Mijn zoontje heeft nog steeds spruw. Hij krijgt nu weer een nieuwe kuur maar heb gelezen dat de afgekolfde melk wat ik had ingevroren ook 'besmet' is. Nu mijn vraag, ik had gelezen op borstvoeding.com dat je dit kan behandelen: Behandelen van spruw-melk Spruwmelk is na verhitten boven de 60 graden veilig om in te vriezen en gebruiken. Moedermelk is eerder fungistatisch dan fungicidaal: het doodt niet, maar voorkómt vermeerdering en vermindert de activiteit van de schimmel. Verse moedermelk is dus een slecht medium voor schimmelvoortplanting ondanks het hoge suikergehalte, vanwege die schimmelwerende bestanddelen. Maar de sporen die in de melk zitten kunnen deels wel overleven en later voor besmetting zorgen. Daarom luidt het officiële advies dus: weggooien. Maar je kan de melk ook behandelen, het is en blijft een perfect voedingsmiddel, hoewel een deel van de beschermende stoffen vernietigd zijn. * Pasteuriseren: 10 minuten op 62 graden. * Flash-heating: 15 seconden op 72 graden en vervolgens snel koelen: beter behoud beschermende stoffen dan gewoon pasteuriseren. * Even tot net aan het kookpunt brengen: is het makkelijkst, geen kookthermometer nodig. Nu heb ik geen kookthermometer dus wordt het de laatste optie. Kan ik nu de melk ontdooien, tot net aan het kookpunt brengen en dan afkoelen en weer invriezen? Of moet ik het per flesje dat ik wil (laten) geven het behandelen? Ik wil nl graag een voorraadje hebben, dit omdat ik lange examendagen heb en iemand anders hem moet voeden. En als de eerste optie niet kan, moet ik dan de reeds ingevroren melk weggooien (zou zo zonde zijn!)
hoi fijn dat je de moeite neemt om je melk te behandelen, het kost wat moeite inderdaad, maar het blijft waardevolle melk! Als je melk hebt ontdooid en behandeld, dan moet je het daarna niet opnieuw invriezen, maar aan je kindje geven. Dus inderdaad per flesje behandelen. Melk die je nog gaat afkolven en invriezen kun je wel eerst behandelen en dan invriezen. Maar eenmaal ontdooide melk die je behandeld vries je niet opnieuw in. Succes, ook met je examens! Mirjam