Over een maandje is onze zoon 9 maanden en is mijn kolfrecht officieel voorbij. Ik heb nog niet gevraagd of ik langer door zou mogen kolven omdat ik met het kolven op het werk graag zou willen stoppen. Ik werk in de zorg en hoewel ik alle medewerking krijg altijd, is het toch niet echt handig en kom ik meestal in tijdnood. Maar dat terzijde. Ik zou graag ervaringen willen horen hoe het ging als je stopte met kolven op je werk. Lukt dat wat betreft je borsten, stuwing bedoel ik? En wat dronk je kindje dan? Kunstvoeding of volle yoghurt? Ik heb ongeveer 1 liter in de vriezer liggen, dus dat is zo op als ik niet meer kolf. Met live voeden wil ik heeeel graag doorgaan tot hij 1 is minstens. Ik werk 2 dagen in de week en heb helaas niet de mogelijkheid om in de pauze te kolven aangezien ik die niet heb!
Qua stuwing weet ik niet, ik heb altijd nog in mijn pauze gekolfd. Maar misschien is het handig de laatste weken wat minder te kolven? Wat je wel kan doen is elke avond kolven voordat je gaan slapen (daarbij ga ik ervan uit dat je kindje doorslaapt). Dan kan je mooi een voorraadje opbouwen en straks bijhouden. Ik kolfde dan altijd zo'n 100-150ml om 22:00 en Eva sliep de nacht altijd door. Bij wakker worden had ze alsnog die fles kunnen krijgen en een paar uur later alweer de borst.
Bedankt voor je meedenken Snoopy! Even een reactie. Als ik nu minder ga kolven heb ik dus niet genoeg voeding voor de volgende keer dat ik werk...! Dus hoe doe ik dat dan? En als ik niet werk voed ik natuurlijk wel gewoon volop dus dan heeft het kolven afbouwen ook niet zoveel zin lijkt me. Hij slaapt niet door, komt meestal tussen 23 en 24 uur nog een keer en tussen 5 en 6 uur. En eigenlijk vind ik het geen optie om dagelijks te gaan kolven... maar misschien wel enige optie om bv te blijven geven als ik werk... lastig!
Ja dat minder gaan kolven is dan misschien niet handig. Ik zou dan gewoon kijken hoe het gaat (zoogcompressen mee ) en je kolf wel meenemen. Je hebt officieel wel recht op pauze en als het echt niet gaat, dan zul je wel moeten kolven. Maar hoeveel drinkt hij overdag? Eva dronk met 9 maanden overdag nog maar 1 keer volgens mij. Ik weet niet hoe laat hij naar bed gaat, maar stel hij ligt om 19:00 in bed dan zou je om 21:00 kunnen gaan kolven, dan heb je om 23:00 weer genoeg. Denk wel dat het de enige optie is om bv te blijven geven als je aan het werk bent. Je kan eventueel wel de bv die je overdag zou geven als je werkt, kunnen vervangen met yoghurt? Ik zou zelf niet zo snel de kunstvoeding gaan geven.
Mijn kolfrecht liep ook af en mag van mijn baas niet meer kolven of voeden in mijn pauze. Omdat ik het ook niet trek 's avonds nog te gaan kolven thuis, krijgt mijn zoontje fv op de momenten dat ik er niet ben. Ik probeer wel op mijn vrije dagen op die momenten zelf alsnog voeding te geven. Ik ben zelf ook benieuwd hoe dat gaat met stuwing e.d., omdat ik natuurlijk die voeding dan niet helemaal afbouw, maar alleen niet geef/kolf op de dagen dat ik werk. Moet ik zelf ook nog ervaren.
Ik heb bij mijn oudste op mijn werk gekolfd tot 11mnd (baas was flexibel en wegens prematuriteit had ik al verlengd kolfrecht tot 9mnd - ben Belgische): laatste live voeding 7u, kolven 10u, voor de lunch naar huisen rond 13u live voeden, en was 's avonds rond 17u weer thuis. Dat stukje tussen 13u en 17u lukte nog wel vlot, maar resulteerde wel al snel in (opnieuw) meer clusteren. Eens ik niet meer kolfde, vervroegde ik mijn lunch naar 12u, dus 2 grote blokken te overbruggen (7u-12u en 12u-17u). Toen was het snel een stuk minder met mijn productie en op nauwelijks 4mnd tijd was het afgelopen. Teveel frustratie aan de borst, en ook weer meer gebroken nachten en zo. Bij de 2de gekolfd tot 18mnd op mijn werk. Tot 7mnd 2 keer in kolfrecht (10u en 16u, was bij die job pas rond 18u thuis) en 1 keer in mijn lunchtijd, daarna tot 12mnd 2 keer in eigen tijd (11u en 15u, nam in ruil veel kortere lunchtijd) en vervolgens nog 1 keer tijdens lunchtijd dus tot 18mnd. Bij haar kon ik vlot langvoeden. Als 1j je doel is, dan zou ik in elk geval nog wel trachten te kolven midden in je werkdag. Of wanneer dat echt geen optie is, een keer of 2-3 vlug de druk eraf (bij toiletpauze desnoods...). Voor dat laatste zou ik nooit opteren, maar het redt wel je productie in nood. Nu, je werkt 2 dagen, dus heb je buiten dat nog veel mogelijkheid tot live voeden. Alleen gaat het dadelijk constant clusteren en productie weer opvoeren worden als je op die 2 dagen de stuwing verbijt. Lijken me dan geen fijne vrije dagen...
