Hoe weet ik of kind genoeg drinkt?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Happy1980, 6 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happy1980

Happy1980 Fanatiek lid

14 jun 2007
    2.015
    0
    0
    verpleegkundige
    Gelderland
    Hallo allemaal. Hier even een vraag.

Ik heb wel sterk het gevoel dat mijn dochter niet genoeg voeding binnen krijgt. Ze begint steeds eerder te huilen. Soms al na een uur. Dan heeft ze net een uur gedronken. Verder heb ik ook het gevoel dat er niet zoveel in mijn borsten zit. Ze zijn als ik haar ga voeden ook na een paar uur, nog helemaal slap.
    's Ochtends als ik haar na 5 a 6 weer voeding geef, dan zijn mijn borsten wel echt vol en is ze na 20 minuten aan iedere borst klaar en is de borst ook echt leeg.

Ze slaapt 's nachts wel goed, moet haar meestal wakker maken voor een voeding. Ze doet wel lang over een voeding. Vaak een half uur per borst en wil dan ook echt twee borsten hebben.

Ze heeft 6 plasluiers en 3 a 4 poep luiers op een dag. Maar ze kan zichzelf nog niet warm houden 's nachts. En ze is nu nog niet op geboorte gewicht. Janna is nu 12 dagen oud.

Zou ze echt te weinig krijgen?

2. debie

debie VIP lid

5 jun 2007
    8.533
    0
    0
    Het kunnen ook regeldagen zijn. Als ze genoeg plast neem ik aan dat je voldoende hebt. Het is vraag en aanbod. Zelf heb ik eigenlijk bijna nooit harde borsten gehad, dus dat hoeft niet.
    Weet niet wanneer een kind weer op het geboortegewicht moet zitten maar als je echt twijfeld zal ik gewoon ff maandag het cb bellen.

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

artikel: krijgt mijn baby wel genoeg ?

Maar als jij denkt dat je dochter honger heeft dan gewoon aanleggen ook is dat "al" na 1 uur weer.

Mischien is het toch verstandig om even contact op te nemen met een vrijwilliger van de VBN of een lactatiekundige omdat je dochter nog niet op haar geboortegewicht is.

P.s. mijn zoontje groeide ook even niet goed. Heb toen de lk gebeld ze had wat simpele adviezen voor me en hij groeide weer als kool ;)

4. zonnetje08

zonnetje08 Actief lid

1 aug 2008
    159
    0
    0
    Het is heel normaal dat baby's de eerste paar dagen afvallen, meestal is dat een dag of 3-4 en vanaf een dag of 6-7 zie je dat hun gewicht langzaam weer omhoog gaat ongeacht of een kindje borst of flesvoeding krijgt.

Ik weet niet hoeveel de kleine is afgevallen? Als ze niet veel afvallen komen ze over het algemeen genomen ook minder snel weer aan wat kan verklaren dat ze nog niet op haar geboortegewicht zit, maar toch nu ze bijna 2 weken is, zou ze eigenlijk toch echt wel aan haar geboortegewicht horen te zitten. Ik zou zelf denk ik contact op nemen met de huisarts of een lactatiedeskundige en hem of haar vertellen dat je het idee hebt dat ze niet genoeg krijgt. Het kan ook zijn dat je nu in de regeldagen zit wat betreft je borstvoeding die met een dag of 10 (ongeveer) gaat veranderen van samenstelling. Ik vindt het in ieder geval wel zorgelijk dat ze nu nog steeds niet op haar geboortegewicht zit en ook dat ze zich nog steeds niet zelf warm kan houden wat normaal gesproken met een week tijd toch wel zo is.

Er zullen ongetwijfeld goed adviezen komen, maar persoonlijk zou ik als ik me zorgen zou maken contact opnemen met de huisarts of verloskundige of lactatiedeskundige etc etc.

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Persoonlijk zou ik voor bv "problemen"/vragen geen contact opnemen met een ha die hebben er vaak weinig kaas van gegeten.

