Overschakelen van borstvoeding naar kunstvoeding

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door dimpel, 25 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dimpel

dimpel Actief lid

6 feb 2013
    101
    0
    0
    Sint-Niklaas
    Even situatieschets:
    Men kindje is binnen 3 dagen een maandje oud (dus 4 weken) weegt rond 4kg (laatste keer gewogen was het 3kg900 en dat was vorige week vrijdag)
    Nu zou ik willen stoppen met borstvoeding (of enkel 's nachts en 's morgens?) en beginnen met kunstvoeding. Ze heeft (waarschijnlijk) koemelkallergie en 1 april begin ik op men nieuw werk en ik zie het afkolven op men nieuw werk niet goed zitten. Daarmee dus kunstvoeding.
    Ik wil hier al vroeg genoeg mee beginnen zodat ze er al gewend aan is als ik moet gaan werken.

Nu vroeg ik me af wat een goed schema zou zijn om te voeden? (mss bij te vermelden maar ben hervallen in het roken :-s)

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Hoeveel voedingen geef je nu nog?

Zet je voedingsmomenten op een rijtje, bijv.
    7.00
    10.00
    12.00
    15.00
    18.00
    late avond
    nacht?

Neem dan een voedingsmoment waar je danwel minder melk lijkt te hebben, dan wel hoe jou het beste uitkomt om af te bouwen. Vaak zit je in de ochtend wat makkelijker in je productie: daar zou ik dan niet mee starten met afbouwen.
    Neem bijv.de voeding van de middag. Laat die vallen (dus overslaan) en kolf enkel wanneer je stuwing of spanning hebt die niet prettig voelt. Je vervangt deze voeding dan door een kunstvoeding.
    Wanneer dat goed gaat en je lichaam niet meer stuwt tegen die tijd heb je de voeding afgebouwd en kun je de volgende voeding afbouwen. Neem hier 3-5 dagen voor.

De volgende voeding kan die van tussen de middag zijn, of juist de voeding midden op de ochtend, afhankelijk van hoe veel voeding je hebt. (zit je ruim in voeding, dan handiger om een moment er tussen nog aan te houden voor doorstroom) Anders kun je de voeding tegen 12.00 uur afbouwen en ben je al een groot deel van de dag vrij van borstvoeding.

Zo ga je verder tot je de voedingen over hebt die je wel aan wilt houden.

Veel succes!

Deel Deze Pagina