Wel of geen EXTRA borstvoeding bij diarree?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door zogelukkig, 29 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wel of geen EXTRA borstvoeding bij diarree?

1. Wel

2. Geen

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje heeft behoorlijke diarree voor het eerst in zijn leventje, het spuit zo zijn luier uit!

Hij is nu 14 maanden en ik voed normaliter nog 2x per dag, maar met dat warme weer leg ik een keer extra aan. Sindsdien heeft hij wel diarree (sinds eergisteravond). Komt dit door de extra moedermelk of komt het "gewoon" door het warme weer en extra vocht dat hij krijgt in de vorm van water en fruit (hij eet al weken geen brood en warm avondeten) of zal het een virusje zijn, iets verkeerds binnengekregen misschien?

Hij is verder niet ziek en heeft geen koorts.

Zal ik doorgaan of stoppen met een extra voeding geven?
    Bij diarree moet je juist veel blijven drinken ivm de kans op uitdrogen, zeker met dit warme weer, maar is moedermelk dan niet te vet en kan ik niet beter gewoon water en thee geven?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Moedermelk is net zo isotoon als ORS, dus bij diarree is het beter om te stoppen met water en sap en alleen moedermelk te geven, en ook even wat vaker dan gewoon. Onder invloed van de warmte en het vakere aanleggen verandert de samenstelling van je melk, minder vetten, meer vocht, suikers en zouten, net wat een kindje op zo'n moment nodig heeft.
    Daarnaast, als het een virusje is, wordt door het contact van de mond van je kind met je tepel jouw lichaam gestimuleerd antistoffen te maken tegen dat virus, waardoor jouw melk je kind helpt de infectie te verslaan.

Weinig vezels (geen brood en avondeten) kunnen ook een rol spelen. Maar ja met deze warmte eten veel kinderen erg slecht.

3. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou hetzelfde denken als Dirksmama :) Die BV is juist dan belangrijk, en als ie verder zo slecht eet, ga ja natuurlijk qua ontlasting al gauw wat meer richting de lekkere spuitpoep van de eerste maanden ;) Dan die warmte eroverheen, en dan ben je dus al snel aan de dunne...
    Lekker blijven geven dus, zo krijgt ie tenminste het een en ander aan voedzaams binnen. Water is altijd OK, maar fruit en sapjes bevatten veel fruitsuikers natuurlijk, en ik merk bij mezelf dat mijn ontlasting daar altijd wel dunner van wordt...

4. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Juist wel!!! Ikzelf geef hier als Jens niet lekker is zoveel mogelijk moedermelk (alles wat ik kan kolven). Zou lekker vaak aanleggen.

Dirksmama: Hoe zit dat dan, ik kolf fulltime, hoe weet mijn lichaam dan dat Jens een virusje heeft, of werkt dat mond tepel verhaal dan helemaal niet? Heb wel 5,5 maand live gevoed, maakt dat nog uit? En hoe zit het dan met kolven en antistoffen? Ze zitten er toch wel in hoop ik? Wel een mooi systeem!

5. zogelukkig

Thanks meiden!;)

't Is wel erg hoor; dit is geen dunne poep, maar puur water!
    Hij heeft net weer gedronken, speelt nu lekker.
    Fruit zal ik hem dan wel niet geven vandaag.

Ik wou vanavond chili maken, daar is hij dol op (mild natuurlijk), maar dat uitje en die rode nierbonen zijn nu misschien niet handig.

6. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Geen chili nee. Misschien wat rijst en pompoen of courgette... Klinkt duidelijk als een virus, nu met de koorts erbij. Diarree is dan een gezonde reactie, maar wel zielig en vervelend.
    Ik neem aan dat ik je de weleda billenbalsem niet hoef aan te raden? :D ;)

Succes!

7. zogelukkig

Alles d'r op en d'r in is Weleda!;)

Hij heeft niks gegeten (had rijst met groenten gemaakt), maar wou wel een droog crackertje en wat water. Allemaal prima.
    Nog een borst toe en ik denk dat hij zo wel zal slapen, hij mummelt nog wat.

Is pas de eerste keer dat hij zoiets heeft, maar wat zijn ze dan zielig he? Mijn normaal zo drukke mannetje wou zelfs met die warmte heel graag lekker bij mama plakken.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Je kind brengt je toch wel in contact met de virusjes die het bij zich draagt, via handjes, spuug, adem etc. en dan krijg jij het ook binnen, zodat je melk zich aanpast. Alleen bij het speeksel/tepelcontact gaat het sneller en directer.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Beterschap voor de kleine vent! Ik zou idd zeggen echt wel lekker laten drinken wanneer hij maar wil. Extra vocht en de natuurlijke werking net als ors van de borstvoeding kan je in zo een periode het beste gebruiken denk ik ;)!

Deel Deze Pagina