Spruw,, hoe kom je er vanaf?!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door eef80, 13 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. eef80

eef80 Niet meer actief

hi meiden!

Ik heb een kleine dame van 8 weken oud. Ze heeft last van spruw. Het is echt maar een klein wit stipje wat je ziet in haar mondje (ontdekt door de kinderarts) en de KA zag nog stipjes in de wangen maar die heb ik nooit kunnen ontdekken. De klachten zijn: ontzettend veel klakken, onrustig en weinig drinken (gillen, huilen en dan weer 30 cc en dan weer 55 cc) dus de symptomn zijn ook echt spruw ondanks dat het zo minimaal lijkt!

Ik heb van de arts nystatine labaz gekregen en dit gebruik ik al 2,5 week maar ze drinkt misschien iets beter maar het stipje spruw wat te zien is wordt niet minder.
    Heeft iemand een idee of spruw altijd zichtbaar is? Of kan het ook verder in de keel zitten?
    En iemand ervaring met de nystatine? Voor mijn gevoel werkt het voor geen meter!

Ik steriliseer overigens na elke voeding de flesjes, speentjes. Was op 60 graden en ik geef uitsluitend flesvoeding.

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips!

2. vegeta

vegeta Lid

22 jun 2012
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Daktarin in de mond van je dochter? niet de hele lepel maar een klein dotje. werkte hier erg goed.

3. eef80

eef80 Niet meer actief

Ze drinkt trwns niet veel beter hoor! Gisteren nog 450 cc totaal (24uur) Erg weinig voor een 8 weken oude baby! Maar twee weken terug zat ze op 300cc voor de gehele dag, vandaar dat ik zei dat ze iets beter drinkt.

4. eef80

eef80 Niet meer actief

Toch ander spul proberen? Jij hebt wel goede ervaringen met daktarin? Baal een beetje dat ik die nystatine al 2,5 week voor niets gebruik.

5. eefje85

eefje85 Bekend lid

28 dec 2009
    592
    4
    18
    Kijk eens in het bv-topic, ookal geef je geen borstvoeding. Daar kun je veel over spruw en de behandeling ervan lezen. Zo is het bijvoorbeeld beter om na elke voeding een beetje nystatine in het mondje van je baby te smeren ipv 4xpd zoals in de bijsluiter staat.
    Sterkte ermee, ik weet hoe vervelend het is!

6. vegeta

vegeta Lid

22 jun 2012
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    ja erg goede ervaring met daktarin. wat ik heb gegeven na elke voeding een klein dotje op mijn pink in de mond aanbrengen en proberen goed uit te smeren. destijds heb ik het advies gegeven om minimaal een week door te smeren na verdwijnen van de spruw.
    daktarin word in de bijsluiter wel afgeraden voor zulke jonge baby's maar mijn dochter kreeg het in de eerste week. weet nog dat de kraamverpleegkundige door het vuur is gegaan om mij dit spul te mogen geven het word nog wel eens contra geïndiceerd. ooit is er iemand geweest die een jonge baby een hele lepel heeft gevoerd wat niet de bedoeling is...

hoop dat je er snel van af komt want het is echt naar.

7. eef80

eef80 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb net de HA gebeld voor daktarin! En ik ga even kijken op ht BV topic. Thanx!

8. WesDaan

WesDaan Fanatiek lid

10 sep 2009
    2.358
    6
    38
    hier werkte nystatine na 4weken nog steeds niet. ER bleven restjes zitten. Had inmiddels al 4 kuren versleten ( max 10 dagen houdbaar).

Eindelijk kreeg ik bij de HA daktarin gel, en dit werkte super met 2 dagen was het weg. Even een aantal dagen na gesmeert en weg was de boel.

Echter geven ze dit niet zo snel ivm verstikkingsgevaar, maar als je een klein beetje op je vinger doet en dat op de plekjes smeert is het geen gevaar.

9. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Hier ook vaak spruw gehad, echt rot is dat. Mijn dochter had ook bijna geen zichtbare plekken in haar mond maar ik herkende net als jij het klakken, tong uitsteken, slecht drinken.

Ook een paar keer voor niks nystatine gegeven, hielp helemaal niet. Eindelijk na lang zeuren bij 8 weken daktarin gekregen. Binnen 2 dagen was er niks meer te merken en het is ook nooit meer terug gekomen. Wel je tepels blijven behandelen dan! En je baby een paar dagen na de klachten verdwenen zijn nog blijven smeren. Niet te vroeg stoppen want dan komt het weer terug.

