Borstvoeding bij lactose-intolerantie

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Napoleon, 27 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Hoi hoi,

ik ben nu ruim 8 weken zwanger van mijn 4e kindje. Mijn jongste dochter van nu 1 heeft 7mnd borstvoeding gehad. Dit ging zeker niet zonder problemen, zo heeft ze vanaf het begin nooit zelf toegehapt, alsof ze het gewoon niet snapte. Heel veel overstrekken en in het begin was ik soms wel 3 kwartier bezig om haar aan de borst te krijgen. Later ging het wel iets beter gelukkig, anders zou ik het niet 7mnd hebben volgehouden. Wel spuugde ze ontzettend veel en had altijd dunne luiers (leek me logisch bij bv).
    Toen ze 7mnd was bleek dat ze lactose-intolerantie had. Vandaar ook het overstrekken, de waterdunne luiers etc. Haar vader heeft het waarschijnlijk ook gehad vroeger alleen wisten ze toen nog niet wat het was.

Nu is de kans heel groot dat deze baby ook lactose-intolerantie heeft (de oudste 2 hebben een andere vader). Is dit te combineren met borstvoeding, moet ik daarvoor van tevoren een dieet volgen? Ik wil deze baby natuurlijk het beste van mamma geven maar dat moet natuurlijk wel het beste voor de baby zijn.

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HOi, Ik geef je later uitgebreid antwoord. Ik zorg nu alleen dat je bericht weer wat naar boven komt.......

Ik weet niet exact hoe en wat. Wel de grote lijnen maar ik wil je wel volledig informeren en daarom ga ik het voor je nazoeken.

Later dus meer.

Ilse

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik heb even de boeken erop nageslagen en zal proberen een helder verhaal er van te maken.

Allereerst de definitie:
    onvermogen om lactose of melksuiker in de darmen af te breken tot glucose en galactose. Een primaire lactose-intolerantie, waarbij geen lactase in de darm aanwezig is, komt bij baby's sporadisch voor. De meeste problemen met verteren van lactose in baby's hebben een secundaire oorzaak, waarbij de darmen tijdelijk niet in staat zijn de aangeboden hoeveelheid lactose te verteren. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij infectieziekten van de darm of bij een baby die erg veel voormelk drinkt. In deze gevallen kan een aanpassing in de borstvoeding voor verbetering zorgen.

In de literatuur kom ik vooral tegen dat het bij baby's heel zeldzaam is als ze al met een lactoseintolerantie worden geboren. Het is dan erfelijk bepaald en wordt veroorzaakt door een autosomaal recessief gen. Bij mensen komt het echter wel vaak voor en begint het zich te openbaren in de leeftijd van 3-5 jaar.

Het probleem bij lactose intolerantie is dat het echt een " probleem " bij het kindje is. Jij kunt niets aan de melk veranderen door een dieet te volgen. De belangrijskte melksuiker van (Moeder)melk is nu eenmaal lactose.

Als bij jouw kindje blijkt dat er echt sprake is van Lactose intolerantie dan zal dat zich openbaren door chronische diarree (en dan bedoel ik niet de dunne in vele consistenties voorkomende BV ontlasting, die vaak ook heel dun kan zijn) Diarree is voornamelijk waterig. en het niet aankomen ondanks een goed borstvoedingsbeleid. dat zal dan al in de kraamperiode opgemerkt worden. Wanneer dit echt zo is dan is de enige optie om over te stappen op lactose vrije kunstvoeding.

Vaak wordt ook wel gedacht aan Lactose-Intolerantie maar dan blijkt er meestal een minder optimaal BV beleid gevolgd wordt.
    Als de baby veel melk drinkt (bijvoorbeeld omdat hij vaak kleine beetjes drinkt of omdat moeder heel veel melk heeft en hij alleen aan de minder vette voormelk toekomt, om het lagere aantal calorieën te compenseren), kan hij gaan spugen. Omdat de melk een relatief laag vetgehalte heeft, is de maag snel leeg en komt er ineens een grote hoeveelheid melksuiker (lactose) in de darmen. Het eiwit dat de suiker verteert (lactase) kan mogelijk niet zoveel melksuiker tegelijk verwerken en de baby krijgt dan de symptomen van lactose-intolerantie: huilen, winderigheid en explosieve, waterige, soms groene ontlasting. Dit kan zelfs al tijdens de voeding gebeuren. Deze baby's hebben geen lactose-intolerantie. Ze hebben problemen met lactose. Dit is geen reden om over te schakelen op lactosevrije kunstvoeding.

Ik denk dat je er goed aan doet gewoon te starten met BV. Houdt goed het drinkgedrag, jouw melkproducitie en de groei in de gaten.

Als er niet meteen grote problemen ontstaan dan kan je een heel eind komen. Evt goed op de manier van voeden letten, veel vette achtermelk laten drinken (daarover moet je dan t.z.t. nog maar even vragen).

Ik hoop dat je wat aan dit antwoord hebt. Anders hoor ik het wel.

geniet van je zwangerschap

Ilse

Deel Deze Pagina