Als je uit Nederland komt mag je baas jou niet verbieden om in je pauze te komen. Je hoeft niet doorbetaald te worden tijdens je kolftijd maar je werkgever mag niks doen wat ongunstig is voor het borstvoeden. @lauwra kolven een uur na de eerste ochtend voeding geeft vaak ook een goede opbrengst. Misschien dat het iets is om op je vrije dagen te doen.
Ik heb mij niet echt gerealiseerd dat kolven op vrije dagen dus de enige manier is om moedermelk te blijven geven als ik werk. Want om nou altijd yoghurt te geven vind ik ook niet goed, dan zit er in kv toch meer vitamine's ed. En dat kolven op vrije dagen vind ik geen goed idee Dan ben ik vrij en moet ik dus dagelijks gaan zitten kolven om genoeg bij elkaar te krijgen voor die 2 dagen dat ik werk...Het zou wel maar om een maand of 3 gaan want dan is hij 1. Maar toch vind ik dat heel wat. Ik hoop dat mijn productie het gaat redden in elk geval hoewel ik wel het idee heb dat die niet zo snel van slag is maar ik weet natuurlijk niet hoe het gaat als ik 8 uur lang niet kolf of voed. Dat zal de tijd leren. Anders zal ik toch vragen of ik een keer mag kolven. Ik werk trouwens bijna nooit 2 dagen achter elkaar dus ik hoop dan dat het van die ene dag niet van slag raakt Sneeuwmees: ben benieuwd hoe het jou vergaat, hou je me op de hoogte? Snoopy: ik voed nog om de 3 uur. Ik snap eerlijk gezegd niet hoe jij nog 1 keer kon voeden? Dan gaf je erbij wel ander drinken?
Met 9 maanden nog 1 keer overdag denk ik. Maar zou ook 2 keer kunnen zijn hoor, is alweer ruim 6 jaar geleden . Maar ze kreeg vanaf 7-8 maanden ook al water en appeldiksap. Vanaf 10 maanden zelfgemaakte drinkyoghurt (bv, yoghurt en roosvicee), omdat ze geen fles meer wilde. Maar hoeveel voedingen krijgt ze dan overdag als je werkt? Je werkt 2 dagen, dus zou ze misschien 1 keer wat water krijgen en 1 keer wat yoghurt (en dat dan 2 keer). Valt toch wel mee? Denk dat je productie het wel houdt hoor (weet niet of het fijn voelt ), zeker als je niet 2 dagen achter elkaar werkt. Je kan ook sowieso vragen of je mag blijven kolven, misschien doen ze niet moeilijk? Ik vond kolven nooit zo'n punt eigenlijk, tijdschrift erbij en de kolf (dubbelzijdig electrisch) deed de rest. Bij Lisa heb ik 9 maanden fulltime gekolfd , ze kreeg alles via de sonde en later uit een gewone beker (ook weer die drinkyoghurt ). Dus ja ik denk wel makkelijk over kolven denk ik
Ik werk 3 dagen en heb bij mijn zoontje nooit gekolfd. Ik kan niet kolven. Nu ook weer niet trouwens. Ik sloeg op mijn werkdagen 2 voedingen over en op mijn niet-werkdagen deed ik alle voedingen zelf. Qua productie ging het prima. Wel waren mijn borsten behoorlijk vol na het werken. Mijn zoontje kreeg dus kunstvoeding als ik werkte. Over 4 weken ga ik het weer hetzelfde doen. Ik heb natuurlijk ook geen keuze omdat kolven niet lukt.
