hallo, na bijna 2,5 maanden aanmodderen met een vreslijke productie,wil ik wat voedingen laten vallen. krijg het idee dat als ik een voeding oversla ik wel meer dan genoeg voeding heb om mijn zoontje een volledige voeding te geven,dit neemt een heleboel stres weg omdat ik alleen maar bezig was met alle beetjes bij elkaar schrapen. hij krijgt nog om de 3 uur,en 7 voedingen. maar vraag me nu wel af of dat mogelijk is,hiervoor kolfde ik om de 2 uur omdat meneer niet aan de borst wilde omdat er te weinig uit kwam,hij dronk alleen de ochtendvoeding uit de borst(dan zat er genoeg in voor een volledige voeding. maar zou dit mogelijk zijn,wil graag bv blijven geven,maar volledig lukt gewoon echt niet. hoop op reacties,alvast bedankt! gr,an1984
Je kunt op elk moment besluiten te gaan combineren met kunstvoeding, maar je moet dan wel beseffen dat je dan in feite begint met afbouwen. Je kunt geen melk 'sparen' in je borsten door minder voedingen te geven. Als je minder voedingen aanbiedt, dan gaan je borsten minder melk maken, omdat er minder uitgehaald wordt. Als het echt al een tijd zo'n gemodder is, dan zijn er een aantal dingen waar je op moet letten. Allereerst het aanleggen. Je kind drinkt alleen de ochtendvoeding zelf, de rest krijgt hij met een fles. Grote kans dus dat jullie last hebben van zuigverwarring. Ga eens heel kritisch opletten op hoe hij aanhapt, en ga vaker op een dag aanleggen. Doe dat niet pas als hij huilt van de honger, maar zodra hij wakker en alert is. Hij moet in principe alles uit de borst kunnen halen zonder dat jij extra moeite hoeft te doen met kolven enzo. Daarnaast, als hij ongeduldig is bij aanleggen omdat de melk niet meteen toeschiet, masseer dan voor het aanleggen je borsten om de tsr op te wekken. Zet er desnoods kort de kolf op tot het toeschiet en leg hem dan aan. Pas tijdens een voeding borstcompressie toe. En heel belangrijk: modder niet in je eentje, zoek DESKUNDIGE hulp. Bel met VBN of LLL, neem een consult bij een lactatiekundige. (Op een CB weten ze meer over kv, bv-adviezen die je daar krijgt moet je vaak met een korrel zout nemen).
bedankt voor je reactie,ik baal er zelf ook van maar het word gewoon niet beter........ had een kleine hoop dat het wel zou kunnen lukken op deze manier. als de borsten goed vol zitten drinkt hij zonder moeite en dan is het voor ons beiden genieten. maar ben zo moe van dat eindeloos kolven,ga hier eens even goed over nadenken,kan er ook ineens geen afstand van doen haha. fijne avond gr,an1984
Mijn ervaring is dat zodra je begint met afbouwen/combineren en je hebt al een lastige productie, dat minder voedingen funest is voor je productie... Ik wilde bij onze oudste ook fv met bv combineren. 4 bv en 1 fv ging goed, 3 bv en 2 fv ging redelijk, maar 2 bv en 3 fv was het einde van de borstvoeding. Nu lijkt het alsof je genoeg hebt als je 1 voeding overslaat, maar binnen enkele dagen is je productie erop aangepast. Ik ben nu bij de jongste weer aan het afbouwen, zit nu 3 dagen op 2 bv en 3 fv en ik word niet eens meer wakker met gestuwde borsten. En aan het einde vd dag ook niet. Ik heb 13 uur geleden voor het laatst gegeven en mijn borsten voelen nu helemaal niet vol. Denk dat het over een paar dagen klaar is... Juist met productie problemen is minder bv voedingen het slechtste wat je kunt doen, dus wil je bv blijven geven, is dit niet verstandig.
ok ja wil het eigenlijk nog niet opgeven en denk dat ik jullie advies op ga volgen. nee nog nooit van gehoord,wat doen deze pillen?? kan alle tips gebruiken uiteraard! bedankt! gr,an1984
Motherlove zijn kruidencapsules, verkrijgbaar bij lactatiekundige, die je borsten soms net het 'zetje' kunnen geven de goede kant op. Ben je al bij een lactatiekundige geweest?
heb natuurlijk al gegoogled maar wat zijn die pillen duur zeg! zijn ze bij de lk goedkoper? er is in het bgin een lk bij mij geweest en mijn zoon dronk niet krachtig genoeg dus kwam het slecht op gang. nu drinkt hij wel krachtig maar heb net niet genoeg en hij word heel boos elke keer. vandaar dat ik de meeste voedingen afkolf. soms heb ik genoeg,maar meestal ook niet en das zo frustrerend. ik ga meteen mijn lk een mail sturen,misschien dat ik hem daarmee zelf kan gaan voeden. bedankt voor je reactie! gr,an1984
Lactatiekundige kan je ook vertellen welke kruiden je kunt gebruiken, dat is vaak goedkoper. Truc is toch om aan te blijven leggen, ook al wordt hij boos!