Snap niet zo goed waarom er nog nystatine gegeven wordt, lees zo vaak hier dat het niet werkt.

Succes!

10. Hajar

Hajar Actief lid

25 okt 2010
    302
    0
    16
    NULL
    NULL
    hier ook vaak spruw gehad. Na 4 kuurtjes Nystatine, dactarin gevraagd bij de HA. Onze kleine was toen 3 maanden en er werd moeilijk over gedaan maar toch gekregen. als je het voorzichtig met je vinger in zijn mondje smeert gaat het prima. Sindsdien geen spruw meer.

11. zustertje

zustertje Niet meer actief

gentiaan violet! Kun je via internet bestellen en het ideale is je hoeft het maar 1 keer per 24 uur aan te brengen.
    Hier ook een aantal keren spruw gehad niets hielp alleen gentiaan violet.

12. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Inderdaad dit wilde ik ook schrijven. Ik heb Gentiaan Violet gebruikt en weg was het. Super makkelijk online te bestellen

13. eef80

eef80 Niet meer actief

Hi meiden! Super bedankt voor jullie reacties!

Ik was vanmiddag behoorlijk boos. Ik had vanochtend de HA gebeld en kreeg de assistente. Het recept zou vanmiddag klaar liggen bij de apotheek. Wordt ik in de middag gebeld door de assistente.. De dokter was het er niet mee een om daktarin te geven ivm de leeftijd, te jong voor daktarin dus moest vanzelf over gaan. #*\>£¥*# Alsof ik bel terwijl er niets aan de hand is!! Ik kreeg het andere recept van de kinderarts dus de HA kan de boom in. Heb je toch ook niets aan hè?!

Vandaag weer brullen, gillen, krijsen en in totaal 260cc gedronken. Dat kan toch niet!!

Ik neem de tip van de violet nogwattus graag ter harte. Ik ga nu gelijk even speuren op internet! Hopelijk helpt het!
    Bedankt voor jullie reacties!!

14. RosaLynn

RosaLynn Fanatiek lid

5 mrt 2011
    1.791
    0
    36
    Wij hebben 3 kuren nystatine gehad en dat werkte niet! Dus vanaf 3 maanden krijgt ze na dr voeding mondje schoonvegen en een theelepeltje puur bosbessensap dit werkt beter dan wat we hadden. En daktarin wil de dokter niet voorschrijven

15. eefje85

eefje85 Bekend lid

28 dec 2009
    592
    4
    18
    Op eurolac.net kun je de gentiaan violet bestellen!

16. Maryam86

Maryam86 Bekend lid

17 mrt 2010
    527
    0
    0
    NULL
    NULL
    Inderdaad gentiaan violet! Hier heel lang gelopen met spruw omdat HA het niet herkende als spruw, dus had uiteindelijk zelfs een ontsteking op mijn tepels (geef wel bv dus). Ik ben gaan smeren met gentiaan violet, en binnen 3 dagen was de boel weer dicht en nog weer wat later waren we er al vanaf. Het werkt echt super! En je hoeft het maar 1x per 24u aan te brengen.

17. eef80

eef80 Niet meer actief

Hi meiden
    Bedankt voor jullie reacties! Ik heb het gentiaan violet nog niet besteld want ik kreeg toch een recept voor daktarin van de kinderarts. Deze zei dat gentiaan violet niet altijd helpt en daktarin veel vaker. Gezien we hier nu al zo ontzettend lang mee tobben toch maar besloten voor de daktarin te gaan. Ik hoop dat het helpt. Wat een drama is spruw!!

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    GV helpt hier helaas niet. Hier is het weer terug. R heeft maar 2 stipjes in haar mond maar ik voel het weer aan m'n borsten dus morgen maar weer even bellen.
    Nystatine hielp hier wel, ik gebruikte het wel na elke voeding en zelf miconazol na elke voeding.

19. vegeta

vegeta Lid

22 jun 2012
    17
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zelf gebruikte ik ook daktarin in combintie met miconazol. Hier heeft het erg goed geholpen. Hoop voor jullie ook.

20. Desii

Desii Actief lid

7 nov 2009
    271
    0
    0
    Hutje op de hei
    Onze zoon had best wel veel spruw, over witte vlekjes. Na 1 kuur Nystatine was hij er af. Het is erg besmettelijk dus alles goed wassen en strijken inclusief boxkleed en beddengoed. Gewoon alles waar hij mee in aanraking komt. Zelf ook extra vaak handen wassen..

Deel Deze Pagina