Spruw hoe besmettelijk?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door popje, 16 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Vanmorgen was een vriendin van mij hier met haar even oude dochtertje (vandaag 1 jaar :) )
    Ze speelde wat op de grond tot dat de vriendin haar dochtertje de speen van mijn kind in haar mond had. Dus af gepakt, Later deed ze dat dus met de fles het zelfde.

Ik had het op zij gelegt. Maar mijn dochtertje vond hem toch en deed hem in haar mond.

Maar ze ( het dochtertje van de vriendin) had dus spruw gehad en heeft nog steeds last van....

Hoe besmettelijk is het eigenlijk. Wat moet ik nu doen?

2. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groepsleidster kinderdagverblijf
    Groningen
    Spruw is zeer besmettelijk en gaat makkelijk over en weer..vooral ook tussen moeder en baby (jij ook oppassen dus vooral als je bv geeft!)

Spenen,flessen, kolven etc elke dag extra goed uitkoken.

Spruw gaat uiteindelijk altijd vanzelf over maar dit kan heel lang duren (en heeeel vervelend zijn).
    Dus écht naar de ha en een schimmeldodend middeltje halen hoor!

P.s vind t ook een beetje vreemd van die vriendin dat ze er zelf niet wat zorgvuldiger mee omging toen ze bij je thuis was...

3. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    tis wel besmettelijk idd maar tegelijkertijd is het wel een schimmel die iedereen altijd bij zich draagt. hoe dat precies zit weet ik niet meer, maar weet wel dat niemand vrij is van candida. je krijgt er pas last van als de balans zoek is, en je dus meer ervan hebt dan gezond voor je is.
    als iemand weet hoe het exact zit dan hoor ik t graag :) mijn zoontje heeft het ook net gehad en ik vroeg me af hoe dat voor anderen is ivm kusjes geven

4. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Dat klopt...bijna de helft van de volwassenen draagt deze schimmel bij zich (candida albicans).
    Baby's hebben een veel lagere weerstand waardoor de kans op besmetten veel groter is.
    Zo kan de moeder de baby dus makkelijker besmetten terwijl de moeder zelf nergens last van heeft en de schimmel al jaren bij zich draagt.

Maar als je bv geeft en spruw krijgt kan je erg last van je tepels krijgen..

5. Nemo

Nemo Niet meer actief

Candida is een gist die iedereen bij zich heeft in de darm. Is de weerstand verlaagt dan kan die uitgroeien naar een schimmel (vaginale schimmel, luieruitslag of spruw).
    Het is besmettelijk maar hangt dus ook van hoe jouw weerstand is. Gewoon even goed in de gaten houden de komende tijd.

6. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Geef geen BV meer,

We letten ff niet op toen zagen we het kindje met de speen kruipen van mijn dochtertje,

Moet ik morgen naar mijn HA toe om een zalfje te halen?

Hoe lang duurd het dat mijn dochtertje het ook eventueel kan krijgen?

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je hoeft geen zalfje te halen hoor. Alleen als ze echt spruw krijgt en er last van heeft.

8. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen
    Ik heb een boekje waarin staat "ga altijd naar de dokter als je denkt dat je kindje spruw heeft"

Ik zou gewoon morgen even naar de praktijk bellen en je vraag voorleggen..waarschijnlijk kan de assistent je wel meer vertellen! Of een telefonisch spreekuur met de ha (hebben we hier wel) dan hoef je er misschien niet eens heen maar kan hij je advies geven (zou dat sowieso even doen hoor)

9. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Dan bel ik morgen ochtend wel even,
    Misschien valt het wel mee,
    Het kindje had er niet echt meer, ze was er 3 dagen vanaf. Maar ik weet niet hoelang het besmettelijk is en dat je het nog door kan geven.

10. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik ben doktersassistente ;)

11. mirwar

mirwar Bekend lid

22 apr 2008
    779
    0
    0
    Groningen

hehehehe cool! :D

12. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Nemo@ wat zijn de kenmerken van spruw?
    Waar moet ik nu opletten? Hoe lang duurd het dat mijn dochtertje het zou krijgen? zo als nu dan he vandaag spenen van elkaar in de mond gehad hoe lang duurd het dat ze het kan krijgen?

13. Nemo

Nemo Niet meer actief

Een witte waas in de mond die niet weg is te poetsen met een gaasje.
    Klakken met het drinken aan de borst, maar ik neem aan dat je met de fles ook wel wat kan merken. Je kindje kan n.m. pijn hebben met het drinken. Een parelmoerglans op de lippen. Of luieruitslag.

Ik heb geen idee hoe lang het duurt voordat er evt. iets te zien zou zijn bij jouw dochtertje.

14. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    bedankt nemo...

15. tinkerbel

tinkerbel Fanatiek lid

20 okt 2006
    1.932
    0
    0
    Almere
    Mijn kindje heeft ook spruw gehad, ze zijn er behoorlijk ziek van hoor. Je kan het ook niet echt missen, het hele mondje is spierwit (wij dachten dat het melk was eerst) het zalfje werkt vrijwel meteen. Ik smeerde het erop en na een uur was de helft al weg.

Tinkerbel

Deel Deze Pagina