6. Happy1980

Happy1980 Fanatiek lid

14 jun 2007
    2.015
    0
    0
    verpleegkundige
    Gelderland
    Heb haar net na de borst nog een flesje bij gegeven. Daar heeft ze nog 40 ml van gedronken. Nu is ze echt tevreden.
    Ligt nu heerlijk te slapen.
    Dus denk toch dat ze echt te weinig krijgt.

Maandag komt de wijkverpleegkundige, dan ga ik even overleggen!

Alvast bedankt voor de tips trouwens.

Zonnetje, ze is van 3140 naar 2840 afgevallen. En op dag 8 was ze 2980. Op dag 11 was ze dus 3038.

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

Het lijkt voor nu mishien de oplossing een flesje geven. Je hebt echter nog wel kans op tepel/speelverwarring.
    En met een flesje geven verstoor je het vraag/aanbod systeen. Het is n.m. zo dat als je meer vraagt er ook meer melk word gemaakt.
    Dus als je dat vaker gaat doen dan krijg je écht te weinig melk.

8. zonnetje08

zonnetje08 Actief lid

1 aug 2008
    159
    0
    0
    Ze mogen in principe 10% van het geboortegewicht afvallen om vervolgens daarna weer langzaam aan te komen wat nu dus ook wel gebeurd als ik het zo zie. Als ik heel eerlijk mag zijn zonder denk ik dat je tussendoor het beste wat af kunt kolven en zodra de kleine na de voeding weer begint te huilen een flesje bv gaat geven in plaats een flesje kv (niet dat ik daar iets tegen heb hoor, totaal niet) maar het zou maar zo kunnen dat de kleine toch niet goed aan de borst drinkt en daardoor te weinig naar binnen krijgt en dan is het logisch dat ze met een flesje van 40 erbij wel genoeg heeft.

Probeer dat de volgende keer eens en als dat goed gaat, houd dat dan aan tot de wv er is, misschien gaat er iets niet helemaal goed tijdens het aanleggen en is het met iets simpels op te lossen waardoor jij niet over hoeft op flesjes tussendoor. Zeker in het begin kan het heel erg moeizaam zijn om de borstvoeding goed op gang te laten komen, zeker als ze niet goed drinkt. Je kunt als het niet anders is altijd nog flesjes bij gaan geven maar als het niet nodig is is het zonde om het wel te doen.

9. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou dus niet een flesje nageven, ook niet met borstvoeding. Gewoon op verzoek blijven aanleggen, anders krijg je je productie nooit op peil. Gewoon zoveel mogelijk aan toegeven, dan ben je er zo snel mogelijk van af.
    Flesjes is veel makkelijker om uit te drinken voor die kleintjes, en je kan ook tepel-speenverwarring krijgen. En dan wordt het helemaal lastig.

10. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mirre is meer dan 10% afgevallen de eerste dagen en het duurde ruim 3 weken voordat ze weer op gewicht was. En daarna groeide ze als kool :D

Ik snap je onzekerheid erg goed. Persoonlijk zou ik niet gaan beginnen met flesjes (als je de BV wil volhouden natuurlijk), maar inderdaad regelmatig aanleggen, dan krijg je vanzelf weer meer melk. Ik hoop dat je wijkVK wel kaas heeft gegeten van BV, want dat is ook niet altijd het geval (helaas). Klinkt inderdaad als regeldagen, vooral aan toegeven = heel goed voor je productie!

11. Happy1980

Happy1980 Fanatiek lid

14 jun 2007
    2.015
    0
    0
    verpleegkundige
    Gelderland
    De wijkVk is geweest.
    En we gaan nu een kwartier per borst aanleggen. Daarna niks meer bijgeven. Ook moet ik haar laten komen. En mag ik haar niet meer wakker maken.
    Kijken hoe dat gaat.

Want zoals het nu ging zag ik het echt niet meer zitten.

Ze is trouwens de afgelopen dagen goed gegroeid. Ze weegt nu 3190. Dus boven geboorte gewicht!

12. Nemo

Nemo Niet meer actief

super nieuws dat ze nu zo goed groeit !
    Is er een reden waarom ze een kwartier mag drinken en niet langer ?

Deel Deze Pagina