Sinds een paar dagen loopt het voeden met mijn 3 weken oude dochter niet zoals ik het graag zou willen. Ten eerste hapt ze een beetje lui. Ik heb er slecht op zitten letten een paar dagen, en nu doet ze haar mond dus maar half open en probeert dan mijn tepel naar binnen te zuigen. Dit doet zeer, alhoewel ze m'n tepel daarna wel goed vast heeft. Ik vraag me af hoe ik haar weer beter kan laten happen. Ik probeer haar nu al even te laten wachten (boertje tussendoor), zodat ze weer wat alerter is, maar dat naar binnen zuigen van die tepel lijkt me niet goed... Daarbij doet ze ditzelfde ook tijdens het drinken. Ze maakt dan soms (vaak nadat ze de eerste 10 minuten goed gedronken heeft) klikkende tss-geluidjes en het lijkt alsof het vacuüm in haar mond bij elke slok er af gaat, en ze dan m'n tepel weer opnieuw vast zuigt. De laatste dagen haal ik mijn tepel uit haar mondje als ze dit doet, zodat ze dan weer goed aan kan happen, maar dit betekend soms wel dat ik heel vaak opnieuw aan moet leggen! Deze combinatie zorgde ervoor dat ik een paar dagen geleden weer bijna kloofjes had in mijn tepels, en dus weer even goed ben gaan opletten hoe ze drinkt. Denkt u dat ik zo op de goede weg ben, met het aanleggen? Of moet ik hierbij hulp zoeken? Het duurt nu wel iets langer, maar het lijkt wel te lukken. Julia spuugt ook vrij veel en is de laatste 2 weken maar 150 gram aangekomen, dus vandaar dat het goed voeden nu ook extra belangrijk voor me is. Ik wil namelijk erg graag BV blijven geven. Alvast bedankt!
Hoi, Allereerst het naar binnen zuigen van de tepel. Je kan dat op zich wel wat oefenen door haar eerst met de tepel bij de neus/bovenlip te prikkelen. Als ze als reactie daarop gaat happen is het zaak om goed te kijken dat ze haar mondje wijd opent. Zij heeft waarschijnlijk nu de reactie om direct de tepel naar binnen te slurpen. Dat moet je niet toelaten. Breng haar een stukje van de borst vandaan (meer naar achteren) en probeer opnieuw. Evt kan je met je vinger de onderkaak wat naar beneden duwen tijdens het aanhappen. Het is een beetje lastig te omschrijven. Even oefenen dus! Wel belangrijk want anders zit jij straks met pijnlijke tepels. Ik denk dat je al heel goed bezig bent, namelijk door te beseffen wat er niet goed ging. Als ze verkeerd hapt is de melkoverdracht ook minder effectief en krijgt ze minder melk binnen. Dat kan haar mindere groei verklaren. Het steeds loslaten tijdens de voeding, dat zien we wel vaker. Bekijk het aanleggen zelf nog eens kritisch. Blijf je gedurende de voeding in een makkelijke houding zitten of kan het zijn dat na verloop van tijd de borst wat uit haar mondje zakt of dat zij wat van de borst afzakt door onvoldoende steun? Even kritisch oefenen en je gevoel zegt veel. Voelt het goed, dan is het goed! Als je toch nog twijfelt, zoek dan even een LK in jouw buurt die een keer een voeding met je meekijkt. Soms is het een kleinigheid en kan je met plezier nog lang doorvoeden. Succes Ilse
Bedankt! We zijn druk aan het oefenen en hopelijk gaat het dan snel beter. Dat van het anders gaan zitten heb ik ook al gemerkt. Hoe "gemakkelijker" ik zelf zit, hoe slechter ze aanhapt/drinkt. Ik zit dus nu een beetje rechter op en actiever, zodat mijn borst ook gemakkelijker ligt voor haar. Voor m'n gevoel gaat het al een stuk beter. Nogmaals bedankt!
Hoi hoi, Goed te lezen dat jullie al al wat verbetering zien door kritisch op de houding te letten. Als je daar alert op blijft moet het goed komen! Succes! Ilse