uit!
Hier alles wel weer schoon gekregen qua was maar helaas zijn we nog niet spruw vrij. Voel m'n borsten nog flink met voeden en haar mondje zit er ook nog onder. Het is wel minder geworden maar nog niet weg dus. Vandaag ook al op haar billetjes ontdekt. Heb al 7 dagen gentiaan violet gebruikt dus mag nu eerst een week niet. Morgen maar even naar de huisarts denk ik en dan zonodig over een week weer Gentiaan Violet.
Hmm, wat jammer Wij vechten ook tegen spruw, maar ik heb geen ervaring met GV. Ik ben in eerste instantie begonnen met Nystatine. Ik heb lactatiebegeleiding in mijn kraamzorgpakket tot 6 wk na de bevalling, en ben regelmatig gecontroleerd geweest door de lk. Volgens haar is het nu weg, ik moet het laatste flesje nog opmaken. Mocht GV dus niet werken, dit kun je ook nog proberen. Ik heb het gelukkig zelf niet, maar smeer 2x per dag wel miconazol om te voorkomen dat het een heen en weer tussen mij en mijn dochters wordt. Ellende he? Sterkte!
ik heb de huisarts gebeld en kan tussen 11 en 12 terugbellen. Even zien wat ze voor ons hebben. Zal idd wel nystatine zijn. Miconazol kun je ook gewoon bij kruidvat enzo kopen toch? Moet je dat er weer afhalen voor het voeden?
Nou, ik breng het na een voeding aan, en laat het zitten omdat het ook dient ter bescherming van mijn oudste. Ik zou het even aan de HA vragen. De lk heeft dat bij mij niet gezegd iig.
Nu 3dagen bezig met gentiaan violet. Tot nu toe erg positief, in de wangen is het al zo goed als weg, op de tong nog een beetje. Alleen de paarse kleur is minder, ik heb nu een klein smurfinnetje. Nystatine heb ik 3weken gebruik, met geen resultaat en erg intensief in gebruik omdat je het 4x moet aanbrengen.
Hier is het op haar tong wel minder geworden maar ze heeft nog plekjes op beide lipjes aan de binnenkant, in haar wang en op haar kaak. Hier trok het meeste paarse na een paar uur weg. Deed het hier na de voeding bij haar met een wattenstaafje en bij mij aangezien ik met tepelhoedje voedt. Ik mag het deze week niet gebruiken dus nu maar wat via de huisarts. Heb nu nystatine. Zou ook voor mezelf zalf krijgen, denk idd miconazol alleen hebben ze dat niet meegegeven. Mn man kwam voor zichzelf bij de apotheek en toen gaven ze de nystatine alvast mee. Zo maar even bellen of dat vanmiddag klaarligt.
Ik heb bij de jongste ook spruw gehad. Ik heb ook nystatine gehad, ook voor mezelf maar dat hielp voor geen meter, bij mij dan. Toen micronazol gehaald en na elke voeding een dun laagje erop gesmeerd (apotheek deed trouwens alsof ik een moord begon. Of ik wel wist wat ik mijn kindje aan deed, ik weer. lk schreef het voor dus en ik neem aan dat die wel weet wat ze zegt). Mijn lk zei trouwens wel dat je beter de nystatine beter met je vinger in haar of zijn mondje kon verdelen. Spuitje komt niet overal bij. Gewoon een schoon gewassen vinger in een potje waar het spul in zit en dan maar smeren overal. Vergeet ook niet achter tong, gehemelte, in de hoeken. Nog een tip van mijn lk: de totale hoeveelheid van de nystatine verdelen over de voedingen die je per 24 uur geeft. Dus je beeb krijgt bij elke voeding dan een beetje. Dit geeft de schimmel namelijk veel minder kans zich opnieuw te ontwikkelen in de tussentijd dat je niet smeert. Vaak hoef je maar 4x of zo te smeren wat voorgeschreven staat. Ik was er toen binnen 1,5 a 2 weken vanaf. Ben nog wel eventjes door gegaan met smeren voor de zekerheid. Wordt ook geadviseerd. En alles wassen op 60 graden wat met melk in aanraking komt (ook kleertjes als je beeb spuugt), en alles 1x per dag uitkoken. Geen melk invriezen met spuw. Maar dat wist je denk ik al.
Ik heb voor mezelf idd miconazol. Behandel ons beide na elke voeding een klein beetje en het is bij R. al grotendeels weg na ruim een dag.