@Lauwra: ik houd je op de hoogte hoe het gaat. Ik mag officieel niet meer naar huis om te voeden per 1 maart en dan is hij ruim 11 maanden. Ik had het ook al aan de lactatiedeskundige van het forum gevraagd en zij adviseerde het zeker te gaan proberen, maar moest er wel rekening mee houden dat mijn zoontje evt. om meer voedingen vraagt als ik weer thuis ben ter compensatie. Dus dat moet ik ook even afwachten. En ik zal je uiteraard laten weten hoe het gaat. Mijn zoontje komt nu nog eens per nacht en dat vind ik geen probleem. Maar het moet natuurlijk niet meerdere keren per nacht worden, want dat zou ik niet trekken. Kolven heb ik zelf ook niet zoveel zin (meer) in om dat op mijn vrije dagen te doen. @Cizmo: fijn te horen dat het qua productie wel goed kan gaan. Ik hoop nog eventjes bv te kunnen geven, maar heb er ook vrede mee als dat zo langzaam aan op natuurlijke manier afloopt.
hier 1 van 7 maand drinkt ook 1 keer overdag borstvoeding. 's morgens tussen de middag en 's avonds. kolf op het werk ook 2 dagen 1 keer. Kolf dan niet zoveel als hij zelf zou drinken. Hij pakt dat de volgende dag zelf weer op. Hij drinkt thee of water in de middag. en soms wat thee of water bij het fruit.
Cizmo: goed dat jouw productie het houd zeg! Ik zou 3 maanden geleden dan enorme stuwing krijgen! Ik kolfde toen hij nog geen bijvoeding kreeg soms wel tot 300 ml per keer. Dat is toch niet zo lekker om mee rond te blijven lopen Snoopy: ik heb een 'hij' ja ik snap het, melk kan ook best vervangen worden door water, thee of yoghurt. Zeker in die 2 dagen dat ik werk. Even kijken of ik dat ga doen, denk dat het wel een idee is! Ik heb nog niet gevraagd of ik mag blijven kolven, maar wil dat ook eigenlijk niet. Hoewel ik me er niks van aan moet trekken krijg ik soms nu al opmerkingen als: 'je geeft wel lang bv he'... en aan de andere kant, het kolfrecht is niet voor niks dan verlopen, het zou dan dus moeten kunnen om zonder te kolven de dag door te komen... Sneeuwmees: Als je zoontje dan al 11 maanden is zou je ook wel over kunnen gaan op gewone koemelk toch? Of ook yoghurt als vervanging. Ligt er misschien ook aan hoeveel je werkt? Inhalen op vrije dagen zou ik ook niet erg vinden, maar idd liever niet s nachts Even afwachten verder hoe het gaat dus.
Ik zat toevallig vandaag over hetzelfde na te denken: mijn dochtertje is net even een week of twee ouder dus hier zometeen ook geen kolfrecht meer. Ik zou wat werk betreft wel door kunnen blijven kolven in eigen tijd, en ik zou het liefst straks nog 1x op mijn werk kolven, dat samen met een keertje voor ik ga werken levert dan twee flessen op. Alleen drinkt mijn dochter er drie overdag op dagen dat ik werk... Nog bijkolven op mijn vrije dagen zie ik eigenlijk ook niet zitten om dat structureel te gaan doen, een keertje prima, maar elke dag toch liever niet. Ik vind het wel lastig hoor, tot 9 maanden leek zo lang toen ik weer begon met werken maar het is wel voorbij gevlogen! Stiekem vind ik mijn baby ook nog zo baby en voelt het zo raar om dan de hoeveelheid melk overdag te gaan afbouwen. Geen tips dus maar ik snap dat je ermee zit. Als je dan ook nog niet echt makkelijk op je werk zou kunnen regelen is het allemaal nog lastiger natuurlijk.
Ik heb twee kinderen. De oudste heb ik fulltime gekolfd tot 11 maanden en de jongste van 10 maanden wil ik fulltime kolven tot ze 1 jaar is. Ik werk daarnaast ook fulltime. Ik heb het eerst afgebouwd van 3x op het werk naar 2x en daarna 1x. Nu kolf ik 2x per dag. Een keer even snel tijdens pauze 10 minuten en een keer 's avonds/'s nachts. Dan heb ik ongeveer 400cc per dag. Mijn dochter drinkt nu ongeveer 500 tot 600 cc per dag aangezien ik nog een flinke voorraad in de vriezer heb liggen moet het genoeg zijn tot 1 jaar. En ik kolf ook gewoon 2x in het weekend dus dat is geen grote belasting.
Poeh knap hoor Jamie! In mijn vrije tijd kolven wil ik echt niet. Werk ook maar 2 dagen dat is ook wel een verschil. Lees net op een fb groep dat iemand het prima kon volhouden door niet te kolven op het werk.