Afgelopen dinsdag zijn wij bij de huisarts geweest met onze kleine meid omdat we haar witte tongetje toch niet vertrouwde en toch bang waren dat het spruw is. De huisarts gaf inderdaad meteen aan dat het spruw is, aangezien mijn tepels ook steeds pijnlijker werden. We hebben Nystatine Labaz mee gekregen, drie maal daags moeten we de kleine meid 1ml geven (wat een heel geknoei is). Op mijn vraag aan de huisarts of ik niets moest krijgen voor mijn tepels zei hij dat ik wel een beetje van dat Nystatine Labaz ook 3x daags op mijn tepels kon aanbrengen. Bij onze kleine meid helpt het een klein beetje (tongetje is wel minder wit, maar nog steeds wel wit), maar bij mij helpt het helemaal niets. Aan de onderkant van 1 van mijn tepels zit een snee die echt flink pijnlijk is. Daarom leg ik de kleine ook het liefste aan op mijn andere borst, maar goed het is natuurlijk niet goed als ik haar steeds maar de zelfde borst aanbied (ze heeft wel genoeg aan 1 borst, maar volgens mij is dat niet goed voor mijn melk productie) Wie heeft ervaring met dit medicijn? Hielp het bij jullie kleintje en hielp het bij jullie zelf? Als het morgen ochtend nog net zo is ga ik denk ik nogmaals de huisarts bellen en gewoon vragen om die gel/creme waar iedereen het over heeft bij spruw. alvast bedankt voor jullie reacties
Ik heb er geen ervaring mee. Heb zelf de Daktarine gehad. Maar je kunt voor jezelf ook miconazolzalf gebruiken. Kun je gewoon bij de kruidvat halen. Wel opletten dat ze zalf goed ingetrokken is als je haar aanlegt, anders even de tepel wassen van de voren.
Ik had de eerste keer nystatine voor sam en daktarin voor mij tepels. Die nystatine heeft niet heel geoid geholpen, want het kwam snel weer terug. Daarna kreeg ik voor sam ook daktarin!
Ik heb in eerste instantie ook Nystatine van de huisarts meegekregen voor Famke met het advies het ook maar op mijn eigen tepels te smeren. (is heel lastig) De lactatiedeskundige die ik had geraadpleegd adviseerde om Daktarin orale gel (op recept verkrijgbaar) voor Famke te gebruiken en voor mezelf de Miconazolnitraatcreme (zonder recept verkrijgbaar). Zij gaf aan dat Nystatine in de helft van de gevallen helpt en dat dat bij Daktarin meer is. Oh ja, i.t.t. wat op de gebruiksaanwijziging staat, kun je beter een klein erwtje van de gel na elke voeding in het mondje smeren. (ik had 7 voedingen, dus smeerde 7 keer een klein erwtje in Famke's mond ipv 4 keer een grote hoeveelheid). Vergeet niet je BH's en handdoeken op 60 graden te wassen. Ik verwisselde na elke voeding op advies van de LD mijn zoogcompres en gebruikte elke dag een schone handdoek. Wel even lastig, maar als het goed is, dan ben je er zo vanaf.
3x per dag is echt niet afdoende, je moet echt naar iedere voedings smeren, anders gaat het echt niet weg. Koop miconazol creme voor je tepels, laat ze na iedere voeding goed aan de lucht drogen met moedermelk! en dan miconazol erop. Als je zoogkompressen gebruikt, na iedere voeding vervangen. Wat je kindje betreft: maak je pink goed schoon doe er wat nystatine op, en breng dit in beide wangzakken aan, en op de tong. Herhaal dit bij iedere voeding. Als de klachten verdwenen zijn ga dan nog zeker 2-3 dagen door met smeren, anders heb je kans dat de spruw heel snel terugkomt. Heb je afgekolfde melk ingevroren waarvan je denkt dat het spruw bevat? Niet meer gebruiken! Tussen 2 voedingen door, goed bepanthen zalf smeren op de tepelkloven ,en goed aan de lucht laten drogen. Hetzelfde verhaal geldt voor Daktarin orale gel. Succes!
Heel erg bedankt voor al jullie reacties . Ik smeer nu inderdaad na elke voeding bepathen creme op mijn tepels, we maken deze kuur gewoon af en anders ga ik vragen naar die andere gel voor in haar mondje. Ik ga wel die creme halen bij de drogist/apotheek voor mijn tepels in de hoop dat het snel over gaat. Afgekolfde melk hebben we nog niet ingevroren, daar wilde ik over 3 weekjes mee gaan beginnen. (heb wel al een kolf in huis, maar vond 6 weken een mooi tijdstip om te gaan beginnen met een voorraad in de vriezer te gaan maken). nogmaals bedankt voor jullie reacties
Foei Jingels ! Bij spruw mag je juist geen moedermelk op je tepels smeren en het laten drogen. Bij andere kwalen (kloven, pijnlijke tepels e.d.) is het wel een goed middel.
Ook hier sinds maandag aan de nystatine voor Nick. Ook ik heb het idee dat het niet helpt. Wij moeten het 5 x per dag geven met een gaasje. Toch raar dat iedere arst het weer anders voorscrijft en in de gebruiksaanwijzing weer wat anders staat. Ga ook vandaag weer de huisarts bellen, want we willen er vanaf! Gelukkig drinkt Nick wel goed en houdt hij de tepel weer beter in zijn mondje.
Ik schrijf moedermelk, ik bedoelde aan de lucht laten drogen ZONDER moedermelk. Stom stom stom ( had even terug moeten lezen). Neem me niet kwalijk!
Oh ja, nog een tip (wij hebben het de eerste 9 weken gehad ), je bovenlichaam even niet met van die zoetige douchegels enzo wassen. Schimmel houdt niet van een zure ph-waarde, dus ik waste mijn bovenlichaam met Lactacyd (wastablet, niet de gel!). Ruikt gewoon naar niets en je bent meteen een stuk minder aantrekkelijk voor schimmels....