Ik heb al bijna 1,5 maand spruw. Voor mezelf heb ik al enige tijd een miconazol-creme en sinds een week of 2 ook een orale gel voor mijn dochter. Maar ik heb niet echt het idee dat het helpt... Of het doet heel erg pijn, of het jeukt als een gek! Nu gaat het bij mijn rechter tepel zelfs helemaal opzetten en wat bloeden. Volgens de arts op het cb moet ik even doorzetten omdat spruw erg hardnekkig is. Maar ik word er helemaal gek van! Meiden hier met ervaringen met spruw en misschien tips om de last wat te verminderen? Groetjes Lisszy
Ik ben er uiteindelijk vanaf gekomen door: - na elke voeding smeren bij jezelf en je kindje (je kunt kleinere dosisjes nemen ipv 4x een grote. Echt na elke voeding. - elke dag je bed verschonen, alles heel heet strijken - ipv wasverzachter azijn in het bakje voor de wasverzachter - matras strijken ter hoogte van je borsten - bh's heet strijken - shirts heet strijken - heeft je kindje ook luieruitslag? dat kan ook spruw zijn. Dan smeren met miconazolcreme 2x daags (andere tube dan voor jezelf) en na het verschonen gelijk en goed je handen wassen (ook na een plasluiertje). Nou ja, alles ontsmetten dus! Ik heb het ook heel lang gehad maar ben er toen vanaf gekomen. Er zijn ook andere medicijnen tegen spruw, als het volgende week niet beter is moet je huisarts echt actie ondernemen!
@Ireen Bedankt voor je reactie! Een aantal van je tips had ik al in praktijk toegepast maar er staan ook een aantal dingen bij die ik nog niet doe! Als je azijn bij de was doet, gaat de was er dan ook naar ruiken of valt dat mee? En ik kolf 3x per dag op mijn werk. Nou heb ik daar geen beschikking over kokend water, dus maak ik de kolf en onderdelen zoveel mogelijk schoon met heet theewater (uit zo;n apparaat). Is dat voldoende of doodt dit de schimmel niet? Ik zal het jammer vinden als ik moet stoppen met BV hierom. Denk er wel over om te gaan afbouwen maar ben er eigenlijk nog niet aan toe... Mijn dochter heeft geen luieruitslag of plekjes in haar mond. Maar uit voorzorg heb ik voor haar ook een kuur gekregen omdat ik er maar niet afkom. Die gel smeer ik drie keer 0,25ml) per dag en ze krijgt 5 keer per dag een voeding. Na de eerste en laatst voeding smeer ik niet omdat ze dan gelijk weer naar bed ga. En omdat die gel zo dik is en ze er misschien in kan stikken (volgens de ha), ben ik liever bij haar als ze het in haar mondje heeft.
Nou, ik zou dat water niet uit zo'n apparaat gebruiken. Dan liever goed heet water uit de kraan en alles goed afspoelen en daarna afdrogen met een schone doek. In zo'n apparaat zit dat water toch eventjes. Kraanwater is heel schoon. Liever dus heet water uit de kraan en als je geen tijd hebt om alles af te drogen ook nog even afspoelen voor het volgend gebruik. 3x per dag smeren is te weinig. Je hoeft niet een grote hoeveelheid te gebruiken. Je kunt gewoon wat op je pink doen en door het mondje gaan of een erwtje op een wattenstaafje en daarmee verdelen over het tongetje. Azijn bij je was zorgt dat alle zeep eruit gaat, dat is fijn voor je bh's en irriteert minder op je tepels. Het ruikt niet naar azijn, maar neutraal. Misschien iets minder lekker dan je gewend bent maar als je van de spruw af bent kun je over drie weken weer gewoon wassen zoals jij wilt. Bh's ook elke dag wassen he! En zoogcompressen zo min mogelijk gebruiken, en als je ze gebruikt vaak verschonen! Ik zou zeker niet stoppen nu puur vanwege de spruw. Als je zowiezo wilt afbouwen is dat natuurlijk je eigen keuze maar aan spruw is echt nog genoeg te doen. Bovendien wordt het voeden alleen maar makkelijker en leuker op den duur en het zou jammer zijn als je voor die tijd stopt. Je kunt even googlen, er moet ergens een wijzer zijn die je mee kunt nemen naar de huisarts, daar staat op wat huisartsen voor actie moeten ondernemen als het niet weggaat. Volgens mij van LLL of BV natuurlijk. Succes!
Ow sorry ik dacht dat je meisje jonger was! (mbt mijn opmerking over dat voeden na drie maanden makkelijker wordt, daar ben je dus al aanbeland!)
Ik heb ruim 3 maanden spruw gehad (althans, mijn zoon voornamelijk) en zowel de nystatine, daktarin en flucanazol hielpen niet. Met het oeroude middeltje gentiaan violet zijn we er eindelijk afgekomen. Veel huisartsen en apothekers kennen het niet, want het is een beetje in onbruik geraakt, dus heb het via eurolac.net besteld. Ik had eerst wat reserves, maar al 3 maanden mijn zoon met medicatie volpompen is ook niet ideaal natuurlijk. Echt een aanrader hoor!
Hi, Geef intussen geen BV meer, maar heb ook 6 weken pijn geleden vanwege spruw. Uiteindelijk toch nog 8 maanden volgehouden, waar ik dus wel erg trots op ben!) Mijn lactatiekundige adviseerde me naast de creme en gel om mijn tepels na het voeden te deppen met een mengseltje van azijn met afgekookt water. Op een zurige ondergrond groeien de bacteriën minder. En vooral niet je tepels met melk insmeren en aan de lucht laten drogen, want zo besmet je jezelf zeg maar. Mij heeft het in combinatie met zalf geholpen. Moet er wel bij zeggen dat ik op een gegeven moment maar gestopt ben en heb geaccepteerd dat ik wat meer pijn voelde bij het voeden, en toen ik gestopt was met smeren werd de pijn ook minder. Ik had de boel veel te week gemaakt.... Maar bij mij was het ook nergens aan te zien dat het spruw was, schijnt ook te kunnen, al blijf ik het hele spruw-verhaal vaag vinden. Als de lactatiekundige het niet weet en jij blijft pijn houden (terwijl het aanhappen en verder alles volgens het boekje gaat), is het spruw.... Sterkte ermee!
@Dirksmama Ik kreeg eht advies om een steriel gaasje om mijn vinger te doen e nvervolgend de gel met die vinger in het mondje van Zoë aan te brengen. En dit moet na het voeden. Maar Zoë vindt de gel behoorlijk lekker, ze zuigt het zowat op! De tip van azijn op mijn tepels ga ik ook proberen! Voorheen heb ik ook spruw gehad en toen smeerde ik alleen mezelf (voor mijn meisje wouden ze nog niks geven), toen ben ik ermee gestopt omdat de pijn alleen maar erger werd e n toen is het vanzelf weggegaan. Maar deze keer wordt het alleen erger als ik stop met de medicatie, dus smeer braaf door... @appeltje Waarom wordt gentiaan violet dan niet voorgeschreven door de huisarts? is het een medicijn of iets natuurlijks? Ik google het anders wel even.
Hier ook last van hardnekkige spruw, ga de tip met azijn op tepels en azijn in de wasmachine ook maar proberen. Elke dag bed verschonen is neem ik aan alleen nodig als je zonder bh slaapt? Wat een werk zeg. Je hebt er echt een dagtaak aan om spruw te bestrijden, wordt er eerlijk gezegd moedeloos van. Ik gebruik wel pads, maar die verschoon ik dan na elke voeding, is dat ook oké? Liefs